Parlament

Parlament

2016. február 14., vasárnap

A majom éve

A hét elején nemcsak véget ért a farsang (ami idén elég rövid volt), de beköszöntött a kínai holdújév, ezúttal a majom éve. A kínai horoszkóp 12 állatövi jegye évente váltja egymást, a ciklus 12 évente ismétlődik.
A kínai horoszkóp szerint én majom vagyok, logikus: idén töltöm a 60-at. De nemcsak én, két lányom a háromból szintén majom: Bori 1992-ben, Petra 2004-ben született. 36 illetve 48 éves voltam, amikor születtek. Ha belegondolok, 24 éves koromban már simán lehetett volna egy majom lányom, bár akkor még egyetemre jártam. A családban még sógorom és sógornőm is majom, lehet, nagy majombulit csapunk az idén.
A Pál család majmai
Érdekes a kínai horoszkóp 12 éves ciklusa, valószínűleg úgy tartják, 12 évenként zárul le egy életszakasz. Az első öt szakasz után bizonyára az öregkor következik. Nekem addig még van három boldog hónapom. Viszont a kínai horoszkóp öt ciklikusan ismétlődő elemet is tartalmaz: a fémet, a vizet, a tüzet, a fát és a földet. Egy elem két évig uralkodik, páros években a Yang, páratlan években pedig a Yin jegyében. Akinek születési évszáma 6-ra végződik, az a tűz uralkodásának évében született. Az állatövi jegyek 12 éves ciklusa és az elemek 10 éves ciklusa egy 60 éves életciklust eredményez. 10 és 12 legkisebb közös többszöröse a 60. Vagyis idén lezárul első 60 éves életciklusom, hiszen a majom ismét a tűz jegyében van, akárcsak 1956-ban.
Nem tudom, hogy ez jelent-e valamit, de azt mondják a kínai bölcsek, hogy az az év, amelynek jegye megegyezik születésünk jegyével, nem szokott szerencsés lenni számunkra. Én ezt cáfolnám: lám kétszer is milyen szép és okos lányom született a majom évében.
Visszatérve a majmokra, ismeritek Mizaru-t, Kikazarunka-t és Iwazaru-t, a három bölcs majmot?
Az egyik nem hallja, a másik nem látja a gonoszt, a harmadik pedig nem beszél gonoszat. Ezt többféleképpen is értelmezhetjük. Ne hallgass meg rossz tanácsokat, ne kössék le a figyelmedet gonosz dolgok és soha senkinek ne mondj semmi bántót!
De érthetjük úgy is: Ne légy vak, süket és néma! Aktívan vegyél részt környezeted alakításában.
Decemberben egy szociológus barátom 60 éves születésnapi buliján vettem részt. A szociológia tudományának három alapítója Max Weber, Karl Marx és Émile Durkheim. Nos én a photoshop segítségével őket bújtattam a három bölcs majom képébe, ezt a képet kapta meg tőlem barátom bekeretezve.
Abban a korban, amikor egyre inkább eluralkodnak a gonosz indulatok, szükség van a társadalomtudósok bölcsességére, éleslátására és okos szavára. Intsen erre is az idei majom éve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése