2018. április 9., hétfő

Kuruc vagy, te kuruc

A Magyar Televízió első ifjúsági sorozata az 55 éve, 1963-ban forgatott és először 1964-ben vetített A Tenkes kapitánya című 13 részes film volt. 1964-ben még nem volt tévénk, de több osztálytársaméknak már igen, irigykedve hallgattam, amikor a "Tenkesről" beszélgettek. Zente Ferenc volt az első magyar szuperhős, de a sorozat négy Nemzet Színészét is felvonultatott: az Eke Mátét alakító Zente Ferencen kívül Szabó Gyula Buga Jakabot, Gera Zoltán Dudva kocsmárost, Tordy Géza pedig a vándordeákot alakította.
Szabó Gyula, Gera Zoltán, Zente Ferenc
Szabó Gyula, Zente Ferenc, Tordy Géza
A színészek közül már csak Tordy Géza él. A filmsorozatot régebben két-három évente leadták, így a nagylányok látták már. Most, hogy Petra néhány osztálytársával és családjával egy közös siklósi kirándulásra készültünk, Petrával is megnéztük a sorozatból készült három órás fekete-fehér mozifilmet.
A kirándulás is nagyon jól sikerült, péntek délután autóztunk le Siklósra Petráék iskolai elsősegélyversenye után (amit megnyertek). Az Arnold pincészet vendégházában volt a szállásunk, ahol első este borkóstolással vártak minket. Az Arnold pincészetet két nő irányítja, egyik a tulajdonos, a másik pedig egy képzett borász. Először körbevezettek minket a pincében. A borokat ma már rozsdamentes acéltartályokban tartják, a tölgyfa hordókat csak barrikolásra használják. Vegyesen kóstoltunk fehér, rozé és vörös borokat, nekem leginkább a Királylányka névre hallgató fehér cuvée bor ízlett, vettünk is két palackkal a barrikolt változatából.
A szőlődűlő

Másnap esőre ébredtünk, ezért délelőtt a siklósi vár megtekintésével kezdtük a kirándulást. A siklósi várban voltam már gyerekkoromban - nem sokkal a filmsorozat sikere után - a szüleimmel, osztálykiránduláson a középiskolás osztálytársaimmal, valamint öt éve Katival egy villányi borfesztivál kapcsán.
A gyerekek a siklósi vár előtt
Délután a közigazgatásilag Siklóshoz tartozó búcsújáró helytől, a máriagyűdi bazilikától kezdtük a túrát fel a Tenkes tetjére és vissza a kegytemplomhoz. Hatalmas sár várt minket, ráadásul egy teljesítménytúra is folyt a hegyen. A lefele jövők próbáltak minket lebeszélni a túráról, de mi hajthatatlanok voltunk.
A bazilika
Csodabogyó, a hegy jellegzetes cserjéje
A Tenkes hegy tetején NATO-radarállomás van. Aki a közelébe megy, azt az őr automatikusan lefényképezi, így tett velünk is, úgyhogy lehet, hogy már diverzánsként vagyunk nyilvántartva.
Este malacvacsora várt minket. Már egy kollégám is mesélt a magyarbólyi "malacos emberről", aki a Villány környéki vendégeknek malacot süt és maga tálalja fel.
Helló röfi
A piros ropogósra sült malachoz tepsis krumplit, párolt káposztát és erős paprikát kaptunk, de voltak sült csirkecombok is azoknak, akik valamiért nem eszik a malacot. Három üveg bor is járt hozzá, amit kipótoltunk a pincészet borával. Kellemes este volt.
Másnap várt minket Szársomlyó. A mészkőüledékes hegyet kopár, rézsútos "ördögszántás" fedi, sajátos flórája és faunája van. Csak vezetett túrával látogatható. A legenda szerint egy lányba beleszeretett az ördög és vitte volna magával a pokolba, de a lány anyja alkut ajánlott az ördögnek: neki adja a lányát, ha kakasszóig felszántja a hegyet. Az ördög kilenc fekete macskát fogott az eke elé és már éjfélre kész volt a hegy felével, de a furfangos asszony egy gyertyával bevilágított a kasba, melyben a kakasa volt, és az ijedtében elkukorékolta magát. Az ördög mérgesen dobbantott - ebből a dobbantásból törtek fel a környék kénes gyógyvizei - majd visszament a pokolba.
Tipikus ördögszántotta hegygerinc
Tavaszi héricsek mindenfelé
A túravezetőnk mesélt egy másik érdekes történetet is a közelmúltból. A természetvédők a hegyen lakó bagolylepkék egyedszámának meghatározásához fénycsapdákat helyeztek el. A kisharsányiak azt hitték, hogy migránsok lepték el a hegyet és kihívták a rendőrséget. Másnap a Baranya Megyei Napló úgy tudósított az esetről, hogy a határvadászok lámpákkal keresték a hegyen a migránsokat.
Fél kettő környékén indultunk haza, és csak egy kávéra és szendvicsre álltunk meg a benzinkútnál, hogy még szavazásra hazaérjünk (erről most több szó ne essék).