Egy korábbi posztomban már írtam arról, hogy Péterfy Gergely író néhány mesterséges intelligencia által generált fényképpel és hozzá kitalált történettel hogyan tesztelte a Facebook-on követői hiszékenységét. Abban a posztomban aggodalmamnak adtam hangot, hogy az MI által generált hírek, képek és filmek rengetegében egyre nehezebben fogjuk megtalálni a valóságot.
Iand AI oldaláról letöltve |
A propaganda is egyre gyakrabban használ MI által létrehozott sötét, baljós képeket a mondanivaló hangsúlyozására, íme itt van az Alapjogokért Központ egyik plakátja:
De persze egy műszaki embert igazából az érdekli, hogy neki mi haszna származik a mesterséges intelligenciából. A napokban a cégnél felmerült a kérdés, hogy hogyan dönthető el egy munkapontról (két fizikai mennyiség által meghatározott állapotról, pl. egy turbinánál a teljesítmény és a fordulatszám), hogy egy engedélyezett tartományon belül vagy kívül van-e. Hamar megszületett a matematikai absztrakció, hogy egy síkbeli pontról kell eldönteni, hogy egy sokszögön belül vagy kívül helyezkedik-e el. Nem voltam rest erről megkérdezni a ChatGPT-t. Íme a beszélgetésünk:
Én:
Hogyan lehet eldönteni, hogy egy pont belül vagy kívül helyezkedik-e el egy csúcsai koordinátáival meghatározott síkbeli poligonon?
ChatGPT:
Egy pont helyzetét egy síkbeli poligonon belül vagy kívül lehet eldönteni a következőképpen:Síkbeli poligon definiálása: Kezdd el a poligont a csúcsai koordinátáival. Fontos, hogy a csúcsokat olyan sorrendben adjuk meg, amely megfelel a poligon éleinek sorrendjének, vagyis az élek összekapcsolásának sorrendjének.Pont koordinátáinak rögzítése: Vegyük figyelembe azt a pontot, amelynek el kell döntenünk, hogy belül vagy kívül van a poligonon.Ray casting (sugaras kiválasztás) algoritmus: Az egyik legegyszerűbb módszer a pont helyzetének eldöntésére a sugaras kiválasztás algoritmusa. Ez azt jelenti, hogy húzunk egy egyenes vonalat a vizsgált pontból egy tetszőleges irányba (általában vízszintesen jobbra), és megszámoljuk, hány élt érint vagy metsz.Érintett élek számolása: Számold meg, hány élt érint vagy metsz a húzott egyenes. Ha a szám páratlan, akkor a pont belül van a poligonon; ha páros, akkor kívül van.A ray casting algoritmus gyakran használt, mert egyszerű és hatékony. Fontos megjegyezni, hogy a poligon csúcsain és élein végzett összehasonlításoknál figyeljünk a lebegőpontos hibákra, és alkalmazzunk megfelelő kerekítéseket vagy toleranciákat a helyes eredmények eléréséhez.
Én:
Hogyan állapítható meg, hogy két azonos síkban lévő, végpontjai koordinátáival megadott szakasz metszi-e egymást?
ChatGPT:
Két azonos síkban lévő, végpontjai koordinátáival megadott szakasz közötti metszéspont meghatározásához az alábbiakat teheted:A szakasz egyenes egyenletének felírása: A két végpont koordinátáiból meghatározhatod a szakasz egyenesének egyenletét. A szakasz egyenes egyenletét általában a koordinátageometriai ismeretek segítségével határozhatod meg.Az egyenesek metszéspontjának keresése: Ha van egy másik szakasz, akkor az egyenesek metszéspontját keresheted. Ehhez az egyenletet össze kell hasonlítanod a másik szakasz egyenesének egyenletével.Metszéspont meghatározása: Az egyenes egyenleteinek összevetése után meghatározhatod a metszéspontot. Ha a két egyenesnek van közös pontja, akkor a szakaszok metszik egymást. Ellenkező esetben nem metszik egymást.Ellenőrzés a szakasz végpontjai alapján: Ha csak az egyenesek egyenletét ismered, akkor is ellenőrizheted, hogy a két szakasz metszi-e egymást vagy sem. Ehhez meg kell vizsgálnod, hogy a két szakasz végpontjai közül az egyik egyik oldalon, a másik pedig a másikon helyezkedik-e el az egyenesen.Fontos, hogy megjegyezd, ez a módszer csak akkor működik, ha mindkét szakasz egyenesek, és egy síkon helyezkednek el. Amennyiben a szakaszok görbéket tartalmaznak, vagy háromdimenziós térben helyezkednek el, a metszéspont meghatározása bonyolultabb lehet, és esetenként numerikus módszereket kell alkalmazni a megoldáshoz.
Én:
Tudsz-e adni C#-ban írt programot a fenti módszer megvalósítására?
ChatGPT:
Természetesen, íme egy egyszerű C# program, amely ellenőrzi két végpontokkal megadott szakasz metszéspontját két egyenes között:
using System;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
// Első szakasz végpontjainak koordinátái
double x1 = 1, y1 = 2;
double x2 = 4, y2 = 5;
// Második szakasz végpontjainak koordinátái
double x3 = 2, y3 = 3;
double x4 = 5, y4 = 6;
// Az első szakasz egyenesének egyenlete: y = m1 * x + c1
double m1 = (y2 - y1) / (x2 - x1);
double c1 = y1 - m1 * x1;
// A második szakasz egyenesének egyenlete: y = m2 * x + c2
double m2 = (y4 - y3) / (x4 - x3);
double c2 = y3 - m2 * x3;
// Ellenőrzés, hogy metszik-e egymást az egyenesek
if (Math.Abs(m1 - m2) > 0.0001) // Ha az egyenesek meredeksége nem egyezik meg
{
// Kiszámítjuk a metszéspont x és y koordinátáit
double intersectionX = (c2 - c1) / (m1 - m2);
double intersectionY = m1 * intersectionX + c1;
// Ellenőrizzük, hogy a metszéspont a szakaszokon belül van-e
if (intersectionX >= Math.Min(x1, x2) && intersectionX <= Math.Max(x1, x2) &&
intersectionX >= Math.Min(x3, x4) && intersectionX <= Math.Max(x3, x4) &&
intersectionY >= Math.Min(y1, y2) && intersectionY <= Math.Max(y1, y2) &&
intersectionY >= Math.Min(y3, y4) && intersectionY <= Math.Max(y3, y4))
{
Console.WriteLine($"A szakaszok metszik egymást a pont ({intersectionX}, {intersectionY}).");
}
else
{
Console.WriteLine("A szakaszok nem metszik egymást.");
}
}
else
{
Console.WriteLine("Az egyenesek párhuzamosak, nem metszik egymást.");
}
}
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
// Első szakasz végpontjainak koordinátái
double x1 = 1, y1 = 2;
double x2 = 4, y2 = 5;
// Második szakasz végpontjainak koordinátái
double x3 = 2, y3 = 3;
double x4 = 5, y4 = 6;
// Az első szakasz egyenesének egyenlete: y = m1 * x + c1
double m1 = (y2 - y1) / (x2 - x1);
double c1 = y1 - m1 * x1;
// A második szakasz egyenesének egyenlete: y = m2 * x + c2
double m2 = (y4 - y3) / (x4 - x3);
double c2 = y3 - m2 * x3;
// Ellenőrzés, hogy metszik-e egymást az egyenesek
if (Math.Abs(m1 - m2) > 0.0001) // Ha az egyenesek meredeksége nem egyezik meg
{
// Kiszámítjuk a metszéspont x és y koordinátáit
double intersectionX = (c2 - c1) / (m1 - m2);
double intersectionY = m1 * intersectionX + c1;
// Ellenőrizzük, hogy a metszéspont a szakaszokon belül van-e
if (intersectionX >= Math.Min(x1, x2) && intersectionX <= Math.Max(x1, x2) &&
intersectionX >= Math.Min(x3, x4) && intersectionX <= Math.Max(x3, x4) &&
intersectionY >= Math.Min(y1, y2) && intersectionY <= Math.Max(y1, y2) &&
intersectionY >= Math.Min(y3, y4) && intersectionY <= Math.Max(y3, y4))
{
Console.WriteLine($"A szakaszok metszik egymást a pont ({intersectionX}, {intersectionY}).");
}
else
{
Console.WriteLine("A szakaszok nem metszik egymást.");
}
}
else
{
Console.WriteLine("Az egyenesek párhuzamosak, nem metszik egymást.");
}
}
}
Ez a program először kiszámítja mindkét szakasz egyenesének egyenletét a megadott végpontok alapján. Ezután ellenőrzi, hogy a két egyenes metszi-e egymást, és ha igen, akkor kiszámítja a metszéspontot és ellenőrzi, hogy az a szakaszokon belül van-e. A program az eredményt a konzolra írja ki.
Azt gondolom, sok gondot le fog venni a vállunkról a mesterséges intelligencia. Csak nehogy a fejünkre nőjön.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése