2019. augusztus 26., hétfő

Golfozik a Pál család

Kati már régebben kinézte Zircen a Forest Hill szállodát és golfklubot, és eredetileg az augusztus 20-ikai hétvégére szeretett volna ide helyet foglalni, de természetesen abban az időpontban minden hely foglalt volt, de ők ajánlották fel a rákövetkező hétvégét, amit még megtoldottunk egy nappal.
Péntek este fél nyolcra értünk a Szarvaskútnál lévő szállodához és az azt körülvevő hatalmas golfpályához, és a háromfogásos vacsora után elfoglaltuk szállásunkat a vendégházban.
Másnap 1 órára beszéltük meg az oktatóval az 50 perces oktatást, ezért délelőtt volt időnk egy kis zirci sétára, az apátsági templom, az egyháztörténeti múzeum és az arborétum megtekintésére.

A golfoktatás nagyon jópofa dolog volt. Először gurítóütővel gyakoroltunk a "green"-en, majd az elütőhelyről 8-as ütővel az elütés fortélyait próbáltuk elsajátítani. Ezután kimentünk a pályára, lyuktámadásra. Bevallom, én nyertem, a green-t három ütéssel elértem, de itt még további négy gurításra volt szükségem. Szerencsére nekem nem ment a labdám homokba, mint Katinak vagy Petrának (ha homokból kell kiütni a labdát, a homokot a játékosnak magának kell elgereblyézni).
A golfoktatás után még egy órácskát vezethettük a golfkocsit, körbejárhattuk a birtokot.
Fáradalmainkat a medence partján pihentük ki.

Viszonylag korán vacsoráztunk, mert esti programként a közeli Bakonybélben lévő Pannon Csillagda előadása várt minket. Sajnos pont estére zivatar ért el minket, ezért a távcsöves megfigyelés elmaradt, volt helyette vetítés és planetáriumi bemutató. Budapesten az Uránia Csillagvizsgáló (itt volt tőlünk 500 m-re) és a Planetárium bezárása után már egyedül csak az óbudai Polaris csillagvizsgáló maradt meg. 1962 és 65 között volt a Vérmezőn egy bemutató csillagvizsgáló, illetve 1997-ben, amikor a Hale-Bopp üstökös kettős csóvájával megközelítette a Földet, a Tóth Árpád sétányra kitelepült a Csillagászati Egyesület két mobil teleszkóppal.
Maga a planetáriumi előadás lehetett volna profibb is, a közönségben sok volt a laikus, nekik egy gyors átfogó bemutatás nem ártott volna, hogyan helyezkedik el a Föld a naprendszerben és az állócsillagokhoz képest. Volt ezen kívül egy film Galilei életéről és egy 3D-s film a Marsról.
Hazafelé autózva az út mentén láttunk mindent: rókát, őzbakot, nyulat.
Vasárnapra egy nagyobb túrát terveztem: a cseszneki vár megnézése után bejártuk volna a Kő-árkot és az Ördög-árkot.
A cseszneki várat sikerült is bejárnunk.

Sajnos alighogy elindultunk lefelé a Kő-árokban, hatalmas felhőszakadás kapott el minket.
Vissza kellett fordulnunk, visszaautózni a szállásunkra és átöltözni. Szárítkozás után újra beautóztunk Zircre, megnéztük az apátsági könyvtárat, mely az átkosban a város szülöttének, Reguly Antalnak a nevét viselte. Reguly Antal idén 200 éve született, és a magyar-finnugor nyelvrokonságot kutatta, beutazva az Észak-Urál vidékét. Még a Pénzverő is tervezett emlékpénz-kibocsájtást a tiszteletére, ezt azonban a jegybankelnök letiltotta. Ma már a finnugor nyelvrokonság helyett a közép-ázsiai türk eredetet illik hangoztatni, ennek igazolására hozták létre a Magyarságkutató intézetet.
Reguly Antal szobra

Az apátsági könyvtár nagyterme
Vasárnap délután ismét beautóztunk Bakonybélbe, de a bencés monostort csak kívülről sikerült megnéznünk, viszont felkerestük Szentkutat, azt a helyet, ahol maga Szent Gellért is szeretett pihenni és imádkozni. Még a kálvárián is felsétáltunk, de visszafelé jövet megint - ma már másodszor - sikerült bőrig áznunk.
Bakonybél, bencés monostor

Szentkút, Szent Gellért-kápolna
Alig maradt száraz holmi, amit magunkra vehettünk, ráadásul a szállodában mi voltunk az egyedüli vacsoravendégek, mindenki hazautazott már. Azért vacsora előtt még találkozhattunk a birtok egyik "házi" rókájával.
Hétfő reggel megint zivatarra ébredtünk, szerencsére "korai vendég hamar elmegy". Reggeli után összepakolás, kicsekkolás. A szemerkélő esőben még felkeresünk két közeli geoládát Szarvaskúton és az akli Darudűlő Ökoparkban.
Szarvaskút

Darudűlő
Újra elautóztunk Csesznekre, hogy legalább a Kőmosó-szurdokból lássunk valamit. Egyúttal útba ejtettünk egy régen elhagyott zsidó temetőt is. Az égiek megint nem voltak kedvesek hozzánk, sikerült harmadszor is bőrig áznunk.
Kőmosó-szurdok

Zsidó-temető

Csesznekről egyenesen hazaautóztunk a Bakonyoszlop-Dudar-Bodajk-Csákberény-Felcsút-Bicske útvonalon.