Parlament

Parlament

2014. április 3., csütörtök

Az én szép okos lányaim

Most csak azért Boriról és Petráról tettem ki fényképet, mert elsősorban az ő sikereikről szeretnék beszámolni.
Mivel a Szilágyi Erzsébet Gimnázium a két nagylánynál jó választásnak bizonyult, úgy gondoltuk, jó lenne, ha a negyedik osztály után Petra is ide járna. A nyolcosztályos gimnáziumokba már felvételi vizsgával lehet bejutni, melynek az írásbeli része egységes és országosan szervezett, magyarból és matematikából áll. A szóbeli vizsgákat az iskolák szervezik és arról is dönthetnek, milyen arányban veszik figyelembe az írásbeli és szóbeli vizsgák eredményét. A Szilágyiban a matematika írásbeli 50%-kal, a magyar írásbeli 35%-kal, a magyar szóbeli pedig 15%-kal nyom a latban.
Természetesen Petra is járt előkészítőre, akárcsak nővérei, de csak matematikára. Vele is sokszor megoldattam a "gumicukor példát": Nekem ötször annyi gumicukrom van, mint neked, kettőnknek együtt 36 gumicukrunk van. Hány gumicukrod van neked, hány nekem? Egyedül Orsika lázadozott, hogy nekem miért több gumicukrom van, mint neki. Petra a matek írásbelin 80%-ot, a magyaron 76%-ot ért el. A szóbelire elkísérhette egy szülő, Petra engem választott. Kötetlen beszélgetés volt, majd egy mesekönyvből olvasott egy bekezdést, és vissza kellett mondania a tartalmát. Petra megilletődött, de ügyes volt. Végül is arra a tagozatra jutott be, amit első helyen írtunk be a jelentkezési lapra: német-angol. A nővérei is erre a tagozatra jártak.
Izgultunk, mert az iskolák államosítása után már nem jelentett előnyt, hogy Petra I. kerületi lakos (a Szilágyi is az I. kerületben van). Kétségtelenül a nővérei szubjektív előnyt jelentettek, hiszen mind Bori, mind Orsi fényképe kinn van az "akikre büszkék vagyunk" tablón. Szerencsére a szóbelin is szóba kerültek Petra nővérei, és hogy ők is a Szilágyiba jártak.
Bori még tavaly decemberben elment a CEU (Közép-Európai Egyetem) nyílt napjára, és nagyon lelkes volt, hogy esetleg majd oda jár mesterképzésre, de aztán úgy gondolta, hagyja a fenébe az egészet. Túl sok macerával járt: Be kellett nyújtania egyik korábbi dolgozatát angolul, valamint egy kutatási tervet, ezen kívül önéletrajzot és motivációs levelet valamint oktatói ajánlásokat, persze ezeket is angolul. Szerencsére Petra barátnőjének anyukája, aki politológiát oktat az ELTE-n, noszogatta, és felajánlotta a segítségét. Így végül mindent határidőre beadott. Az ELTE-re is beadta a jelentkezését, és már el is felejtette az egészet, amikor február végén kapott egy emailt, hogy két nap múlva jelenjen meg felvételi beszélgetésen. Úgy tűnik, hogy jól sikerült az interjú, mert a héten tette ki a CEU a honlapjára a felvételi eredményeket. Borit felvették, tandíjmentes és  havi 50 ezer forint ösztöndíjat kap majd.
A CEU angol tannyelvű magánegyetem, a hallgatóinak kb. a harmada magyar. A tandíjtámogatás és az ösztöndíj a Soros-alapítványnak köszönhető. A CEU-n szerzett diploma jól mutat egy önéletrajzban.
Ami Orsit illeti, január végén ért véget a nyelvtanfolyam, az "ulpán". Mind a szóbeli, mind az írásbeli vizsgán 90% fölötti eredményt ért el (erről papírt is kapott). Barátjával elkezdték nézni a főiskolákat, ahová jelentkezhetne, és végül úgy döntöttek, hogy a jeruzsálemi Héber Egyetem turisztika szakára jelentkezik majd. A turisztika szak Rehovotban, egy kisvárosban van, nem messze Gederától, ahol most laknak. El is ment Orsi az egyetem nyílt napjára, és nagyon lelkes volt.
Csakhogy a Héber Egyetem megköveteli minden bevándorlótól, hogy egy egyéves előkészítő tanfolyamra járjon, melynek van nyelvi és szakmai része. Erre fog Orsi jelentkezni, ez indul valamikor augusztusban.
Hát ezek történnek mostanában az én szép okos lányaimmal...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése