Parlament

Parlament

2022. augusztus 29., hétfő

Esküszöm, hogy nem tesztnek szántam...

Becsszóra nem akartam tovább görgetni a meteo-gate-et. Mindössze annyi történt, hogy amikor a 27-én este megtartott tűzijátékról hírt adott az Origo ezzel a címmel: "Az igazság pillanata: most a tűzijátékon bukott el a baloldal hergelése", nem bírtam az én rossz májammal, és a cikket lehozó Facebook-poszt alá szarkasztikusan odakommenteltem: Boldog vagyok, hogy végül Szent István-napi ünnepünket mégsem tudták elrontani sorosista szabotőr meteorológusok, akik remélem megkapják megérdemelt büntetésüket (i).

Kommentem végén az "(i)"-vel próbáltam jelezni, hogy iróniáról van szó. Bevallom, az Origo olvasóit akartam bosszantani, de helyette olyasmi történt, amire nem számítottam. 400 reakciót (emojit) kaptam, amiről nehéz megállapítani, hogy milyen oldalról érkezett, mert az 1 szív, 2 ölelés, 4 könny és 11 meglepődés jelenthette azok reakcióit, akik színéről, vagy azokét, akik visszájáról értelmezték hozzászólásomat. Ugyanez vonatkozik az 53 haragosra és a 99 like-ra, a 227 nevető emoji pedig végképp nem teszi lehetővé az eligazodást, hiszen nincs külön "nevető" és "kinevető" emoji. Marad támpontnak a csaknem 100 hozzászólás, amiből egyértelműen kiderült, hogy az ellenzéki oldal harcos védelmezői sem mindig álltak sorban irónia-detektorért.

Miközben a legtöbb kommentelő gyalázott, Fidesz-bérencezett, talán csak 7-8 akadt, aki próbálta felhívni a többiek figyelmét arra, hogy ez irónia, de őket is lehurrogták, hogy dehogy is, én egy külön fideszes kaszthoz tartozom. Volt, aki faggatott, hogy mit kaptam ezért a kommentért, amire azt válaszoltam: Rezsiutalványt (i). Szegénynek még ekkor sem esett le a tantusz, megkérdezte, hogy az egész család kapott-e belőle.

Ami a legaggasztóbb, a kommentelők 80%-a indoklás nélkül gyalázkodott, vagyis nem is próbált vitázni. Az érdemi hozzászólók hozzászólásai az alábbi csoportokra oszthatók:

  • A tűzijátékra fordított pénz fel lehetett volna használni az energia-árak csökkentésére, az infláció mérséklésére. Ők legalább visszaadták az ellenzék által hangoztatott narratívát.
  • Egyetlen egy kommentelő vette védelmébe a meteorológusokat: Ne a meterologusokat szapuld hanem az operatívtörzset ők a nagyfőnökök a meterologusok csak elmondták az álláspontjukat de ők sem tudnak percre órára pontos diagnózist felállítani.
  • Nem is Szent István-napon volt a tűzijáték, mert az 20-án van.
  • Nem is Szent István nevéhez fűződik az államalapítás.
  • Augusztus 27-e nemzeti gyásznap, mert 1916 augusztus 27-én indította meg Románia az Erdély elleni offenzívát. Erre rá kellett wikiznem, mert 1918. december 1-ről (Gyulafehérvár) és 1920 június 4-ről (Trianon) tudtam, de a 2016-os támadásról nem. Az addig a központi hatalmakkal és az Antanttal is kokettáló románok 2016-ban választották az utóbbit szövetségesül, viszont offenzívájukat nyolc hét alatt sikerült visszaverni (akkor még).
Külön vicces volt, hogy több kommentelő vette a fáradságot, hogy beleolvasson Facebook-posztjaimba, de még ezek alapján se jött le nekik, hogy a meteo-gate kapcsán melyik oldalon állok. Pár nappal korábbi - szintén ironikus - posztomban, amelyben az elbocsátott OMSZ elnökkel Bacsó Péter A tanú című filmje egy jelenetét állítottam párhuzamba, hárman egyáltalán nem értették meg az utalást, kommentjeikkel vidám perceket szerezve nekem. Az eredeti poszt így szólt: Azt tudtátok, hogy Radics Kornélia, az Országos Meteorológiai Szolgálat kirúgott elnöke egy kulák malomtulajdonos szeretője?
Bevallotta...

Íme a kommentek:

Sajnos az iróniára és ugratásra való fogékonyság emberről-emberre változik és tapasztalatom szerint független az iskolázottságtól. A kulturális utalások pedig csakis azonos kulturális közegben működnek, bár bevallom őszintén, nem gondoltam arra, hogy vannak, akik nem ismerik A tanút.

Summa-summárum az ellenzék kommenthadseregéhez mentem házhoz a pofonokért, és legtöbbjük mégcsak azt sem érzékelte, hogy itt bizony baráti tűzről van szó. Ocsmány gyalázkodásban nem maradnak alul jobboldali kollégáiknál, és százalékosan csak nagyon kevesek veszik a fáradságot az érvelésre. Ezt az embertömeget kell megszólítania az amúgy is tökéletesen széttöredezett ellenzék politikusainak. Márki-Zay megpróbálta a nem populista utat, értelmesen elmagyarázni, miért átverés a rezsicsökkentés, miért hamis az az ellenségkép, amit a Fidesz Brüsszelre, a migránsokra és a melegekre próbál rávetíteni. Bele is bukott.

Gyurcsány populizmusra populizmussal próbál válaszolni, a szeptemberre meghirdetett "Szeptemberiálissal" szerintem a legnagyobb ellenzéki pártból az egyetlen ellenzéki párt szerepére törekszik. Nem tudom, hol siklott minden félre, a rendszerváltás után még úgy tűnt, hogy egy széles körű, saját sorsát a kezébe vevő, művelt, jól tájékozott polgárság jön létre vértől áztatott, lángoktól ölelt országunkban. De egy szociológus barátom azt mondja, nem szabad kommenteket olvasni, nem vonható le belőlük semmiféle következtetés. Lehet, hogy igaza van. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése