2019. augusztus 11., vasárnap

Total Eclipse

Vannak születésnapok, amelyekre sokkal nagyobb meglepetéssel készül az élet, mint a hozzátartozók. Sógorom 50. születésnapján, 2001. szeptember 11-én összeomlottak az ikertornyok. De édesapám 78. születésnapja is nagyon emlékezetesre sikeredett: 1999. augusztus 11-én, ma pontosan 20 éve teljes napfogyatkozás volt Magyarországon.
A ritka csillagászati jelenség északnyugatról délkeleti irányban pásztázta végig Magyarországot, epicentrumában olyan nagyobb városok voltak, mint Szombathely, Balatonfüred, Siófok, Szeged. Az egész Balaton területéről látható volt a jelenség, de Budapestről már nem, ahogyan hazánk északkeleti megyéiből sem.
Kattintsatok a térképre
Mi persze jóelőre készültünk az eseményre és apám méltó ünnepségére. Kati egyik ismerősének volt egy háza Velemen (nem messze Szombathelytől és Kőszegtől), azt kivettük hat személyre: nekünk négyünknek (Petra még futó gondolat sem volt) és szüleimnek.
Akkor már évek óta minden nyáron a szokásos agárdi vagy velencei-tavi nyaralás mellett/helyett egy-egy magyarországi tájegységre is elmentünk egy hétre vagy pár napra, így 1997-ben Orfűn voltunk, 1998-ban Egerben, 1999-ben Velemben, 2000-ben az Őrségben, 2001-ben Nyírbátorban.
Ráadásul 1999-ben már túl voltunk egy nagyon jól sikerült tíznapos görög nyaraláson Korfu szigetén.
Augusztus 10-én hatan bepréselődtünk a Fiat Tipo-ba (Bori hét éves volt, Orsi 5, neki kellett végig ölben ülni). Klímaberendezés épp úgy nem volt abban az autóban, mint GPS, sőt 1999-ben még mobiltelefonunk sem volt (digitális fényképezőgép sem, posztomhoz papírképeket szkenneltem be). Délutánra értünk le Velembe és foglaltuk el szállásunkat egy gyönyörű kert közepén, a hegyoldalban álló házban.
Másnap már idejében felkapaszkodtunk a Szent Vid-hegy tetején álló azonos nevű templomhoz, ezt találtuk legalkalmasabbnak a napfogyatkozás megfigyeléséhez. Négy és fél hónap volt már csak hátra az 1900-as évekből, ráadásul az egész világ Y2K parában volt. A teljes napfogyatkozásra sokan baljós előjelként tekintettek. Emlékszem, egy nagymama az unokáival ment fel a templomhoz, de nem azért, hogy a Napba nézzenek, hanem hogy szent helyen, gyertyát gyújtva és imádkozva vészeljék át a Sötét eljövetelét.
A Szent Vid-hegy, tetején a templommal

Megfelelő védőeszközökkel felszerelve néztük az égi jelenséget. Az erdő fokozatosan kezdett elsötétedni. A legmegdöbbentőbb a csend volt: a madarak teljesen elhallgattak, a Nap egyre vékonyabb sarlóvá vált, majd teljesen eltűnt, csak egy derengő gyűrű maradt belőle. két és fél percig tartott a teljes sötétség, majd az aranygyűrűn megjelent egy egyre fényesebb gyémántkő, a Fény ismét győzedelmeskedett a Sötétség felett.
A napfogyatkozás után beautóztunk Kőszegre, kicsit sétáltunk a városban, mely szabadtéri előadásokkal köszöntötte a Fény győzelmét.
A Jurisics-vár bejáratánál 1999. augusztus 11-én
Végül apám születésnapját a Velem és Kőszeg között félúton lévő Cákon ünnepeltük, a Cáki Csikó Csárdában. Obligát séta a gyönyörűséges szelídgesztenyés cáki pincesoron, gesztenyeméz vásárlása. Örökre emlékezetes nap marad. Szüleim aztán másnap hazautaztak Szombathelyről vonattal, mi még maradtunk néhány napig, és bebarangoltuk a környéket.
Írottkő, osztrák határ
Nagy élmény volt a pont az osztrák határon lévő irottkői kilátóhoz (Geschriebenstein, Aussichtsturm) szabad európai polgárként felsétálni: bár az uniós csatlakozásunkig még öt év volt hátra, az osztrák határőrt éppúgy nem érdekelte a jelenlétünk, mint egy évvel később az Őrségben a Hármashatár kőhöz való kirándulásunknál).
Másnap hasonló élményünk volt a Hétvezér-forrásnál. Előtte osztálykirándulással jártam itt több mint negyedszázaddal korábban. Akkor határsáv-igazolvány birtokában is csak úgy mehettünk az emlékhelyhez, hogy egy magyar határőr töltött fegyverrel kísért bennünket. 1999-ben még álltak az elhagyott határőr-laktanya romos épületei.
A Hétvezér-forrásnál
Gyerekeink egész úton hazafelé csak azt skandálták: Álmos-Előd-Ond-Kond-Tas-Huba-Töhötöm. Szép nyár volt.
Aki Magyarország területéről legközelebb teljes napfogyatkozást szeretne látni, annak 2081-ig kell várnia (bár 2075-ben is lesz egy gyűrűs napfogyatkozás, amikor a Hold nem teljesen fedi a napkorongot). A 2081 szeptember 3-i jelenség csak hazánk délnyugati részéről lesz megfigyelhető, legeslegtovább a délnyugati településeken, a Dráva partjáról.
Találkozzunk 2081 szeptember 3-án a Dráva partján, és nézzünk napfogyatkozást!