Parlament

Parlament

2021. december 6., hétfő

Egy rocklegenda halálára

A '60-as évek rockzenéjének egén három állócsillag ragyogott: az Illés, a Metró és az Omega. Frontembereik: Szörényi Levente, Sztevanovity Zorán és Kóbor János. Most ebből a hármasból távozott egy legenda: Mecky, vagyis Kóbor János.

Nővéremmel nem voltunk igazán beat- és rockrajongók, nővérem inkább táncdalokat hallgatott, én pedig inkább komolyzenét. Azért az Illések és pofonok (Illés) és a 10000 lépés (Omega) nagylemezek megvoltak nekünk. Sőt, ha jól emlékszem, az Omega első Kisstadion-beli koncertjén is ott voltunk 1969-ben (én akkor még 13 éves voltam mindössze). Számomra az akkori Omega-összeállítás számít a klasszikusnak: Benkő László (1943-2020 - zongora, trombita, furulya, ének), Kóbor János (1943-2021 - ének, ritmusgitár), Laux József (1943-2016 - dob), Mihály Tamás (1947-2020 - basszusgitár, ének), Molnár György (1949 - szólógitár), Presser Gábor (1948 - zongora, orgona, ének).

Bevallom őszintén, az LGT 1971-es megalakulása után - ahová az Omegából Presser és Laux, a Metróból Frenreisz Károly (basszusgitár, ének) ment át - már nem nagyon érdekelt az Omega. Még a szövegíró Adamis Anna (Laux akkori felesége) is az LGT-nek írt szöveget. Az LGT zenéjét sokkal progresszívebbnek, zenészeiket sokkal tehetségesebbnek tartottam. Nem is nagyon követtem az Omega albumait, ezért amikor a '80-as években egy erdélyi lányt kalauzoltam Budapesten, nagyon meglepődtem, amikor a Vörösmarty téri Zeneművészek Székházának lemezboltjában (istenem, hol van már az az épület is) rávetette magát az Omega-lemezekre és jól bevásárolt belőlük. Az Omega iszonyú népszerű volt Erdélyben, lemezei aranyat értek odaát. Amikor aztán Katit megismertem, kiderült, hogy neki is volt két Omega-lemeze: a Gammapolis duplaalbum és az Arc című lemez (digitalizáltam őket, most CD-n birtokoljuk a 10000 lépéssel együtt).

1982-ben volt az Omega megalakulásának 20. évfordulója, és a nem sokkal előtte avatott Budapest Sportcsarnok első rendezvényeinek egyike volt az együttes jubileumi koncertje, melynek látványelemeit maga Jancsó Miklós rendezte. A koncerten nem voltam, de a televízióban láttam. A Sportcsarnok mindössze 17 évet élt, 1999 decemberében leégett. 2001-ben a három legendás együttes közös koncertet adott a Népstadionban, az úgynevezett Szuperkoncertet, ezt is csak koncertfilmen láttam, illetve van egy, az eseményről megemlékező feliratos pólóm (sógornőmék cége, a SYMA részt vett a koncert szervezésében).

Életem második - és egyben utolsó - Omega-koncertjén 2014-ben voltam a Hősök terén, amikor a Scorpions előzenekaraként játszottak, és Katival megállapítottuk, hogy az akkor már 71 éves Mecky hangjának fénye erősen megkopott. 2008-ban Kóbornak lánygyermeke született, Léna, aki a legendás Omega-slágerről kapta a nevét. Kóbor akkor 65 éves volt, pont annyi, mint én most. Bevallom, amikor 48 éves koromban megszületett a mi Petránk, többen tettek nekem szemrehányást, hogy ilyen "öregen" már nem kéne gyermeket vállalni. Mecky még 65 évesen is bevállalta és egészséges, stramm apuka volt, koncertező aktív zenész fiatal feleséggel és kiskamasz lánygyermekkel.

Néha magánéleti szinten is voltak kapcsolódási pontjaim az Omegához: 1981-ben Adamis Anna árulta azt az Alagút utcai lakást, amit anyámmal néztünk meg, de végül a Bimbó úti lakás mellett döntöttünk. Benkő László első kerületi lakos volt haláláig, unokája ugyanabba a zeneiskolába járt, mint Petra, és 2014-ben egy közös családi koncerten játszottam vele, én négykezest Petrával, ő pedig hegedűs unokáját kísérte zongorán.

78 évesen meghalni nem számít botrányosnak, de ha az embernek kiskamasz gyermeke van, akkor felelősséggel tartozik saját egészségéért. Kóbor János nem oltatta be magát a koronavírus ellen, bízott az immunrendszerében. Nagyon méltatlan lenne most vele példálózni, hiszen valószínűleg mindenkinek van oltatlan ismerőse, aki egészséges, mint a makk, és oltott ismerőse, akit elkapott, talán le is győzött a vírus. De!

A járvány elleni küzdelem kollektív játék, amelyben nincsenek egyének, mindenki egy statisztikai sokaság része. Minden járványügyi intézkedés statisztikai elven működik. Felesleges egyéni példákat felhozni az ismerősök köréből. A statisztika pedig pont azt mutatja, hogy az oltás statisztikai alapon működik: nem mindenkinél és nem egyformán, de működik. Íme néhány:

A németországi intenzív osztályokon ápolt COVID-betegek között
az oltottak és oltatlanok aránya (Robert Koch Institut)

A magyarországi negyedik hullámban a fertőzöttek arányához képest
az oltottság miatt kevesebb a kórházban ápolt beteg száma (444)

A magyarországi negyedik hullámban a fertőzöttek arányához képest
kevesebb a halálos áldozat (Our World in Data)

Sohasem fogjuk megtudni, hogy Mecky életét megmentette-e volna az oltás, hogy megtáncoltathatta-e volna lányát a szalagavatóján. De halála legyen intő jel: a koronavírus nem játék, és minden esélyt meg kell ragadni, hogy esélyeinket növeljük a vírussal szembeni küzdelemben! Péterfy Gergely író mondta: "Milyen szomorú, hogy az ikszedik ilyen hír sem tudja elbizonytalanítani a hardcore oltáselleneseket. Miért lett erősebb és elvakultabb hit ez, mint a vallásosság? Talán azért, mert az oltástagadás istene maga a saját test, sátánja pedig a tudomány. Furcsán kifordult, beteg pogányság, de végülis érthető. A test, az én büdös kis kuckója az utolsó isten."

Kóbor Jánosért és az árván maradt Kóbor Lénáért szóljon most ez a dal:

---

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése