Parlament

Parlament

2020. május 16., szombat

Vita egy épület körül

40 évvel ezelőtt, 1980-ban költözött az OVT (Országos Villamos Teherelosztó, mai nevén MVM MAVIR) egy vadonatúj épületbe a Budai Várba az Országos Levéltár épülete mellé. Korábban is a Várban voltak, részben föld alatt, ahol a telemechanikai központ volt az Úri utca és a Kapisztrán tér sarkán. A Virág Csaba által tervezett épületet nem sokkal üzembe vétele után módomban volt megtekinteni mint szakmérnök hallgató, és rendkívüli hatást tett rám az épület merészségével de mégis környezetbe illő voltával, belső tereivel, az akkor igen korszerűnek mondható diszpécserközpont a hatalmas sémafallal és a Hitachi által szállított számítógépes rendszerrel. Mivel későbbi cégem, a VEIKI is szállított ide berendezéseket, és a szoftver kifejlesztésében is részt vett, gyakran jártam az épületben szakmai okokból akár tárgyalni, akár az impozáns ívű mennyezettel rendelkező konferencia-teremben nagyobb szakmai összejöveteleken.
Mivel a 16 éven keresztül a Teherelosztótól légvonalban alig 300 méterre, a Lovas úton laktam, gyakran sétáltunk erre a gyerekekkel is, ismerem az épületet kívülről-belülről. Még 30 évet sem töltött az intézmény ebben az épületben, 2008-ban az MVM új csillaghegyi székházába költöztek, az egykori Ganz kapcsolókészülékeket gyártó üzeme helyére. A várbéli épület azóta üresen áll, és most úgy néz ki, végérvényesen lebontják, és valamit - nem tudni pontosan mit - építenek a helyébe.
Az építész szakma egyöntetűen kiállt Virág Csaba épülete mellett, de az alábbiakban azt próbálom megmutatni, mekkora ízlés- és véleménykülönbség feszül a szakma és a laikus közvélemény között. Baloldalon egy-egy neves építész véleményét idézem, jobboldalon pedig kommentelők hozzászólásait olvashatjátok:

Csillag Katalin Ybl-díjas építész:
Virág Csaba vári épülete véleményem szerint egy fontos kordokumentum. Bravúrosan oldja meg a szinte lehetetlent – egy ipari épületet a várban. Kiválóan illeszkedik, finoman reflektál környezetére, belsőépítészete ismerve az akkori lehetőségeket kézműves igényességgel megtervezett munka.

Nagy János Ádám:
A "kiváló építészek" munkáit ismerjük. Ennek alapján a legkevesebb joguk van arra, hogy beleszóljanak ennek a vizuális környezetszennyezésnek az eltakarításába.

Csontos Györgyi DLA, Ybl-díjas építész:
Mint ahogy nem megkérdőjelezhető bármely művészeti ág – képzőművészet, zene, tánc, irodalom – szakmai konszenzusa által értékesnek, kiemelt produktumnak, jegyzett „csomópontnak" tartott alkotás esetében sem, hogy a kultúrkincs részeként megóvandó, nem megkérdőjelezhető ez a – sokszor csupán gazdasági adattá degradált – építészeti alkotásokkal szemben sem.

Tárkányi Botond:
Az épület úgy illik ebbe a várbeli környezetbe, mint fokhagyma a kakaós tejbegrízbe, és a cikkben megszólalók elcseszett ízlését is fémjelzi, hogy ennek ellenére áradoznak erről az ipari szemétről. Szerencsére elbontják.

Ferkai András egyetemi tanár, az MTA doktora, 2019 Prima-díjas építésze:
Virág Csaba nem a mai elvárások szerint illeszkedett díszletformákkal, hanem épülete nagyságrendjével, üvegfalainak léptékével és arányaival, vagyis „magasabb szinten", „lényegre törően". Másként fogalmazva, absztrakt eszközökkel, melyeket persze jóval nehezebb észlelni. Úgy gyógyította be a foghíjat, úgy teremtett kapcsolatot, átvezetést a Kapisztrán tér és a Levéltár között, hogy színvonalát ma nehéz lenne meghaladni.

Elena Konsorti:
Szerintem direkt azért csinálták ilyen rondàra, hogy majd le kelljen bontani. A pénzt megkapta mindenki, nem mindegy? Sőt!

A vári épület egy kis telken az Elektromos Művek számára készült, funkciója egyértelműen korunk technikájához, annak éltető eleméhez kötődő központi épület. Az építészeti viselkedés egyértelmű, és az egyik legszebb példája annak, hogyan lehet kortárs módon épületet létrehozni még egy ilyen kiemelkedő történeti szövetben, mint a budai Vár. Az épület minden gesztusában kortárs (itt modern) és minden gesztusában reagál a környezetére. Mindezt ráadásul minden részletében igényesen teszi.

Pók Hókusz:
Ahogy az építészek véleményét olvasom, lassan a Levéltárat kell bontani, mert nyomasztó a tömegvázlata és ezt az alumínium ablakkeretekből összetámasztott primitív, stílusidegen tákolmányt kell csodálni. Ha a "szakmának" teszik ez a rettenet, akkor olyan helyre kell vinni ezt a "meghökkentő ocsmányságot" a szakma tudja csodálni! Úgy gondolom Virágnak otthon maximum családi keretek között kellett volna "hökkenteni" és nem a budai várban játszani a kommunista nihilista stíluskeverésnek álcázott, mű-vészt, és az ízlésrombolás önjelölt prófétáját.


Tima Zoltán, 2016 Prima Primissima-díjas építésze:
Mint korábban, most is szeretném azt hinni, hogy Virág Csaba munkássága és ezen belül a teherelosztó épület építészettörténeti jelentősége kapcsán közmegegyezés van és senki számára nem kérdés, hogy ez a munkásság nemcsak a XX. századi magyar építészetben, de az egyetemes építészettörténetben is helyet követel magának. És ez független attól, hogy esetleg a laikusok egy részének az inkriminált épület nem tetszik, de az ő kedvükért a XX. századi avantgárd képeket sem fogják leakasztani a múzeumok falairól. A műértést – bár arisztokratikusnak tűnik a kijelentés – mégiscsak a hozzáértőkre kell bízni. Bízom benne, hogy ezt minden józan gondolkodású döntéshozó így gondolja.

Harmath Károly:
Somogyi Krisztina a cikkében a kortárs modern építészet visszataszító szellemiségét tökéletesen ábrázolja, amit röviden a következőképpen fogalmaznék meg: Alkossunk valami olyat, ami fittyet hány az olyan szempontokra, mint az adott ország sajátos építészeti stílusa, a környezetbe és a városképbe való illeszkedés, a helyi adottságok, az ott lakók és a turisták (igen!) véleménye, a következő generációk utólagos megítélése, ezek helyett egyedül az önző, szubjektív ízlésvilág és a szakma megítélése a fontos, nekik készülnek ezek a szörnyű Virág Csaba, Pintér Béla, Finta József és Le Corbusier-féle daganatok a városok egyes pontjain.

Folytathatnám a sort, mert most, hogy a bontás elkezdődött, hirtelen nagyon felpezsdült ez a vita. A döntéshozók nincsenek könnyű helyzetben: egyrészről könnyű népszerűséget szerezhetnek, ha engednek a közízlésnek. Diktatúrákban gyakran születnek ízléstelen, giccses épületek. Akik olvassák a blogomat, azok tudják, hogy nem szoktam Tarlós Istvánt dicsérni, de sohasem felejtem el neki, hogy képes volt azt a 2010-es választási programját megváltoztatni, hogy eltakarítja az 56-osok teréről a "rozsdás vaskefének" csúfolt emlékművet, és hallgatott Baán Lászlóra, aki elmagyarázta neki, hogy egy nagyon erős szimbolikájú jelentős képzőművészeti alkotásról van szó. Az 56-os emlékmű megmarad, jótékonyan fogja majd közre az új Néprajzi Múzeum szintén rendkívül figyelemre méltó épülete.
Így halad előre a város: progresszív, előre mutató alkotások és historizáló giccsek egyaránt épülnek, az idő meg szépen kirostálja a szemetet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése