A benzinárak alakulása 2012 elején |
Benzinár 2016 februárjában |
Az olajárat a világ legnagyobb kereskedelmi kartellje, az olajkitermelő országokat tömörítő OPEC a kínálat szűkítésével próbálta egyenletesen magas szinten tartani. Az arab tavasz utáni bizonytalan helyzet 2012-re annak ellenére felhajtotta az olajárat, hogy a kereslet a világgazdasági válság után inkább csökkent. Mi az oka a mostani csökkenésnek?
Egyrészt az USA napjainkra olajból és gázból a palaolaj és a palagáz kitermelési technológiájának fejlettsége miatt teljesen függetlenítette magát a világ energiatermelésétől.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy 1979-ben Mester Miklóstól, Horthy egykori vallás- és közoktatásügyi államtitkárától hallottam a palaolajról. Mester Miklós a népi kollégiumi mozgalom nagy patrónusa volt a '40-es évek elején, így apámnak, mint egykori Györffy-kollégistának haláláig atyai jó barátja volt. 1979-ben apám erdélyi barátját, Jakab Zsigmondot és feleségét kísértem el hozzájuk. Zsiga bácsi felesége ugyanis ugyanúgy rugonfalvi születésű, mint Mester Miklós. Ezen a találkozón mesélte Miklós bácsi, hogy fia az Egyesült Államokban él és palaolaj-kutatással foglalkozik. Elég hitetlenkedve hallgattam.)
Kína gazdasága lassulóban, ezért Ázsia sem generál már akkora kereslet-növekedést, mint korábban.
De az üzemanyagár-csökkenés fő okának mégis az USA és Szaúd-Arábia közötti titkos megállapodást tartják. A szaúdiaknak már eszük ágában sincs visszafogni olajkitermelésüket. A paktum szerint az USA támogatja a szír lázadókat, cserébe Szaúd-Arábia alacsonyan tartja az olajárat, ezzel térdre kényszerítve Oroszországot, az Asszad-rezsim legfőbb támogatóját. Így jutnak mindketten befolyásra Szíriában, a menekültek meg elárasztják Európát. Jó kis konteó, nem?
A Tőzsdefórum grafikonja |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése