2020. szeptember 7., hétfő

Ott vagyunk, ahol a mádi zsidó

Ismeritek-e a mádi zsidó történetét?

Az egyszeri mádi fuvaros kora reggel indult szekerével Tarcalra. A szekéren elbóbiskolt, a lovacska csak ballagott. Amikor nagy zökkenéssel megállt a szekér és hősünk kinyitotta a szemét, saját kapuja előtt találta magát. Nem tudni pontosan, hogy a zombori csárdából hajnalban hazainduló legények fordították meg incselkedésből a lovat, vagy a ló magától fordult vissza. De azóta, ha valaki egy helyben jár, nem jut egyről a kettőre, hiába igyekszik, akkor azt mondjuk: ugyanott van, ahol a mádi zsidó. Szüleim finomkodva csak úgy mondták: ahol a mádi honpolgár.

Régi borkereskedőház

A mádi zsinagóga

Koronavírus-ügyben is egy helyben topogunk, rosszabb a helyzet, mint tavasszal volt, de úgy tűnik, ezúttal a svéd modellt választjuk: megpróbáljuk elérni a nyájimmunitást, amitől azért még elég messze vagyunk. Mi viszont a vírus ellenére a hétvégén egy borfesztiválon voltunk, na hol? Hát Mádon, az egykori hegyaljai borkereskedelmi központban. Sógornőmék baráti társaságával voltunk, lényegében azokkal, akikkel még márciusban síelni mentünk volna. Szállásunk a Grossmann Vendégházban volt.

Rövid kronológia:

Péntek este a Mad Wines pincészetben volt Magna cum Laude koncert, és itt volt alkalmunk megkóstolni a Mad Bubbles dobozos fröccsöt. Koncert után a Percze pincészetben vacsoráztunk, majd szálláshelyünkön még elkortyolgattunk egy kis Délceg cuvee-t a Demetervin Pincészet jóvoltából.

A Magna cum Laude zenekar

Szombat reggel Katival geoláda-keresésből kifolyólag felsétáltunk a Mád főlé emelkedő Birsalmás-tetőre.

Kati a Birsalmás-tetőm

Reggeli után a társaság leautózott a zombori kereszteződéstől nem messze lévő Disznókő-birtokhoz: felmentünk a kilátóba, geoládát kerestünk, bort vásároltunk.

A Disznólő fölötti kilátóban

Visszatérve Mádra a Holdvölgy pincerendszert kerestük fel: pincelátogatással egybekötött borkóstolás volt. Vásároltunk Hold and Holló gyöngyöző bort és Vision száraz cuvee-t.

Korszerű reduktív erjesztőtartályok

Hagyományos hordós érlelés

Katival a Holdvölgy bejáratánál

Ebédünket a zsidó temető melletti Szarkaláb bisztróban költöttük el, olyan volt a látvány, mintha Toscanában lennénk.

Ez a kép Toscanában is készülhetett volna

Este a szemközti Kúria Hotel udvarán hallgattuk a Budapest Ragtime Band-et, mellé Szent Tamás pincészetből származó száraz furmintot kortyolgattunk, fűszeres grillsajtot eszegettünk.

A Barta Pince udvarán egy másik zenekar játszott egy kis dzsesszt, majd késő este a Grossmann teraszán üldögélve hallgattuk a szomszédos Pelle Pince udvarán éneklő gitáros srácot.

A Barta Pince udvarán

Vasárnap délelőtt Hercegkútra autóztunk, ahol már vártak minket a Götz-pincében. Magyarország egyik legszebb pincesoránál a Feketeerdőből származó svábok termelik a bort. Az ifjabbik Götz Istvántól száraz furmintot és sárgamuskotályt vásároltunk.

A hercegkúti négyemeletes pincesor

A Götz-pince előtt

A pincelátogatás után a világ végére, Tiszacsegére autóztunk, hogy a híres tiszacsegei halászcsárdában költsük el harcsahalászléből és zserbópalacsintából álló ebédünket.

A járványhelyzet miatt elmaradt I. kerületi nyárbúcsúztató bál és Pozsonyi Piknik helyett nagyon jó kis nyárbúcsúztató program volt ez.