Parlament

Parlament

2022. január 26., szerda

Ötven évvel ezelőtti légibalesetek

Pont ma 50 éve, 1972. január 26-án a jugoszláv JAT légitársaság 367-es járata a Stockholm-Koppenhága-Zágráb-Belgrád útvonalon repülve a csehszlovákiai Srbská Kamenice falu felett 10 000 m magasságban felrobbant és lezuhant. Magát a robbanást usztasa (horvát szakadár) terrorista merényletnek nyilvánították, és később Jugoszláviában megerősítették a repülőtéri biztonsági szolgálatot, de napvilágot láttak olyan összeesküvéselméletek is, hogy a gépet a csehszlovák légvédelem lőtte le. Aznap ugyanis épp Prágában tárgyaltak a szocialista országok vezetői, és a katasztrófa időpontjában Erich Honecker és Leonyid Brezsnyev gépe is a levegőben volt.

Ami viszont érdekessé teszi a történetet, az az, hogy egy 22 éves légikísérő, Vesna Vulović túlélte a zuhanást, és bár egyetlen egy ép porcikája sem maradt, mind a mai napig ő tartja a legmagasabbról történő ejtőernyő nélküli zuhanás túlélésének Guinness-rekordját (a címmel járó emléklapot maga Paul McCartney adta át a stewardessnek). Öt évvel ezelőtt, 66 éves korában halt meg.

Egy hónappal korábban, 1971 december 23-án hasonlóan csodás körülmények között élt túl egy zuhanást egy 17 éves perui születésű német lány, Juliane Koepcke: a LANSA 508-as járatával repült Limából Panguanaba, de a gépet az őserdő fölött villámcsapás érte. A gép törzse kettétört, a lány az ülésébe szíjazva zuhant ki a gépből, és csonttörés nélkül élte túl az esést. Öt napot bolyongott az őserdőben, míg végül lakott területre ért. A történetről film is készült Vannak még csodák címmel, nálunk is vetítették. Nyomasztó volt, nem nézném meg még egyszer.

Még szintén 1972-ben, október 13-án az uruguayi Keresztény Öregfiúk rögbicsapata Montevideóból Chilébe tartott az uruguayi légierő gépével. A gép az Andok fölött légörvénybe került, hegynek ütközött, szárnyak letörtek, a gép törzse pedig bob módjára siklott lefelé a havas hegyoldalon, amíg egy hómezőn meg nem állt. Bár heten meghaltak a zuhanás során, vagy negyvenen életben maradtak meleg ruha és élelem nélkül. Kár szépíteni, kannibalizmus útján maradtak életben, és miután heteken át hiába vártak a mentőegységekre, ketten elindultak segítségért. Több hegylánc megmászása után 12 nap múlva jutottak emberlakta vidékre. A kalandot végül csak 16-an élték túl.

Erről a történetről is íródott egy regény: Piers Paul Read: Életben maradtak. A könyvet olvastam annak idején, de már a belőle készült filmet sohasem volt lelkierőm megnézni.

Mivel egy hét múlva lesz tíz éve, hogy csődbe ment a Malév, emlékezzünk meg nemzeti légitársaságunk gépeinek baleseteiről is:

  • 1961 augusztus 6-án egy városnéző gép lezuhant Zuglóban, az utasokon és személyzeten kívül három járókelő is életét veszítette;
  • 1962 november 23-án a párizsi Le Bourget repülőtér közelében zuhant le egy Malév-gép, a nyolc fős személyzet és a 13 utas életét veszítette;
  • 1971 augusztus 28-án Koppenhága közelében tengerbe zuhant egy Malév-gép, hárman túlélték a szerencsétlenséget;
  • Alig egy hónappal később, 1971 szeptember 16-án Kijev közelében zuhant le egy gép, a gépen tartózkodók mind meghaltak. Akkoriban az a feketehumor járta: Malév: Kijev - Moszkva - Szent Péter vár!
  • 1975 január 15-én Ferihegyen zuhant le egy IL-18-as 9 fős személyzettel, mind meghaltak;
  • 1975 szeptember 30-án volt a híres bejrúti baleset, mely mind a mai napig számos összeesküvés-elméletet tart életben. Tény, hogy nem messze Libanon partjaitól a tengerbe zuhant egy Malév-gép, de nem tudni, miért. 60-an haltak meg, sokak szerint a gépet lelőtték.
  • 1977 szeptember 21-én Bukarestben zuhant le egy Tu-134-es, 32-en haltak meg;
A 2012-es csődig több, emberéletet is követelő légikatasztrófája nem volt a Malévnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése