Megvolt a II. Nemzeti Tanévnyitó is. Több mint 230 évvel Mária Terézia Ratio Educationis rendelete, vagyis az állami tankötelezettség és az állami közoktatás bevezetése után azért elég nagy arc kellett ahhoz, hogy ezt a tanévnyitót "II. Nemzeti"-nek titulálják. Mondtam is Katinak: Vazze, ezek tényleg saját maguktól eredeztetik az időszámítást!
Rendben van, tegyük fel, hogy a kormányzat rögtön hatalomra kerülése után végrehajtotta volna azokat a reformokat az oktatásügyben, melyekre már évtizedek óta szükség van, akkor tényleg tekinthetnénk azt a tanügy időszámítása kezdetének. Eddig azonban leginkább a két kormányzó párt tanügyérjének, Hoffmann Rózsának és Pokorni Zoltánnak a torzsalkodásáról, vagy néhány kiszivárogtatott, a szakma által kiröhögött majd sietve visszavont reformjavaslatról hallhattunk.
Na és hol rendezték meg az ominózus tanévnyitót. Hát a 700 lelket számláló Lipóton, ahol 7 év után újra megnyitották a mocskos komcsik által bezárt iskolát. Mit gondoltok, hány gyerek fog itt tanulni? 15 (nem tévedés, tizenöt)! Azt hiszem, ezt nevezik a hatalommal párosuló bornírtság tombolásának. Pedig nem hiszem, hogy Orbánék ne látnák, hogy az ilyen kis falusi iskolák nemcsak finanszírozhatatlanok, de a legnagyobb jóindulat ellenére is jelentős hátrányt okoznak az ott tanulóknak. Tornatermet, jól felszerelt szertárakat, könyvtárakat akarunk 15 tanulónak? Margit! Normális!?
Pedig az első lépést megtették a jó irányba: az iskolák államosításával lehetőség nyílt a legfontosabb reformlépések megtételére. Be is írtam egy jó pontot Orbánéknak. Mik volnának a legfontosabb reformok:
- Magyarországon a közoktatás rettenetesen eltérő színvonalú, képtelen arra, hogy egyenlő esélyeket teremtsen az ott tanulóknak. Egyenlő standardok biztosítása valóban csak központilag lehetséges, a sok kis önkormányzat anyagi lehetősége, eladósodottsága, politikai beállítottsága mind különböző.
- Szükség van kistérségi közös iskolákra, a néhány száz lelket számláló települések nem képesek önálló iskola fenntartására. Eddig nem voltak képesek a kistérségek önkormányzatai összefogni, közös iskolát létrehozni, megszervezni az iskolabusz-hálózatot. Talán az állam majd megteszi helyettük. Ezekben az iskolákban korszerű tornaterem, számítógépes kabinet és a digitális korszak megannyi más kelléke kialakítható lenne.
- A skandináv országokhoz hasonlóan szigorúan be kéne tartani a körzethez tartozást. A szegregáció kialakulásának legfőbb oka, hogy az ambiciózus, mobilis szülők a gyengébb, vagy "kisebbségiekkel fertőzött" iskolákból más iskolába viszik gyermekeiket. Így egyazon közoktatási rendszeren belül alakulnak ki elit iskolák, és lecsúszott, az ott tanulók számára semmiféle esélyt nem kínáló iskolák. Ma a szigorú körzetesítés lázálom lenne, annyira nagy az iskolák közötti színvonal-különbség, de törekedni kéne felé.
- Egyes állami finanszírozású (többnyire két tannyelvű) iskolák már a hatévesek számára is felvételit tartanak. Egy ilyen felvételi - lehet szakmailag akármilyen alapos - nem a tanuló képességét, hanem szociális hátterét méri le. Hiszen annak a hatévesnek jobb a szövegértése, gazdagabb a szókincse, akinek a szülei rendszeresen mesét olvasnak a gyereknek. Az ilyen felvételi vizsga azon kívül, hogy sok gyereknek korai kudarcélményt okoz, újratermeli a szociális különbségeket is.
- Természetesen akinek nem jó az állami oktatás és képes megfizetni, választhatja az alapítványi és magán iskolákat. Kétségtelenül ez is újratermeli a szociális különbségeket, de ennek megakadályozása azért hiba volna. A lényeg, hogy ne alakulhassanak ki állami finanszírozású elit iskolák a szerencsések számára.
Még hadd mondjak egy személyeset Petra tanévnyitójával kapcsolatban. Örömmel fedeztem fel másodikos olvasókönyvében Sebők Zsigmond Cicaiskola c. meséjét. Majd' fél évszázaddal ezelőtt ez a történet az én olvasókönyvemben is benne volt. Hiába, van még állandóság közoktatásunkban...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése