Pár éve történt, hogy egy idős ismerősünket unokázós csaló hívta fel. Akkoriban tele volt a sajtó és a média ezzel a bűnelkövetési formával, ismerősünk is hamar átlátott a szitán és lepattintotta a csalót, még talán kicsit büszke is volt magára, hogy őt ugyan nem lehet becsapni.
Alig telt el egy fertályóra, ismét csörgött a telefonja, és egy határozott hang bemutatkozott, hogy ő Farkas István törzsőrmester a kerületi kapitányságról, unokázós csalók ügyében nyomoznak, és épp most hallgattak le egy telefonbeszélgetést. Nagyon megdicsérte ismerősünket, hogy nem hagyta magát becsapni, de kérte, hogy segítse a nyomozást, most rögtön kihallgatnák az ügyben. Na de most, este tízkor? - csodálkozott ismerősünk. Igen, a forró nyom miatt erre feltétlenül szükség van. Ismerősünk beleegyezett, és tíz perc múlva már az ajtójánál csöngetett két "nyomozó". Míg az egyik az ismerősünket faggatta, a másik összeszedett egy-két értéktárgyat a lakásból.
A következő eset mostanában történ egy ismerősünkkel, nevezzük Rezsőnek. Rezsőt felhívták az OTP nevében, megkérdezték, hogy szokta-e használni a bankkártyáját. Igen, szokta - válaszolt Rezső, de neki nem OTP-s, hanem K&H-s kártyája van. Igen, tudják - mondta a telefonáló, de van itt egy gyanús tranzakció, melyben mind az OTP, mind pedig a K&H érintett, úgyhogy ne csodálkozzon Rezső, ha hívni fogják a K&H-tól is.
Rezső gyakran használja a K&H telebanking szolgáltatását, még a névjegyzékébe is el van mentve a telefonszáma, ezért nem is csodálkozott, amikor kisvártatva megszólalt a telefonja, és az volt kiírva a képernyőre: "KnH ügyfélszolgálat". A telefon végén egy nagyon határozott hang jelentkezett, közölte, hogy a beszélgetést rögzítik és egy hónapig eltárolják, valamint elmondta Rezsőnek az adatvédelmi tájékoztatót, majd elvégezte a beazonosítást (születési dátum, anyja neve). Ezután elmondta, hogy Rezső kártyájával hamis tranzakció történt, ennek szeretnének a végére járni. Szó szót követett, közben egymást kapcsolták az "ügyintézők", mindenki nagyon hivatalos volt és kérte Rezső együttműködését, és a kb. húszperces beszélgetés alatt kiszedték Rezsőből az összes kártyaadatát, sőt, a végén még arra is megkérték, hogy mobil telefonján ő hagyja jóvá a "sztornózási műveletet".
Rezső még ezt is megtette, de egyre gyanúsabb kezdett lenni neki az ügy, ezért bontotta a vonalat, majd visszahívta az ügyfélszolgálatot. Ekkor már a valódi ügyfélszolgálat jelentkezett, Rezső rájött, hogy átverték, gyorsan letiltotta a kártyáját, de már késő volt, pénzt utaltak el a számlájáról.
A két esetben az a közös, hogy mindkét esetben a csaló hatósági személynek adja ki magát, és a hatósággal való együttműködési hajlandóságunkra alapozza bűncselekményét. Magyarországon nagyon nagy a hatóságok tisztelete, elég, ha felveszel egy láthatósági mellényt, és szó nélkül fizetnek neked az emberek "parkolódíjat", olyan hivatalos a kinézeted. De a második esethez kellett egy kis technikai segítség is, amit úgy hívnak, hogy "spoofing".
A spoofing-nak nagy irodalma van az interneten, az a lényege, hogy a hívó fél képes más telefonszámot imitálni a hívás kezdeményezésekor. Idézet a Wikipediából: "A hívószám meghamisítása az a gyakorlat, amelynek során a telefonhálózat a hívás fogadója számára azt jelzi, hogy a hívás kezdeményezője nem a valódi kezdeményező állomás. Ez azt eredményezheti, hogy a hívóazonosító kijelzőjén olyan telefonszám jelenik meg, amely eltér annak a telefonnak a telefonszámától, amelyről a hívást kezdeményezték." Bevallom őszintén, én eddig azt hittem, hogy amikor felhívok valakit, a telefonszámomat a szolgáltató küldi el a hívott félnek, nekem nincs módom ezt megváltoztatni. Kiderült azonban, hogy ezer módja is van a speciális applikációktól kezdve az erre szakosodott szervereken keresztül, ráadásul a spoofing használata számos országban önmagában nem is bűncselekmény. Sokan arra használják, hogy olyanokat hívjanak hamis számról akik:
- idegen számot elvből nem vesznek fel, ezért ismerős szám mögé bújva kell őket felhívni;
- vagy pont fordítva, egy bizonyos számot, pl. volt férjük számát alapból kinyomják, ezért más számot kell imitálni.
Ezt a posztot kicsit magamnak is írom, mert úgyis tudom, hogy a csalók előttünk járnak és bármikor engem is rászedhetnek egy olyan trükkel, amiről még nem hallottam. A bankok mindig felhívják a figyelmet arra, hogy telefonon keresztül soha ne adjuk ki banki adatainkat, de erről a spoofing-ról még soha senki nem beszélt, legalább is nekem ez teljesen új dolog.
Ne hagyjátok magatokat becsapni, átverni, megkárosítani!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése