Parlament

Parlament

2023. november 30., csütörtök

Plakátdalok

Ezen a blogon már számtalanszor leírtam, mennyire zavar az a vizuális környezetszennyezés, amellyel a kormány időről-időre elárasztja a közterületeket: a "társadalmi célú" plakátokra gondolok. A kampányplakátokat választások előtt csak-csak elviseli az ember, de a trash-propagandának a permanens jelenléte - azon kívül, hogy a mi milliárdjainkból van - borzasztóan hangulatromboló tud lenni.

A YouTube-csatornámra feltöltött dalaimban többször is megjelennek ezek a plakátok valamilyen formában, de van négy olyan dal, melynek vizuális eleme kizárólag a plakát maga, és ezen alkalmazok valamilyen animációt. Mind a négy plakátra az jellemző, hogy két-két személy van rajtuk pellengérre állítva, két gonosz, az egyik a Mester, a másik a Tanítvány, akár a Csillagok Háborújában.

Mester és Tanítvány, a Fidesz-plakátok archetípusa

1. Soros-Juncker plakát

2019-ben ezzel a plakáttal készültünk az uniós választásra. Az Európai Bizottság akkori elnöke mögött az akkor már évek óta főgonosznak számító Soros György áll, mindketten gúnyosan mosolyogva. A plakátkampány kétszeresen is kontraproduktív volt: egyrészt az ellenzéknek viszonylag sok képviselőt sikerült az Európai Parlamentbe juttatni (8-at a 21-ből), másrészt úgy kitették a Fideszt az Európai Néppártból, mint azt a bizonyos macskát.
A plakáthoz Presser Gábor Kékasszony című dalát dolgoztam fel, a kíséretet én játszottam, és a mondanivaló rém egyszerű volt: "Ha megjelenne tán egy új kék plakát, tarkódon csattanna a péklapát." Animációja rém egyszerű: az én szájmozgásomat kopíroztam a két szereplő szájára.


2. Gyurcsány-Karácsony plakát

2021 őszén a Fidesz hatalmas erőfeszítéseket tett, hogy az ellenzéki előválasztási folyamatba egy Karácsony-ellenes lejárató kampánnyal avatkozzon be. Akkor is és most is megpróbálják összegyurcsányozni a főpolgármestert. Erőlködésük újfent kontraproduktív lett, mert Karigeri visszalépett Márki-Zay Péter javára, kezdhették elölről az egészet. De nem számított, hiszen a mi pénzünket verték el.
A plakáton a két gonosz lila háttér előtt áll, Karácsony egy virágos ingben, ezért a virágének-műfajt éreztem legközelebb a plakáthoz, zenéjét egy volt katonatársamtól, Pojják Lacitól vettem át, a kíséretet én játszottam. Mondanivalóját jól összefoglalja ez a strófa: "Rigó dalol patakparton / Pegasussal lehallgatom / Jogállamra nincsen gondom / Stop Gyurcsány és stop Karácsony". Az animációt a plakát előtt nyíló virágokkal oldottam meg.


3. Miniferi-plakát

Talán ennek a műfajnak a legundorítóbb plakátja volt, 2022 tavaszán borította el a házfalakat, amikor már tudott volt, hogy Márki-Zay Péter az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje. A plakát MZP-t egy klónozott gnómnak állítja be, aki csak Gyurcsány kicsíny mása, egy Miniferi. A már jól bevált lila háttér maradt. Ezt a plakátot sikeresnek tekinthetjük, a közös ellenség megalázó vereséget szenvedett a választásokon.
Zenének Ábrahám Pál Lila akácok című dalát használtam fel, a szöveget kicsit megváltoztatva: "Lila plakátok, titeket látni úgy fáj." A kíséretet Domanyek Kati YouTube oldaláról töltöttem le, az animációhoz pedig a mesterséges intelligenciát hívtam segítségül, amely megmozdította nekem a plakát szereplőit.


4. Kissoros-Leyen plakát, a "füttyös" plakát

Jövőre megint uniós választások lesznek, a Fidesz ezért már idejekorán kihelyezte ezeket a plakátokat, melyekkel szintén több célt szeretne megvalósítani: Mozgósít arra a nemzeti konzultációra, amely a "Ne táncoljunk úgy, ahogy Brüsszel fütyül" szlogenből kiindulva próbálja az embereket az Európai Unió ellen hergelni, próbálja a köztudatba bevezetni a Soros-birodalom örökösét, a trónörökös Kissorost, vagyis Alex Sorost, Soros György fiát, végül pedig az Európai Bizottság jelenlegi elnökét, Ursula von der Leyent szeretné lejáratni.
Mivel a plakátok kihelyezését egy nagyon vicces közjáték is színesítette, nevezetesen a Kissoros feltartott mutatóujját minden plakátról el kellett távolítani, a dal animációja rém egyszerű lett: Kissoros a feltartott mutatóujjával fenyegetően integet. A zene igazi mulatós, a "Zöldre van a rácsos kapu festve" kezdetű műdal dallamára, a Kazán Mulató nevű mulatós zenekar kíséretét felhasználva énekelem, hogy aszongya "Hiába van Alex Soros rajta, nem fogok én konzultálni, Orbán le van sz@rva". Az egész dal kellőképpen rövid és trash ahhoz, hogy népszerű legyen, amiben még egy médiamegjelenés is segítette.


Látható, hogy megpróbálom kimaxolni azt, amit ebből a műfajból ki lehet hozni, egyúttal az is bebizonyosodott, hogy mindig az a dalom a legnépszerűbb, amibe a legkisebb energiát fektetem és a legnagyobb trash. Dehát amilyen a plakát, olyan rá a reflexió is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése