Parlament

Parlament

2020. október 3., szombat

Újabb bontásra ítélt épületek Budán

 Egy korábbi posztomban írtam az egykori Teherelosztó várbéli épületének sorsáról. Nos, végül a helyzet eldőlt, az épület bontásra ítéltetett, sőt, két hete, amikor a Várban jártunk, már csak a hűlt helyét láttuk Virág Csaba épületének.

Az egykori MAVIR hűlt helye
Él kell ismerni tárgyilagosan, hogy végül is elfogadható kompromisszum eredménye a helyére kerülő épület: az utcafront felé zárt homlokzatú, míg a levéltár felé marad a tiszta üveg fal:


Ha már a környezetünkben lévő épületekről van szó, úgy eltűnt a Testnevelési Egyetem épülete, mintha ott sem lett volna:
Az épület bontása
Mocsaiék elég nagyvonalú új épületben gondolkodnak, az épülettömb tetején még futópálya is lesz:
A TE új épülettömbje
Ráadásul ezzel egyidejűleg megkezdődött a pár száz méterre levő Csörsz utcai sportpálya helyén egy atlétikai versenyek megrendezésére is alkalmas stadion és egy fedett sportcsarnok építése szintén a TE számára:



A régi TF-hez sok emlékünk fűződik, mert mindhárom lányom a TF uszodájában tanult meg úszni Feri bácsi edző keze alatt. Édesanyám is és én magam is sokat hordtam ide őket, sőt egyszer a TF uszodájába búvármikulás érkezett, a gyerekek víz alatt kapták meg az ajándékukat. Jelenleg az uszoda épülete még áll, lehet, hogy nem bontják le, hanem a szerkezete beépül az épületkomplexumba.

És elbontanak még egy legendás épületet: a Műegyetem V2-es épületét és az előtte álló menza-épületet.
A baloldali hétemeletes épület a V2, előtérben a Goldmann-menza
A V2 a hatvanas évek végén épült akkor korszerűnek számító csehszlovák technológiával, de az eredeti technológiát kicsit megváltoztatva. Így tíz évvel ezelőtt az akkor 40 éves épület már teljesen elhasználódott és korszerűsíthetetlen lett. A benne lévő villamoskari tanszékeket a lágymányosi kampusz Q-épületébe költöztették át.
A V2-ben felvételiztem az egyetemre, számos órám és vizsgám volt itt, mindkét államvizsgámat itt tettem le. Szakmérnök-hallgató koromban a negyedik emeletén volt második otthonom, de még végzés után is visszajártam ide szoftvert fejleszteni, sőt, egy fél évig még mérési gyakorlatot is vezettem.
Szakmérnök-hallgató koromban épült a V2 előtti téren a Goldmann-menza szintén új technológiával, a 
födémet a földszintén állítják össze és aztán emelik fel a helyére. Födémemelés közben néhány sodrony elpattant, a födém lezuhant, és megrongálta a V2 egyik pillérjét, amit egy hétre be is zártak, amig kivizsgálták, hogy nem fog-e összedőlni. A menzaépület már egyetemista korszakom után került átadásra, de több alkalommal itt tartottuk meg az ötévenként esedékes évfolyamtalálkozót, a legutóbbit 2015-ben (idén lett volna a következő, de a COVID miatt elmaradt).
A V2 helyére a BME Innovációs és Fejlesztési Központja kerül, látványterv helyett egyelőre csak ez a molinó van:

Hát így bontódnak le és épülnek újjá életem különféle korábbi tevékenységeinek színterei. Talán csak a MAVIR elbontását érzem veszteségnek, de élőlánccal azt az épületet sem védelmeztem volna.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése