Parlament

Parlament

2020. június 9., kedd

Életem legnagyobb sikere 50 éve volt

1970 június 8-10 között került megrendezésre A Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottságának Úttörő Osztálya által az általános iskolák 8. osztálya számára szervezett fizikai tanulmányi versenyének országos döntője. Ezen értem el ötödik helyezést, ennél nagyobb sikert soha másban nem értem el az életben.
A tanulmányi versenynek voltak kerületi-járási, majd megyei ill. megyei jogú városi selejtezői, a legjobb 26 került az országos döntőbe. A II. kerületi fordulót a Budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban, későbbi alma materemben rendezték (a Móricz akkoriban a mostani Baár-Madas épületében volt). Itt harmadik helyezést értem el, épp hogy megcsíptem a budapesti fordulót. A fővárosi selejtezőre a KISZ Központi Művészegyüttesének Rottenbiller utcai épületében került sor, ahol a kerületben előttem végzőket magam mögé utasítva második helyezett lettem. Budapestről négyen jutottunk az országos döntőbe, mely egy háromnapos rendezvény volt.
A vidéki versenyzőket a Sport (ma Flamenco) hotelben szállásolták el, a budapestieknek is itt volt a gyülekező. Az első napon Budapest vadonatúj létesítményét, a metrót mutatták meg nekünk. Akkor még a Deák téren volt a végállomás, itt láthattuk az irányítóközpontot és az áramelosztót.
A verseny írásbeli és gyakorlati fordulójára másnap került sor az MTESZ (Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége) Bocskai úti épületében. (Az MTESZ később a Kossuth térre költözött abba az épületbe, melynek a helyén nemrég épült fel egy stílusban a Kossuth tér arculatához jobban illő, de szerintem unalmas épület az Országgyűlési Hivatal számára).
A harmadik nap délelőttjén megrendezésre kerülő fordulóba már csak a legjobb nyolc versenyző jutott be, köztük jómagam is két másik budapesti versenyzővel, és a kialakuló végső sorrendben pontosan megtartottuk a fővárosi versenyben elért sorrendet, vagyis országos szinten ötödik, a budapestiek között megint második lettem.
A kerületi eredményem alapján már hónapokkal korábban felvettek a Móricz matematika tagozatára, pedig én szívesebben mentem volna fizika tagozatra a Petőfibe. Felvételiznem nem kellett, de későbbi matektanárom azért tartott nekem egy házi felvételit (korábban hozzá jártam matematika szakkörbe is).
Általános iskolai fizika-tanárnőm, Éva néni nagyon lelkes volt, rádió szakkört is vezetett, így ismerkedtem meg már 14 éves koromban a félvezetőkkel, és építettünk egy rádiót is, ami egy öszvér volt, két magyar zsebrádió házasítása: a MiniSuper vevője és a Tünde ellenütemű végfoka.
MiniSuper rádió

Tünde rádió

Elképesztően elfoglalt nyolcadikos voltam: öttusáztam, ami reggelenkénti úszásból vagy futásból és délutánonként vívásból vagy lövészetből állt. A rádiószakkör mellett biológia-tanárom ragaszkodott ahhoz, hogy az állatkerti biológia versenyen is induljak, volt ugye a már említett matekszakkör, de nyolcadikban prózamondás kategóriában megnyertem az Úttörők Kulturális Seregszemléjének kerületi fordulóját (a versmondást a velem egy osztályba járó Szirtes Ági nyerte).
A gimnáziumi felvételit sem adták ingyen: volt a Móricznak egy iskolaszövetkezete, melynek 1970-ben még volt egy kukoricaföldje is. Minden újonnan felvett tanulót egy napra beosztottak kapálni.
Hát így, a fizikai tanulmányi verseny döntőjével és a kukoricakapálással kezdődött 1970 nyara.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése