A mi úttörőrajunkat úgy hívták: Semmelweis Ignác Úttörőraj. Az úttörő mozgalom ugyanolyan hierarchikus szervezet volt, mint a katonaság. Általában egy iskola tett ki egy úttörőcsapatot, mi Ságvári Endre úttörőcsapat voltunk, csapatvezetőnk az iskola egyik tanára volt, mi diákok csak Bözsének hívtuk a háta mögött, egyébként édesapám kollégista társának (aki pár évig a Szilágyi Gimnázium igazgatója is volt) a felesége.
Az úttörőcsapaton belül úttörő rajok voltak, egy raj általában egy osztályból állt és az osztályfőnök volt a rajvezető. Egy rajon belül általában két úttörőőrs alakult (külön a fiúknak, külön a lányoknak), és hatodikig egy felsőbb diák volt az őrsvezető (nálunk például Tarr Béla, a neves filmrendező), később már saját magukból választhattak, így voltam én két évig a Medve őrs vezetője.
De visszatérve a Semmelweis Ignác Úttörőrajhoz: büszkén mondhatom, hogy én voltam a névadója, mert korábban olvastam egy cikket az anyák megmentőjéről és nagyon megragadott a történet, ezért amikor javaslatot kellett tenni rajunk nevére, őt javasoltam alapos indoklással. El is fogadták, és egy osztálytársammal együtt elküldtek a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumba, Semmelweis Ignác szülőházába anyagot gyűjteni (ez kb. 1968-ban lehetett, akkor még nem sejtettük, hogy a rendszerváltás első miniszterelnöke, Antall József is a múzeum vezető kutatója, későbbi igazgatója, nem véletlenül áll a mellszobra ott, nem messze az épülettől). Kaptunk egy fényképet Semmelweisről, amit bekeretezve az osztályteremben a tábla fölé szögeztünk, így két éven keresztül minden nap farkasszemet nézhettem a híres orvossal.
Tegnap néztük meg Katival a Semmelweis filmet, ezért írtam ezt a hosszú bevezetőt. Az az igazság, hogy a rendező Koltai Lajost, a Gothár Péter- és Szabó István-filmek zseniális operatőrét az utóbbi években "leírtam", főként Kertész Imre Nobel-díjas könyvéből készült filmjének, a Sorstalanságnak a hibás megrendezéséért (képtelen volt visszaadni a regény kicsit szarkasztikus, érzelemmentes hangvételét) és azért, mert beállt az átalakított és a NER által teljesen leuralt FSZE tanári karába. Viszont a tegnapi film után örömmel jelenthetem: Koltai Lajos visszatért!
Dramaturgiailag tökéletesen felépített, a több mint két órás játékidő alatt végig feszültség alatt tartó filmben volt minden, ami egy jó kalandfilmhez kell: megoldandó rejtély, gonosz ármánykodás, szerelmi szál, deus ex machina fordulat, a főgonosz átállása a jó oldalra. Ehhez párosult a főszereplő remek kiválasztása (mondom, két év alatt a retinámba égett Semmelweis tekintete).
- Semmelweis Ignácot a klinika igazgatója, Klein professzor ugyanúgy akadályozza a halálozási statisztikákhoz való hozzáférésben, mint ahogyan a Direkt36 munkatársait a kórházi fertőzési adatokhoz való hozzáférésben. A Direkt36-nak egészen a Kúriáig kellett mennie a pereskedésben, hogy megkapják a 2019-ig terjedő adatokat a kórházi fertőzésekről, de amikor a későbbi évek adataiért folyamodtak, ugyanúgy kellett kezdeniük a pereskedést elölről.
- Ugyanúgy az intézmény jó hírét féltve tartotta vissza Klein professzor az adatokat, mint a Direkt36 filmjében számos kórházigazgató, vagyis fontosabb volt számukra a kórház jó hírneve, mint az esetleg megmenthető emberéletek.
- Ugyanúgy kirúgással fenyegették a az adatok kiszivárogtatóit 170 éve, mint most.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése