2017. november 4., szombat

Tíz éve geoládázunk (geocaching-elünk)

Még valamikor 2005-ben hívott el Seres Péter barátom geoládázni. Nagyon jópofának találtam, hogy egy GPS segítségével kincses ládikákat lehet keresni szerte az országban. 2007 tavaszán lett egy autós GPS-em, de nem gondoltam, hogy geoládázásra is használható lehet, hiszen turistatérképek nem voltak benne.
A 2007-es őszi szünetben, pontosan november 2-án a Budai-hegységben mégis tettünk egy próbát, és két ládát megkerestünk (Bori nem volt velünk, nem tudom, merre járt). Első találatunk az egyik legnépszerűbb kirándulóhely, az Árpád kilátó közelében volt.

Megtetszett ez a hobbi, és az elkövetkező évben, pontban Mikulás napján a budapesti Szabadság téren, az egykori Újépület (Neugebäude) helyén egy multiláda (többpontos láda) volt a 100. találatunk.

A 200. találatunkig már csak 9 hónapnak kellett eltelnie, addigra került a GPS-embe turistatérkép is. Ez szintén egy budapesti láda volt a Városliget mellett, ahol éppen akkor @RC plakátkiállítás volt, ezért két 2009-ből származó plakátot mellékelek.

300. találatunk egy Budapesthez közel lévő, az Árpád-házi királyoknak emléket állító országzászlónál volt 2010. októberében.

2011 őszén régi autós GPS-em tönkrement és egy kifejezetten túrázásra kifejlesztett műszerem lett, egy Garmin, amit mind a mai napig használunk, annak ellenére, hogy természetesen már mindannyiunk telefonjában van GPS és a turistatérképek is letölthetők beléjük. 400. találatunk Érden esett, 2011. október 22-én, egy nappal az ünnep előtt. Itt sikerült lefényképeznem a világ leghülyébb '56-os tábláját: Nagy Imre és mártírtársai egy Nagy-Magyarország térkép előtt egy Bibliai idézettel.

500 találatunk megint Budapesten esett 2012. augusztusában. Bori már pár napja Amszterdamban volt. Nem messze tőlünk, a Lánchídnál létesült egy rejtek, a család maradéka indult a felkutatására. Utána egy forró csokira is beugrottunk.

600. találatunkra egy héttel apám halála után került sor 2013. december elején. Orsi akkor már négy hónapja Izraelben volt, ketten mentünk el kirándulni Petrával Taksonyra.

Lelassult a megtalálások üteme, elfogytak a Budapest-környéki geoládák, egyre több kötelezettségünk lett az Angyali-szigeti és szentendrei telken is. Viszont 2015-ben egy magányos túrán sikerült egy frissen elrejtett ládára elsőként rátalálnom, megszereztem az első piros 1-est. Ez a Budai-hegységben, a Kevély-nyereg közelében volt.

Minden évben van geokarácsony, egy erdő közepén álló fenyőfát díszítenek fel lelkes önkéntesek, minden évben máshol. 2015-ben a Naplás-tó mellett állítottak geokarácsonyfát, és pont ez lett 700. találatunk.

Ahogy öregszünk, egyre gyakrabban találkozunk volt gimnazista osztálytársaimmal. Ahogyan olyan sokszor korábban, idén szeptemberben is a Dobogókőn töltöttünk együtt három napot. Úgy alakult, hogy pont ekkor sikerült 800. geoládámat is megtalálni, melynek felkutatására négy volt osztálytársam is elkísért.

A 10 éves jubileum napján, mely egyben halottak napja is volt, Balkányba utaztunk édesapám sírjához. Mivel apám a közeli Nagykálló gimnáziumának padjait koptatta nyolc éven át, logikus volt a választás, hogy nagykállói geoládát válasszunk az évfordulóra.

Apám gimnáziuma
816 találat tíz év alatt, nem is olyan rossz szám. Idén három olyan üdülésünk is volt, mely során hódolhattam ennek a szenvedélyemnek is: tavasszal a Káli-medencében töltöttünk négy napot, júliusban Balatonszemesen voltunk egy hosszított hétvégére, az őszi szünetben pedig Sopronban üdültünk (majd lesz róla egy poszt is).
Remélem, hogy még sok szép túra vár ránk sok geoládázással összekötve.