2015. augusztus 28., péntek

Augusztus 20-ai tűzijátékok

Ezt a posztot augusztus 20-a után szerettem volna megírni, de 21-én egyhetes ausztriai nyaralásra indultunk, ezért nem volt rá időm. Ja, persze majd a nyaralásról is posztolok, ami nagyon jól sikerült, de még a fényképeket rendezgetem, úgyhogy csak türelem.
Szóval az utóbbi időben egyre inkább barbár dolognak tartom a tűzijátékot, és nagyon jól meglennék nélküle, mégis augusztus 20-án, ha tehetjük mindig megnézzük ezt a látványosságot.
Egészen 1981-ig, amíg a Zsigmond téren laktunk, a Duna-partra kisétálva nézhettük végig az égi látványosságot. Akkoriban még a Gellérthegyről lőtték a petárdákat, messziről látszódtak. 1976-tól, amikor elkészült szüleim szentendrei nyaralója a Pismány oldalában, az erkélyről jól látszódott a tűzijáték, hacsak nem pont déli szél fújt, mer akkor a füst öt perc után mindent eltakart.
Persze akkor is volt olyan, hogy pont nyaraltunk, vagy egyéb okok miatt nem tudtuk megnézni a tűzijátékot. 1973-ban például családi erdélyi utazáson voltunk augusztusban. Míg 20-a nekünk, augusztus 23-a a románoknak volt nagy nemzeti ünnep. Egy ismerős kölcsönadta nekünk marosvásárhelyi lakását, pont itt voltunk 23-án, amikor becsöngetett a házmester, hogy ránk küldi a secusokat, ha nem tűzzük ki azonnal a nemzeti lobogót. Hát így történt, hogy személyesen én tűztem ki az erkélykorlátra hegesztett zászlótartóba a címeres kék-sárga-vörös zászlót.
1976-ban szintén Erdélyben kirándultam egy barátommal augusztusban, '77-ben Moszkvában voltam építőtárborban, '78-ban pedig nyugat-európai utazáson voltam két barátommal. Ez utóbbi alkalommal nem maradtunk tűzijáték nélkül, mert Nizzában karnevál volt tűzijátékkal: a tengeren horgonyzó hajókról lőtték fel a bombákat, a közönség a tengerparti promenádról gyönyörködhetett a tengerben visszatükröződő fénycsodákban.
1981-ben a Bimbó útra költöztünk, anyám még mindig abban a lakásban lakik. Az erkélyről a Vár-hegy fölé lőtt rakéták egészen jól látszanak, szüleim mindig innen nézték az augusztus 20-i tűzijátékot. Egyszer, valamikor '85-'86 tájékán a Rózsadombról fotóztam a tűzijátékot egy 200-as teleobjektívvel, volt egy-két sikerült kép is, de nem tudom, hova tettem őket.
Amíg a Lovas úton laktunk ('86 és 2002 között) a Vár oldalában, a Tóth Árpád sétány egyik rondellájáról néztük meg a látványosságot. Persze többször előfordult ekkor is, hogy pont nyaralni voltunk. Emlékezetes volt például 2000 augusztus 20-a, amikor az Őrségben nyaraltunk, és a zalalövői Borostyán-tó partjáról néztünk egy helybéli tűzijátékot. 1989-ben pedig a sógornőméktől - akik akkor még a Sváb-hegy oldalában a Fodor utcában laktak - akartuk megnézni a tűzijátékot, de a sok útlezárás miatt csak a végére értünk oda, pedig onnan csodálatos panoráma nyílt a városra.
2002 óta, mióta a Zsolt utcában lakunk, két tűzijáték-néző helyünk van: amíg a Gellérthegyről lőtték a petárdákat, addig a Czakó utcából jól lehetett látni mindent, mióta a Dunáról lövik a rakétákat, azóta a víztározó tetejéről (idén a budai fonódó villamos építése miatt a bombák nagy részét megint a Gellérthegyről lőtték fel). Itt, a Zsolt utcában is átéltünk néhány emlékezetesebb tűzijátékot:
  • 2002-ben hatalmas dunai árvíz volt Budapesten, így a 20-i tűzijátékot augusztus 31-re halasztották. 20-án egy jót kirándultunk lányaimmal és unokahúgaimmal, útközben borzadva néztük az áradó Dunát.
  • Rá egy évvel, 2003 augusztus 20-án az Orom utcában egyszerre robban fel a kilövésre szánt összes petárda. Akkor is a Czakó utcából néztük az eseményt, a robbanás szele egy kicsit hátralökött bennünket, és tőlünk 10-20 m-re potyogtak a földre a rakéták.
  • A 2006-os budapesti tűzijátékra mindenki emlékszik, hiszen akkor csapott le Budapestre egy hatalmas vihar. Mi bőrig ázva visszamenekültünk a lakásba, unokaöcsémék azonban nem úszták meg ilyen könnyen. A Batthyány téren voltak nővéremékkel, unokaöcsém felesége 8. hónapos terhes volt. A fő gond az volt, hogy a tömeg nem nagyon tudta elhagyni a helyszínt, mert a felszíni közlekedés teljesen megbénult. Valahogy sikerült bekéredzkedniük a Máltai Szeretetszolgálat Batthyány téri intézményébe, ahol takarót, forró teát kaptak.
  • 2012-ben az ünnep másnapján, 21-én utazott Bori féléves amszterdami ösztöndíjra.
  • A tavalyelőtti - 2013-as - tűzijáték is emlékezetes számunkra, hiszen ez után került Petra agyhártyagyulladás gyanújával kórházba. Szerencsére csak egy ártalmatlan vírus volt.
Petra a kórházban 2013. augusztusában
Idén Orsival szerettük volna nézni a tűzijátékot a víztározóról, mert előző nap jött meg Izraelből. Ő inkább Zamárdiba ment a barátnőivel a STRAND Fesztiválra, ott is volt tűzijáték. Szerencsére másnap reggel idejében hazavonatozott, hogy a család megkezdhesse ausztriai nyaralását, melyről következő posztjaimban számolok be. Stay tuned!