Posztom címe az István, a király című rockopera zárómondata, egyúttal 40 éve a darab legnagyobb talánya. De ne szaladjunk ennyire előre.
Egy tíz évvel ezelőtti posztomban megírtam, hogy mivel jelen voltam a Szörényi-Bródy szerzőpáros legsikeresebb opuszának ősbemutatóján a Királydombon, amely akkor egészen forradalminak számított, azóta is fontos számomra ez a mű. Boldog vagyok, hogy a 40. évforduló jubileumi előadásán is jelen lehettem. Már közvetlen a rendszerváltás után is érdekelt, vajon van-e még relevanciája a darabnak? Ami '83-ban egyértelmű volt, jelent-e még valamit a mának? Kihez szól, mit igazol?
A 40. éves előadás az előadók személyében lassan kezd elszakadni az eredeti előadástól és a korábbi előadásoktól is. Egyedül Novák Péter személye a kapocs: a mostani darabot rendező és koreografáló művész annak a legendás koreográfusnak, Novák Ferencnek a fia, aki annak idején a királydombi előadást is koreografálta. A 2003-as csíksomlyói előadáson Novák Péter Tordát, a táltost alakította, a 2008-as, negyedszázados jubileumi előadásnak a koreográfiáját készítette (akkor Szikora János volt a rendező), a 2013-as Alföldi Róbert-féle előadásban ismét a táltos szerepében láthattuk.
A rockopera egyik legpszichedelikusabb dalát, az "Adjatok, adjatok"-at már a 2013-as előadásban sem a táltos, hanem egy sámánasszony énekelte, a mostani előadásban Sena Dagadu, az Irie Maffia énekese. Sok szerencsés rendezői ötlettel is találkozhattunk:
- A "Te kit választanál"-t gyerekkórus énekelte, ahogyan az "Azt ígérte, édesanyám"-at is.
- A három szerelmes asszony helyett asszonykórus táncolta körbe Koppányt.
- A Koppány felnégyelése lényegében a politikai elit kicserőlédésének allegóriája volt: Istvánt a régi rend emberei veszik körbe: Koppány, Torda, Laborc és a sámánasszony. Négy cikkelyből álló hatalmas lepellel takarják le őket, melyre a magyar történelem dicsőséges és kevésbé dicsőséges évszámait vetítik. Amikor négyfelé rántják a leplet, István körül már az új rend emberei vannak: Asztrik, Sarolt, Gizella és Vecelin lovag.
- A közönséget végig bevonják a játékba. A Sportarénát hosszában osztja ketté a színpad, egyik oldal közönsége istvánista, a másik oldalé pedig koppányista. A küzdőtér nézői még a táncokba is bevonódnak.
- Koppány legyőzése után, a csatamezőn elárvult gyermekek éneklik az "Azt ígérte, édesanyám" dalt egy tüneményes fiú, Tóth Csanád gitárjátéka és szólóéneklése mellett. Asztrik érsek megjelenik, és sorra megkereszteli az ártatlan gyermekeket. A gitáros fiú megütközve nézi a gyermeki lelkek elrablását, gitárját majdnem az érsekhez vágja, de aztán csak csalódottan elhagyja a színpadot. Ha hiszitek, ha nem, nekem ez a fiú volt az előadás hőse.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése