Parlament

Parlament

2013. május 20., hétfő

ByeAlex bája

Az én Alexem egy olyan srác, aki
Énekelt Malmőben és
Tizedik lett csendesen
Az én Alexem.
Ő az én Alexem.
Mert nekem nincs most más
Csak az Alexem, csak az Alexem,
Úgy dúdolnám:
Ez így jó nekem, ez így jó nekem
Ez a Dal!

Az Eurovíziós Dalfesztivállal kapcsolatban már tavaly leírtam, hogy mindig a szerethető előadók végeznek jó helyen. Idén a szakmai zsűri ellenében a közönség az abszolút outsidernek számító ByeAlexet juttatta ki Malmőbe, és sokan nagy bukást jósoltak a filozófiát végzett újságíró hipszternek, aki saját számával vett rész a versenyen. Akkor azt írtam, hogy Alex dala az egyszerűségével nyert. Olyan ez a dal, mint amikor otthon valaki keresgéli a gitárján az akordokat, közben pedig a régi kedvesére gondol. Ehhez még hozzájárul a mi egzotikus anyanyelvünk.
Úgy tűnik, megdőlni látszik az, hogy a dalfesztiválon a nemzeti szimpátia alapján szavaz a közönség a jelöltekre. Ehhez talán az is hozzájárul, hogy nemcsak a közönségszavazatok, de országonként egy-egy szakmai zsűri dönt (nem tudom, hogy tavaly is így volt-e már). Mindenesetre megdöbbentő volt, hogy egyetlen volt jugoszláv tagköztársaság sem jutott a döntőbe, pedig az első selejtezőn 16 dalból 10 jutott tovább, mégis kiesett Szerbia, Horvátország, Szlovénia és Montenegró, a következő nap, amikor 17 dalból kellett 10-et kiválogatni (ebben a "nehezebb" fordulóban szerepelt Alex dala is) pedig Macedónia esett ki. Bosznia anyagi megfontolásokból el sem indult.
Nos ByeAlex dala a döntőben tizedik lett, Magyarország eurovíziós történetében csak Bayer Friderika (4.) és Rúzsa Magdi (9.) értek el jobb helyezést.
Alex dalát a németek Európa legjobb dalának ítélték, a svájciak pedig a második legjobb dalnak. Persze nagyon sok országnál nem került be a legjobb tízbe, de ez a győztes dánokkal is többször előfordult. Persze az, hogy Azerbajdzsántól egy pontot sem kaptunk Ramil (Baltás Gyilkos) Safarov nemzeti hős kiadása után, az kicsit meglepő volt. Ezután várhatják, hogy még egy gyilkost kiadjunk nekik!
Az idei fesztivál egyéb szenzációkkal is szolgált. A finnek, tiltakozásul, hogy a skandináv országok közül csak náluk nem engedélyezett az azonos neműek házassága, az egyébként kiváló daluk végén egy leszbicsókot is bemutattak. Bámultam őket bátorságukért, küldtem is nekik egy szavazatot. Viszont látszik, hogy Európa még nem fogadókész erre: a daluk végül majdnem leghátul végzett, pedig a svédek szolidaritásból a szavazás előtti show-műsorban egy melegcsókot mutattak be.
Az "erőnyerő" országok (Olaszország, Franciaország, Németország, Spanyolország, Nagy-Britannia valamint a tavalyi győzte Svédország), vagyis akiknek nem kell selejtezőt vívniuk Olaszország kivételével mind a mezőny második felében végeztek, ez is gyakran van így.
Hiába írták tehát számos blogban, hogy az európai dubstep számok megeszik Alexet, helyetti inkább megkajálták az egyszerűséget, keresetlenséget, őszinteséget.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése