2023. július 14., péntek

Balatonok

A címben azért írom a magyar tenger nevét többesszámban, mert egyszer egy barátom kislánya mondta: két Balaton van, egy Révfülöpön, egy pedig Bogláron (barátom szüleinek Révfülöpön volt nyaralója, felesége szüleinek pedig Bogláron, a gyerekek itt is, ott is töltöttek pár hetet nyaranta).

Most jöttünk meg balatonszemesi rövid üdülésünkből, gondoltam, ez jó alkalom, hogy áttekintsem, hogy az én életemben hány Balaton volt. Voltak a rendszeresen ismétlődő alkalmak és persze egyedi nyaralások, és ezek között átfedések. A rendszeresen ismétlődő alkalmak:

• Gyerekkorom nyaralásai a balatonboglári SZÖVOSZ üdülőben (ma Boglár-Coop Üdülő);
  • Barátomék révfülöpi nyaralójában töltött napok;
  • Egyhetes vitorlástúrák az X-től kölcsönzött vitorláshajókon;
  • A balatonszemesi VEIKI üdülőben töltött nyaralások;
  • A balatonszemesi Vadvirág kemping bungalóiban eltöltött napok;
  • Volt osztálytársaimmal a balatonboglári Sába vendégházban eltöltött utószezoni hétvégék.

1960-1973: Családi nyaralások Balatonbogláron

Ezen a fényképen nővéremmel vagyok látható a balatonboglári SZÖVOSZ üdülőben 1962 körül. Kezdetben évente, később kétévente töltöttünk itt két-két hetet. 1973-ban volt az utolsó családi nyaralásunk itt, 1974-ben nővérem férjhez ment. Tipikus szakszervezeti üdülő évről évre ismétlődő programokkal: turnusokba osztott étkezés kolompszóra, bérelhető csónakok, rex billiárd, lengőteke, ping-pong, hajókázás az északi partra, kirándulás a boglári dombokra. Még mindig a fülembe cseng a kavicsos sétányok reggelenkénti gereblyézésének a hangja.

1979 - 1988: Baráti társaságban töltött napok Révfülöpön

A megadott időszakban, de nem minden évben töltöttünk itt pár napot, nappal strandolás, bérelt kalózzal vitorlázás, esténként vígadás az Ibolyában, éjjelente tarokkozás.

1985 - 1991: Vitorlástúrák bérelt vitorláson

A balatonboglári X-ben kellett még jóelőre (januárban!) lefoglalni a Balaton-15 típusú svertes, fából készült kabinos vitorlásokat, amelyekkel kikötőről-kikötőre jártunk egy hétig. A hajóban aludtunk, a tó közepén lehorgonyozva fürödtünk, vidám életünk volt. 1987-ben én is megszereztem a vitorlásvezetői papírt. 1991-ben Katival és két barátommal voltunk utoljára ilyen túrán.

1993 - 1996: Nyaralások a VEIKI balatonszemesi üdülőjében

Csak pár évig volt meg régi cégem balatonszemesi nyaralója a vasúton túl, vagyis minden nap át kellett mennünk a síneken, hogy lejussunk a partra. Még pcik voltak a gyerekek (lásd a baloldali képet). A strandon még divat volt a topless, egyszer egy monokinis hölgy jött oda hozzánk, hogy megdicsérje a két éves Orsi szép nagy szemeit. Hát mit mondjak, az én szemeim is szép nagyok lettek...

2017-től nyaralás a szemesi Vadvirág kemping bungalóiban

Petra lányunk barátnője révén kerültünk bele abba a túratársaságba, mellyel először csak nyaranta jöttünk össze a Vadvirágban, később viszont egyre többször mentünk velük egy- vagy többnapos kirándulásokra is. Ezen a képen a gyerektársaság látszik 2017-ben, az ifjú PTNYK-sok (Pecsétnyelők). Azóta a legjobb barátok lettek.
Ez a kép már idén készült a zömében már nagykorú társaságról. Sajnos a Balaton idén nagyon lehangoló volt: a drágaság miatt alig volt vendég, a vendéglátóhelyek kongtak az ürességtől, de azért végiglátogattuk kedvenc helyeinket: András büfé (sült hekk), Hal-álom (halászlé), Halas Sanyika (sült kecsege), Rudi Tanya (napi ebéd).

Ez a fenti fénykép akciókamerával készült a labdázó "gyerekekről", olyan, mintha a labda Holdként keringene a labdázók glóbusza körül. Szerintem jó kép lett.

2019 - 2022: Osztálytalálkozó a balatonboglári Sába vendégházban

Először a 45. érettségi találkozónkat tartottuk itt meg 2019-ben, de aztán minden évben összejöttünk ugyanitt, mindig szeptemberben. Az esetek többségében a vénasszonyok nyara nemcsak kirándulást, de fürdést is lehetővé tett. Idén viszont máshová megyünk.

Csak azért, hogy teljes legyen a leltár, megpróbálom visszaidézni egyéb, alkalomszerű balatoni nyaralásaimat is, de valószínűleg sok mindenről megfeledkezem:
  • 1962-ben Balatonszemesre küldtek nővéremmel a SZÖVOSZ gyerektáborába. Mivel nem volt ott egy barátom sem, folyton sírtam és egy hét után hazahoztak;
  • 1966-ban Balatonszabadi-Sóstón töltöttem két hetet az általános iskola úttörőtáborában;
  • 1969-ben és 1970-ben Balatonfenyvesen nyaraltam szintén az általános iskolával.
  • 1970-ben szintén Fenyvesen a gimnázium KISZ-táborában voltam;
  • 1974-ben egy héttel a bevonulásom előtt egy barátommal a KFKI szántódi kempingjében töltöttünk pár napot;
  • 1980-ban Balatonlellén voltam az egyetem KISZ-vezetőképző táborában;
  • 1987-ben egyhetes vitorlástanfolyamon vettem részt az Ipari Minisztérium szervezésében Balatonlellén;
  • 1991-ben - utolsó balatoni vitorlástúránk előtt - egy hetet Zánkán is töltöttünk, bungalóban laktunk, otthon felejtettünk a pénzünk felét, de szerencsére volt OTP-csekkünk;
  • 2010-ben Alsóörsön nyaraltunk egy hetet egy barátunk nyaralójában szinte ingyen;

Orsi naptej-pöttyökkel 2010-ben Alsóörsön
  • 2013-ban, Orsi kivándorlása előtt egy héttel Balatonbogláron nyaraltunk.
2013, Balatonboglár

Hát ez az én Balatonjaim rövid története...