Parlament

Parlament

2022. november 7., hétfő

Energiapreferenciák

Az energiaválság a közlekedésről alkotott elképzeléseinket is átírja. Eddig ugyanis elég alapvető volt az az elképzelés, hogy az elektromos közlekedés nemcsak tisztább, de olcsóbb közlekedési mód, mint a belső égésű motorok használata. A vasúti vontatás villamosítására már száz éve törekszik az emberiség, és az elektromos autózás is egyre rohamosabban terjed. Most viszont azt olvasom, hogy Debrecen városa úgy döntött, hogy a trolibuszokat végérvényesen autóbuszokkal váltják ki, a villamosok helyett pedig hétvégeken járnak majd autóbuszok.

Mérnökember ilyenkor számolgatni kezd:

  • Kikeresi a táblázatból a gázolaj fűtőértékét, ez 11.9 kWh/kg
  • Mivel a gázolajat nem kilóra, hanem literre vásároljuk, ezért ismernünk kell a gázolaj sűrűségét, mely átlagosan 0.85 kg/liter (könnyebb a víznél)
  • Tehát egy liter gázolaj fűtőértéke 11.9 * 0.85 ≈ 10 kWh/liter
  • Na de egy Diesel-motor nem képes mozgási energiává alakítani a gázolaj teljes energiatartalmát, egy jobb Diesel-motos hatásfoka is kb. 40%, vagyis egy autóbusz vagy Diesel-mozdony kerekein hasznosuló energia 10 * 0.4 ≈ 4 kWh/liter
  • Jelenleg az ársapka nélküli gázolaj ára a benzinkutakon kb. 800 Ft/liter, vagyis 1 kWh kerekeken hasznosuló energia gázolajból előállítva kb. 800 / 4 ≈ 200 Ft
  • Figyelembe véve, hogy a villanymotorok hatásfoka 90 % fölötti, de ezek fékezéskor képesek energiát visszatáplálni a hálózatba/akkumulátorba, Debrecen városa valószínűleg jelenleg 200 Ft/kWh fölött kénytelen megvásárolni a villamosenergiát, ha erre a lépésre kellett szánnia magát.

Csak emlékeztetőül: a rezsicsökkentett áramár jelenleg 36 Ft/kWh, az e fölötti rész is csak 72, vagyis tényleg eléggé meg vannak szívatva az önkormányzatok. Nyáron még arról is cikkeztek, hogy a MÁV is elbaltázta az árambeszerzését.

Lehet, hogy nemsokára újra feltűnnek a síneken a régi jó Szergej és Nohab Diesel-mozdonyok?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése