1990. januárjában, a szocializmus végóráiban az SZDSZ (Szabad Demokraták Szövetsége - liberális rendszerváltó párt, melynek már írmagja sincs) és a Fidesz (Fiatal Demokraták Szövetsége - szintén liberális rendszerváltó párt, mely mára már konzervatív-keresztény, nem fiatal és nem demokrata) feljelentést tett hivatali visszaélés ellen, mert Végvári József őrnagy, a BM Belső Biztonsági Csoportfőnökség tisztje tudomásukra hozta, hogy a Belügyminisztériumban szakmányban semmisítik meg az ún. III/III-as beszervezési kartonokat és ügynöki jelentéseket. Az ügybe az akkori belügyminiszter, Horváth István belebukott, a közvélemény pedig három évtizede követeli az ügynöklisták nyilvánosságra hozatalát. Én akkor hallottam először a III/III-as ügyosztályról, vagyis a polgári titkosszolgálatról, a beszervezésekről és megfigyelésekről.
Azóta nagyon sok közéleti emberről derült ki, hogy őt is beszervezték, ő is jelentett másokról, minden oldalnak megvan a maga ügynöke, és jó magyar szokás szerint minden oldal mentegeti saját ügynökét és pocskondiázza a másik politikai oldal besúgóját. (Példaként Szabó István Oscar-díjas filmrendezőről derült ki, hogy főiskolás társairól jelentett, ezért két évvel ezelőtt nem vette át a Magyar Filmakadémia életműdíját az őt ért kritikák miatt. A nemzeti oldal ikonikus ügynöke Vikidál Gyula rockzenész, aki "Dalos" fedőnéven jelentett zenésztársairól). Csak gyanítani lehet, hogy a legtöbb ügynököt zsarolással vettek rá az együttműködésre, kevés közöttük, és utólag már nem is megállapítható az, aki önként, dalolva működött együtt az elnyomó rendszerrel.
Nos, az HBOMAX idei szuperprodukciója a nyolcrészes magyar sorozat, A besúgó, mely pont erre a témára épít. Bár sok kritika érte a szériát, hogy nem is így működtek akkoriban az illegális szervezetek, a filmnek semmi köze a valósághoz, a karakterek nem életszerűek, mégis hetente százezrek követték Demeter Gergely, Száva Zsolt és a többiek történetét.
Nagyon sok dolognak kellett szerencsésen találkozni, hogy ekkora siker legyen a sorozat. Talán az legfontosabb a cselekmény időpontja, 1985 ősze. A '80-as évek az utolsó fél évszázad magyar történelmének legizgalmasabb, legmozgalmasabb évtizede volt. Szerintem minden nézőben, aki már felnőtt volt abban az időben, ezernyi emlék tolult fel. Csernyenkó halálával a Szovjetunióban szép lassan megindult a glasznoszty, pont a magyar pártvezetés találta meg legnehezebben a hangot Gorbacsovval. Aczélék a nemzeti irányba próbálták levezetni a forradalmi gőzt, túl voltunk már az István, a király királydombi bemutatóján (miközben Koppány/Vikidál jelentgetett a stábról), az erdélyi magyarok helyzetéről egyre nyíltabban lehetett beszélni, virágzott a táncházmozgalom.
Alternatív zenekarok sora jelent meg burkolt vagy kevésbé burkolt politikai tartalommal (AE-Bizottság, Európa Kiadó, Neoprimitív stb.) Túl voltunk a '85 tavaszi országgyűlési választásokon, ahol egy-két ellenzéki kakukktojást is sikerült a Parlamentbe juttatni. Én is eljártam a II. kerületi jelölőgyűlésekre, hogy egy Duna-körös aktivistát sikerüljön képviselőnek jelölni. A rendszer önvédelmi reflexei még működtek, a második jelölőgyűlés félig katonai Távközlési Kutatóintézetben volt, a közönség munkásőrökkel feltöltve. Előző este barátommal győzködtük az intézet KISZ-titkárát, aki osztálytársunk volt, hogy ne szólaljon fel a jelölt ellen, de ő ezt mégis megtette (amit utólag nagyon szégyell).
Sorra jelentek meg közgazdasági reformgondolatok, eljártam Liska Tibor vitaestjeire a közgázra, elolvastam az elképzeléseit az Ökonosztát című könyvében, valamint ezek kritikáját tartalmazó Koncepció és kritika című könyvet, Kornai János alapművét, a Hiányt, valamint szintén tőle az Indulatos röpiratot. Kijegyzeteltem a Pénzügykutató Intézet 35 reformközgazdászának Fordulat és Reform című kiadványát (ma ezek a közgazdászok mindkét politikai oldalon megtalálhatók, pl. Lengyel László a baloldalon, Matolcsy György a jobboldalon). Elolvastam Hankiss Elemér társadalmi elemzéseit (Diagnózisok). Megnéztem Vitézy László (Orbán Viktor nagybátyja) Reformgondolatok című filmjét, melyben a kor reformistának tartott közgazdászai és tudósai (Berend T. Iván, Fekete János, Vámos Tibor, Nyers Rezső, Sárközy Tamás) fejtik ki nézeteiket.
Azt hiszem sikerült a kort körbejárnom, melybe Szentgyörgyi Bálint elsőfilmes rendezőnek és forgatókönyv-írónak egy nagyon izgalmas ügynöktörténetet sikerült elhelyeznie. De mit sem ért volna a történet Láng Imola zseniális és teljesen korhű látványtervei nélkül. Forgatási helyszínnek sikerült elcsípni a Corvinus átépítés előtt álló Ménesi úti kampuszát (azelőtt Államigazgatási Főiskola), valamint a Műegyetem bontás előtt álló V2-es épületét és Goldmann téri menzáját. Ez utóbbi kettőhöz személyes emlékek fűznek, a V2 aulájában lévő Hincz Gyula-üvegmozaik beleégett a retinámba, és ha csak rágondolok, érzem a gombócot a torkomban, amit vizsgák előtt is éreztem.
A látványelemek különben annyira retró hatást keltettek, hogy majdnem elvitték a show-t, sokan tényleg csak azért nézték a sorozatot, hogy felidézzék ifjúságuk kultikus tárgyait, helyszíneit és zenéit (pl. pont olyan szovjet csővázas hátizsákom volt, mint Gerinek, Moszkvában vásároltam).PS. Az HBOMax érthetetlen, és nehezen indokolható okokból levette kínálatából ezt a rendkívül népszerű, és saját maga által gyártott sorozatot. Minden kapcsolódó médiatartalmat is elérhetetlenné tett, ezért vált a fenti videó is elérhetetlenné.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése