2023. január 2., hétfő

7x17x17=2023

Apám babonás ember volt, és nagyon félt a két kaszástól, vagyis minden olyan számtól, melyben két 7-es szerepelt. Végigrettegte 1977-et, de 1998-at is (abban az évben töltötte a 77-et). Mit mondana most szegény, hogy 2023-ban mennyi 7-es van: a számjegyeinek az összege 7, törzstényezős felbontásában is három 7-es van.

Szerencsére én nem örököltem a 7-es babonát, de hiszek a számmisztikában, ezért remélem, hogy jó év áll előttünk. Az évkezdés mindenesetre megint egy baráti társaságban eltöltött túrázós évbúcsúztatóval kezdődött. Ezúttal az Aggteleki Karszt-hegységben, a szögligeti Szalamandra Házban töltöttünk el három napot egy nagyobb, több mint 40 fős társaságban: 29.-én este érkeztünk és 1.-én délután utaztunk haza. Első este vacsira még az itthonról vitt töltöttkáposzta volt, de utána már közös kajálások voltak: palócleves, csirkepörkölt, éjfél után virsli és újév délben lencsefőzelék csülökkel.

Na és a túrák! 30.-án az Esztramos hegyet jártuk be szó szerint kívül-belül. Az Bódvarákó melletti bányahegyet ugyanis belülről is és külszíni fejtéssel is bányászták: vasércet és mészkövet termeltek ki a hegyből. Így bukkantak rá a Rákóczi-cseppkőbarlangra: egyszerűen belefúrtak. Szerencsére a bányászattal az egész hegyen felhagytak már, így a barlang előre bejelentett csoportoknak látogatható, és a kőfejtésekre vasalt utakat, ún. via ferrata-kat építettek ki a kalandot kedvelőknek.

Különleges cseppkőképződmény

Mesterséges alagút a hegyben

Külszíni fejtések maradványa

A "gyerekcsapat"

Elhagyott osztályozó üzem

Az Esztramostól gyalog sétáltunk haza Bódvaszilason keresztül, és még épp sötétedés előtt értünk haza.

A bódvaszilasi Művészetek Magtára

31.-én felkapaszkodtunk a közeli Szádvárra, amiről nem is gondoltam, hogy ekkora nagy, hogy alsó vára így beleépült a sziklába. Kár, hogy a köd miatt a kilátásban nemigen gyönyörködhettünk.

Felkerestük a szlovák határhoz közeli elhagyott lengyel falut, Derenket, melyből már csak a temető, egy kápolna és az egykori iskolaépület, valamint egy romos ház van meg, de a Lengyel-Magyar Baráti Társaság nagyon szépen rendben tartja a környéket. Kicsit még a szlovák oldalra is átsétáltunk.

Nagy-Magyarország, kettős kereszt
és fordított nemzeti szalag a határ
innenső oldalán

A szlovák-magyar határnál

Derenk régi temetője...

...és a kápolna
A hazaút során még a hidegkúti pihenő és a Ménes-tó mellett is elhaladtunk.

31.-én este vacsi után, de még a buli előtt a már lassan hagyományosnak nevezhető vicces vetélkedőre került sor, ahol Pálék voltak a játékmesterek, és megint a gargalizálós feladat volt a legnépszerűbb. Ezt követte éjfélig a tánc, koccintás, tűzijáték, virsli, majd buli kivilágos-kivirradatig (a fiatalok fél hatig bírták).

A játékmesterek

2023 csillagszóróval felírva

Buli

Újév napján - a késői ébredés és a lencse között még egy könnyű túra várt bennünket: a Paska-bükk csúcson keresztül lesétáltunk Szögligetre, majd a közúton vissza. A vendégház kéményében baglyot, az erdőben öt hímből álló gímszarvas-csapatot láttunk. Négy óra körül indultunk haza, Miskolcig sűrű ködfoltokkal nehezített úton.

Idén is készült újévi vers, amit még idejében megosztottam közösségi oldalakon, de itt is közzéteszem. A korábbi évek verseit összegyűjtve itt olvashatjátok.

Szilveszterkor, éjfél tájba'
A Pál család ezt kívánja:
Szebb idők jöjjenek végre,
Legyen minden bajnak vége!