2023. február 21., kedd

Ismét a Kreischbergen síelt a család

27 évvel ezelőtt síeltem először Ausztriában, mégpedig akkor is a Mura völgyében, a Murautól nem messze lévő Sankt Lorenzen ob Murau településtől délre lévő hegyen, a Kreischbergen. Korábban én csak Csehszlovákiában (a Kis-Fátrában, az Alacsony-Tátrában, a Magas-Tátárában, az Óriáshegységben) illetve Magyarországon (Eplényben, a Dobogókőn, a Nagy-Hideghegyen, Visegrádon, a Kékesen) síeltem. Illetve síeltem még a bolgár Vitosán és a lengyelországi Szczyrkben.

Miután Katit megismertem, 1989-ben és '91-ben a Chopokon, '90-ben pedig a cseh Óriáshegységben voltunk együtt síelni. Aztán jöttek a gyerekek és öt évre abbamaradtak a síelések, csak 1996-ban kezdtük újra ezt a sportot, és a Fogarasi Síiskola szervezésében elsőszülöttünkkel (Orsit másfél évesen a nagyszülőkre hagytuk) és sógornőmékkel már Ausztriát vettük célba. Szállásunk akkor Rantenben, egy kis panzióban volt. A Kreischbergen utána még néhány alkalommal síeltünk (2001 újévét Murauban köszöntöttük, 2003-ban Stadl an der Murban volt a szállásunk, 2018 újévét - már egy nagyobb társaságban - Mariahofban vártuk).

Kreischberg, 1996

Bár a Kreischberg családias varázsa mit sem változott 27 év alatt, azért 1996-ban sok minden volt másképpen, mint 2023-ban:

• Magyarország még nem volt uniós ország, szigorú határellenőrzés volt kifele és befelé is;
  • Ausztriában még schilling volt a fizetőeszköz;
  • Az M1-es autópálya már fizetős volt, de még fizetőkapus rendszer működött rajta. Parndorftól akkor az 50-es közúton, a Fertő-tó és a burgenlandi lankás szőlőültetvények között haladva Kismartonnál lehetett rátérni az autópályára. Semmeringnél még nem volt kész az alagút, így a hágón kellett átkelni. Ma már autópályán haladhatunk Sopronig, és ugyanúgy Kismarton alatt térhetünk rá az S31-esre, a Semmering alatt pedig hosszú alagútrendszer visz át;
  • 1996-ban még nem volt GPS-ünk, térkép alapján tájékozódtunk. Első autós GPS-emre még 11 évet várni kellett;
  • Akkoriban még olyan síbérlet volt, amit be kellett dugni a leolvasóba. A pénztárnál gumiszalagot adtak hozzá a nyakba akasztáshoz, de pár schillingért lehetett kapni csíptetős síbérlet-tartót, íme egy eredeti kreischbergi darab:

• Az informatikai rendszer is kicsit elmaradottabb volt, mint most, emlékszem mekkora nagy szó volt, hogy a Hüttében volt egy szerkezet, ami lefényképezte az embert, és azt el lehetett küldeni tetszőleges email-címre. Akkoriban még csak céges emailem volt. Manapság az ember letöltheti a netről, hogy melyik nap mennyit síelt. Íme a mostani termés:

• Akkoriban még szinte senki sem síelt bukósisakban, csak az egészen kis gyerekek. Ma már alig látni nem sisakban síző felnőttet;
  • És talán a legnagyobb különbség, hogy 27 évvel ezelőtt egyetlen magyar sem dolgozott a vendéglátásban, ma meg már szinte mindenki (pincérek, szakácsok, takarítók, síoktatók) magyar, nem is volt érdemes német nyelvvel próbálkozni.
Idén is nagyobb társasággal voltunk, főleg sógornőmék gyerekei, leendő vejei és unokái, valamint baráti körük. Velünk pedig eljött Petra barátnője is. Abszolút pályaszállásunk volt, a magyar kézben lévő Club Hotel. Félpanzión voltunk, reggel-este svédasztal, és mivel a magyar embert nem jellemzi a polgári mértéktartás, akkor is megpúpozza a tányérját, ha nem igazán éhes. Azt is hozzá kell tennünk, hogy a szakács nagyon értette a dolgát. Szóval, amióta hazajöttünk, nem igazán merek a mérlegre állni.

Általában 10-től fél 4-ig voltunk fenn a hegyen, kb. háromnegyed órás ebédszünetet tartva (nekem egy jó leves egy bajor pereccel és egy sör volt az ebédem).

Vasárnap este még egy olasz étterembe is elment az egész társaság, ami 4 km-re a szállásunktól, benn az erdőben volt. Esküszöm úgy éreztem magam, mint egy horrorfilmben: a sötét erdőben szűk, kanyargós úton autóztunk, egyszer csak eltűnt az aszfalt és földúton haladtunk tovább, amibe helyenként 30-40 cm mély keréknyomok vályódtak be, úgyhogy azt hittem, megfeneklünk. Viszont az étlap tényleg autentikus volt. Én livornói hallevest ettem (Cacciucco alla Ligure), amiből garnélarák, polipkarikák és kagylók kukucskáltak kifelé.

Megint egy sikeres sítúra. Talán van még 2-3 évem, amig űzni tudom azt a sportot, amit pont 45 éve, 22 évesen kezdtem el a Vrátna-völgyben, a Kis-Fátrában. A mostani sízésről beteszek ide néhány képet: