Palkovics László személyében először mondott le miniszter az elmúlt 12 évben az Orbán-kormányból. Sokan csak gúnyolódnak ezen, hogy : úgy kellett, úgy kellett, káposztába hús kellett, de szerintem ez az ügy ennél sokkal tragikusabb. Engem leginkább Bacsó Péter Titánia, Titánia című filmjének arra a jelenetére emlékeztet, amikor a diktátor lelövi a medvének öltözött színészt, akinek ez az utolsó mondata: Csalók, nem ezt ígértétek!
Palkovics Lászlóról már felsőoktatásért felelős államtitkárrá való kinevezése előtt hallottam. Egy volt kollégám a VEIKI-ből több vargabetűn keresztül a magyarországi Knorr-Bremse vállalathoz szegődött el szoftveresnek. Akkor a cég fejlesztési igazgatója Palkovics László volt, aki kitartó, szívós munkával elérte, hogy ne csak járműipari összeszerelő üzemek települjenek hazánkba, hanem fejlesztő központok is. Ha belegondolunk, hogy Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke alig pár hete kijelentette, hogy versenyképességünk alapja az olcsó munkaerő, megérthetjük, hogy talán a kormányban sem mindenki osztotta Palkovics azon nézetét, hogy inkább a jól képzett munkaerőre kell alapoznunk versenyképességünket. Mindenesetre volt kollégám nagyon jó véleménnyel volt főnökéről, akiről megtudhattam, hogy már nagyon fiatalon lett akadémikus és a Műegyetem egyik járműipari tanszékének vezetője.
Ugyanezt hallottam Kossuth-díjas osztálytársamtól, a Puskás Aréna tervezőjétől, Skardelli Györgytől is, aki a Knorr-Bremse irodaházát is tervezte. Azt mondta, ennek az embernek egy erős magyar járműiparról alkotott víziója van. A Kecskeméti Főiskola stratégiai rektorhelyetteseként megszervezte az egyetem járműipari képzését, ezzel szellemi bázist teremtve a Kecskemétre települő Mercedes-Benz gyár számára.
Amikor 2014-ben felsőoktatásért felelős államtitkárrá nevezték ki, először nem is tudtam, hogy ugyanarról az emberről van szó. Aztán 2016-ban a közoktatás is hozzákerült, miután a központosított KLIK a hatalmas vízfejével működésképtelennek bizonyult, ezzel teljesen megbénítva az államosított iskolák működését. Palkovics a tankerületi rendszer megszervezésével valamit javított a helyzeten, úgy gondolhattuk, hogy mind a közoktatás, mind pedig a felsőoktatás értő kezekben van.
Első kijózanodásom a CEU elűzésében való közreműködése volt. Lehet, hogy Palkovics eleve gyanakvással tekintett minden nem-műszaki tudományra, de azt, mint a felsőoktatás felelőse tudnia kellett, hogy milyen minőségű oktatás folyik a CEU-n és milyen fontos hazánk számára, hogy van nálunk egy, az amerikai akadémiai rendszerbe szervesen beágyazott felsőoktatási intézmény. Talán még azt is tudta, hogy az egyetem kilövésére egyenesen Putyintól érkezett a parancs, de úgy gondolta, hogy az általa megálmodott távlati cél szentesít minden nemtelen eszközt. Ráadásul akkor, 2017 tavaszán még igazán jól hazudni sem tudott:
2018-ban, az új Orbán-kormányban szolgálatainak meg is lett a jutalma: immáron innovációs és technológiai miniszterként szolgálhatta a NER-t, és nem is tétlenkedett. A négyéves ciklusra ilyen, nevéhez köthető intézkedések jutottak:
- Az akadémiai rendszer szétverése, az MTA megfosztása saját kutatói hálózatától és a kutatásra szánt pénzek elosztásának jogától. Az állami felügyelet alatt álló Eötvös Loránd Kutatási Hálózat kuratóriumába volt tanszékéről két professzor is bekerült, az átcsoportosított pénzekből bőven jutott a járműipari fejlesztésekre. Egy, a KTI-nél (Közlekedéstudományi Intézet) dolgozó ismerősömtől tudom, hogy ekkortól hirtelen megugrottak az állami megbízások, a ZalaZONE tesztpálya gőzerővel épülni kezdett (Palkovics László maga is zalaegerszegi, hiába, ki stadiont épít a szülővárosában, ki jármúipari tesztpályát).
- Az SZFE alapítványba történő szervezésének nem titkolt célja az volt, hogy a "túlságosan liberális szellemű" egyetem függetlenségét megnyirbálva "egészséges, nemzeti szelleművé" váljon ez a kulturális oktatási intézmény. Több hónapnyi bojkott és blokád után a hivatalos SZFE mellett végül megalakult a FreeSZFE alapítvány.
- A Fudan Hungary Egyetemért Alapítvány (melynek kuratóriumi elnöke szintén Palkovics László) létrejöttében nem az a botrányos, hogy egy egyébként neves kínai egyetem jöhet Magyarországra, hanem az, hogy az egyetemi kampusz felépítését kínai hitelből a magyar állam vállalta az egyetemnek ajánlott, korábban diákvárosnak tervezett, a Fudan céljaira ingyen rendelkezésre bocsátott területen.
- Végül még az is belefért ebbe a kormányzati ciklusba, hogy egy-két kivételtől eltekintve valamennyi felsőoktatási intézmény állami alapítványokba lett kiszervezve, melyek kuratóriumaiba a NER-hez közel álló és gyakorlatilag kirobbanthatatlan káderek kerültek.
Az új kormányba visszakerült az eke szarva mellől Lázár János, aki nagy elánnal vetette bele magát a feladatokba, és egyre több közlekedési területet lenyúlt Palkovics minisztériumától, így például a Nemzeti Közlekedési Központot. A felsőoktatás már nem a TIM-hez tartozott az új kormányzati struktúrában, és amikor az egyre akutabbá váló energiaügynek önálló tárcát szánt a miniszterelnök, Palkovicsnak rá kellett jönnie, hogy hiába ment le kutyába nyolc éven keresztül, hogy dédelgetett álmát, a magyar járműipar felemelését megvalósítsa.
Palkovics lemondásával az utolsó mérnök végzettségű miniszter is távozott a kormányból (a paksi bővítésért felelős Süli János, aki szintén mérnök végzettségű, az új kormányban már csak államtitkári szerepet kapott, de arról is lemondott a nyáron). Palkovicstól az újságírók állítása szerint azért vették el az energiaügyet, mert a volt miniszter támogatta volna a szélenergia hasznosításának erőteljesebb fejlesztését. Ennek némileg ellentmond, hogy három hónappal korábban olyan szakembert távolított el az OMSZ éléről, aki maga is a szélenergia hasznosításának szakembere volt. De lehet, hogy akkor még Palkovicsban erősebb volt az Orbánnak való megfelelési kényszer, mint a közös szakmai álláspont. Jut eszembe, kíváncsian várom, hogy az új kormánystruktúrában melyik minisztériumhoz kerül majd az OMSZ, visszahelyezik-e pozíciójába Radics Kornéliát.
Palkovics László most a Honvédelmi Minisztérium egyik ipari holdingjának vezérigazgatója lesz. Majd a harci járművek fejlesztésében kiélheti járműipari ambícióit. Lehet, hogy a végén még harcijármű-nagyhatalom leszünk?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése