A nagy füzet
Amikor vagy két hete újra leadta tévé az Eldorádó című filmet, és abban egy forradalmár szerepében feltűnt Sőth Sándor, a Megáll az idő Pierre-je, azt beszéltük Katival, hogy vajon mi lett ezzel a színésszel. Hát filmproducer lett, aki nemcsak Szász János Karlovy Vary-ban fődíjas filmjének, hanem korábban például Szabó István Az ajtó című filmjének is a gyártója. A nagy füzet egy ikerpár szemszögéből, illetve közösen írt naplójuk szemszögéből mutatja be a II. világháború utolsó fél évét, melyet az ikrek egy határ menti kisváros szélén egy tanyán, korábban nem ismert nagyanyjuk (Molnár Piroska) házában vészelik át.
A film Kristóf Ágota magyar születésű svájci írónő regényéből készült, aki franciául, Agota Kristof néven jelentette meg könyveit (2011-ben, halála évében megkapta a Kossuth-díjat). Az ikrek számára nemcsak a háború kegyetlen, de az az új világ is, amibe belecsöppentek, ráadásul az egész helyzetet belengi egy szörnyű családi titok. Azt gondolhattuk, hogy a film végére - akárcsak az író névrokona, Agatha Christie krimijeinek végén - mindent megtudunk, de persze csak annyit tudhattunk meg, amennyit két 12 éves fiú a történésekből ki tudott hámozni. Molnár Piroska, a nemzet színésze játéka önmagában élmény, de jó a többi szereplő és az ikerpár is, szépek és letisztultak a képek. Ha elfogadjuk, hogy egypetéjű ikernek lenni az lényegében egy lélek két testben, akkor egyedül az ikreknek adatik meg az a lehetőség, hogy ha egy döntési helyzetben nem tudnak választani, mindkét alternatívát választhatják. Ekkor azonban el kell szakadniuk egymástól. Talán ez a metafora mutatta meg legerősebben Magyarország 70 éves szétszakítottságát.
Gravitáció
(Z)űrben kering Sandra Bullock,
Mindjárt belebolondulok!
2001 Űrodüsszeia |
Madách és Stanley Kubrick (és persze Arthur C. Clarke) óta tudjuk, hogy ha az élet végső értelmét keressük, ki kell mennünk a világűrbe, de persze ott is csak a kérdés feltevéséig jutunk el. A 2001 Űrodüsszeia akkora klasszikus, hogy alig akad sci-fi, amely valamiképpen ne utalna rá. Így volt ez a posztom elején belinkelt Feledés című filmmel, de még a Charley és a csokigyár egyik jelenetében is a monolit helyett egy nagy tábla csokoládé jelenik meg az ősembereknek. Kubrick a filmet '68-ra fejezte be, én '80 körül láttam a Filmmúzeumban, és nemcsak mély mondanivalója, hanem kidolgozottsága is megdöbbentett.
A Cuarón-fívérek mostani filmje kidolgozottságban, tökéletességre való törekvésében eléri, mondanivalójában pedig megközelíti a nagy elődöt (több jelenet is konkrét utalás az Űrodüsszeiára, ezért talán jogos elődfilmnek tekinteni). Ugyanúgy hibát követ el, aki egyszerű űrhajós filmnek tekinti, mint a Kubrick-filmnél: A főhősnő űrbéli magánya a Tragédia Ádámjának és Luciferjének űrbéli utazására emlékeztet. Az viszont az én személyes ügyem, hogy vonzódom az űrhajós nőkhöz, Sandra Bullockhoz meg különösképpen.
Szerintem a Gravitációnak mindenképpen befigyel egy-két Oscar, de nem lennék megsértődve, ha A nagy füzet is kapna egyet.
Kőműves Kelemen
Több mint harminc éve a Pesti Színházban láttam a Szörényi-Bródy szerzőpáros klasszikusát, melyet hanglemezen is a magaménak mondhatok. Akkor Kelement Hegedűs D. Géza, Boldizsárt az azóta már elhunyt Szakácsi Sándor, az öregembert pedig a már szintén rég meghalt Páger Antal alakította. Emlékszem, hogy Marton László rendezése is igen nagy hatású volt, de a mostani Alföldi Róbert-rendezés ezt is felül tudta múlni.
Igen, úgy tűnik, hogy a Szörényi-Bródy brand legavatottabb színpadra vivője Alföldi lett. A Kőműves Kelement pár hónappal korábban rendezte meg, mint az István, a királyt, és itt is, akárcsak a rockoperánál, a dráma emberközelbe hozása a rendezés fő erénye. Mert sem a kereszténység felvétele, sem pedig Kőműves Kelemen feleségének feláldozása nem rejthető szimbolikus színpadi aktusok mögé, ezeket kegyetlen mivoltukban kell megmutatni, akárcsak Spielberg a Ryan közlegény megmentésében a háború borzalmait, vagy Mel Gibson A passióban Krisztus szenvedéseit. Örülök, hogy Alföldi kitart Stohl András mellett, mert nagy színész.
Tartalmas hét volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése