Parlament

Parlament

2013. július 2., kedd

Segítség, YouTube-sztár lettem!

Egy korábbi posztomban írtam, hogy a Barackfa-dalra válaszul felénekeltem saját változatomat, és kellően meg nem fontolva feltöltöttem a YouTube-ra.
Nos, magam is meglepődtem, amikor a szellem kiszabadult a palackból, és már 18000 megtekintés fölött járok.
Első néhány napban csak pár száz kattintásom volt (érdekes módon már az első napon felbukkant egy 25 éve nem látott barátom), aztán egyszer csak robbant a bomba.
Az történt ugyanis, hogy az Amerikai Népszava rábukkant a filmemre, és egy nem túl szerencsés kontextusban jelenítette meg. A cikk annyira provokatív volt, hogy még az Amerikai Népszava olvasóinak egy részénél is kiverte a biztosítékot.
Fél nap múlva a Mandíner blog idézte az Amerikai Népszavát. Nos, a Mandíner kommentelőinek szemében már minden voltam: szánalmas véglény, öregedő bohóc.
Közben viszont a film terjedni kezdett a Facebook-on, és több ezerre emelkedett a megtekintések száma (katt a nagyobb képért).
Néhány nap múlva aztán a Hír24 is lehozta a felvételemet, most már csak Trafikdalként emlegetve a nótát. Ekkor értesült a családom is arról, hogy titokban feltöltöttem egy filmet. A dalt többen idézték a Klubrádióban is, pl. Galkó Balázs színész vagy Csepeli György szociológus professzor.Néhány nappal ezelőtt a neten keringő lánclevél-áradatban is megkaptam a Trafikdalt. De vajon mi az oka a népszerűségének? Valószínűleg szerencsésen választottam meg a felvételhez írt szöveget, mert abban szerepeltek a barackfa, összetartozás és trafikdal szavak, így a keresők többféle keresésre is feladták a felvételt.
Természetesen nem ez az egyetlen felvétel, amely Barackfa-dalra válaszul született. Varga B. Tamás, a radikális jobboldalhoz kötődő rockker egy igazi Trianon-dalt készített belőle a Visszarendezés dala címen. A szám jó feldolgozás, igazi irredenta induló lett belőle, kb. kétszer akkora a nézettsége, mint a Trafikdalnak, az eredeti felvétel és Varga dala után az enyém nézettségben csak a harmadik.
Készült több ironikus felvétel is, pl. amelyiken a Népszava újságírói az ellen tiltakoznak, hogy a kormány az ő lapjukban nem adott fel hirdetést a nemzeti összetartozás napjára. A legtöbb felvételen iskolák mutatják be, hogy a tanulók milyen rövid idő alatt milyen ügyesen megtanulták és együtt éneklik a dalt.
A YouTube oldalamon a felvételre kb. tízszer annyi "tetszik"-et kaptam, mint "nem tetszik"-et. A kommentek többsége is inkább pozitív, és viszonylag kevés a troll. A nyíltan rasszista hozzászólásokat kitiltottam. Volt, aki nem értette a politikai tartalmat, és zeneileg szólt hozzá a - lássuk be, nem túl színvonalas - produkcióhoz. Az egyik dialógust viszont kénytelen vagyok idézni:
Hozzászóló: Kedves József. Ugye kommunistáknak kellett volna adni a trafikokat?
Válaszom: Az a helyzet, kedves Imre, hogy nincsenek illúzióim: a szocik valszleg ugyanígy, vagy még jobban mutyiztak volna. De egy naiv állampolgár néha gondolhat arra, mi lenne, ha egyszer egy pályázaton nem a sógorság-komaság, hanem tényleg a legjobban rátermettek nyernének, és nem vennék el egy több évtizede trafikból élő kenyerét azért, hogy egy popénekes a 4 dohányboltja mellé megkaphassa az ötödiket is. Tudom, ez illúzió...
Vagyis sokan tényleg úgy gondolkodnak, hogy vagyunk mi, és vannak a komcsik. Gondolom ez a megosztottság, és az a tény, hogy a trafikügyben mint cseppben a tenger jelen van a magyar társadalom szinte minden betegsége, eredményezte, hogy csacska dalocskám ilyen népszerű lehetett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése