Parlament

Parlament

2017. február 14., kedd

Szolgáltatóváltások

Bankok, kábeltelevíziók, internet- és telefonszolgáltatók, díjbeszedők. Különféle szolgáltatók hálóiban vergődünk. Ezek a szolgáltatók kezdetben a hegyeinkért kegyeinkért versengenek, aztán megszűnnek, átadnak minket más szolgáltatóknak, mi pedig tehetetlenül sodródunk, őrlődünk közöttük.
Még valamikor 2013-ban ajánlott fel a UPC díjkedvezményt azoknak, akik áttérnek az elektronikus számlabemutatásra. Amúgy is untam már a sok postán kapott számlát, meg sajnáltam a sok fát, amiket a sok papír miatt kell kivágni, a befizetéseket úgyis már régóta csoportos beszedéssel oldottam meg, így aztán regisztráltam a Díjnet-hez, és ha már a UPC-számlám oda került, felvettem a számláim közé a gázszámlát és a villanyszámlát is. Pont jókor jött az elektronikusan befizetett számla, mert ekkor kezdték bevezetni azt az őrületet, hogy fel kell tüntetni a 2013. január 1-je óta megspórolt összeget a közüzemi számlákon.
Az ELMŰ csak kb. fél évig küldte a számláit a Díjnet-en keresztül, valószínűleg sokallni kezdte a Díjnet tarifáit, rájött, hogy ezt ő is megtudja csinálni, ezért kiépítette saját rendszerét. A villanyszámláimat így az Elmű saját ügyfélszolgálati oldalán kérdezhetem le, már persze ha be tudok lépni, ugyanis rendszeresen felszólit, hogy változtassam meg a jelszavamat, de nem adhatom ám meg a korábbi három jelszavam valamelyikét, mert fő a biztonság. Szerintem alkalmaztak egy túlbuzgó kiberszekust, aki ezen éli ki magát.
A telefonszámláinkat már korábban egy párhuzamos számlázó rendszerbe, a Távszámlába vittük be. A Távszámlát a T-com üzemeltette, ő maga ajánlotta fel T-com-os számláink (Kati, Bori, Petra - az enyémet a cég fizeti) kezelését. Egészen tavalyig, amikor is felszámolták ezt az üzletágukat, és minden számlát átküldtek a Díjnethez. Nem volt az áttérés teljesen zökkenőmentes, egy hónapot magunknak kellett átutalnunk, ha nem akartuk, hogy kikapcsolják a telefonunkat.
Úgy adódott, hogy idén januárban két szolgáltatóváltásban is részem volt. A cég régi-régi internet-szolgáltatója az Enternet volt. Először a cégnek 1994-ben lett internetje, de csak betárcsázós. Végül 2001-re lett ADSL-alapú internetünk mai szemmel nézve röhejesen alacsony sávszélességgel, ezt a szolgáltatást nyújtotta az Enternet. Tíz éven keresztül hűségesek voltunk hozzájuk. 2011-ben már a VEIKI nem létezett, de mi még fenntartottuk az előfizetést, és a céges email-címünk mellett megmaradt a VEIKI-s is. Csakhogy 2011-ben el kellett költöznünk, és kiderült, hogy a hálózattulajdonos T-com akadályozza az Enternet-et abban, hogy új helyen építsen ki hálózatot, erről írtam is egy posztot akkoriban.
Szóval a hálózatszolgáltatónk a T-com lett, de hogy megmaradhassanak a VEIKI-s postafiókjaink, a domain-szolgáltatást és a webhostingot továbbra is az Enternettől igényeltük, és volt egy mobilnet előfizetésünk is náluk. A mobilnethez az Enternet a Vodafone hálózatát használta különben. Nos, januárban közölték, hogy a mobilnet-szolgáltatásuk megszűnik, ekkor döntöttük el, hogy végleg szakítunk az Enternettel, és minden náluk lévő szolgáltatást, vagyis a domain-szolgáltatást, a webtárhelyünket és a postafiókjainkat is átvittük a T-com-hoz. Győzött az erősebb.
Az áttérés csak kisebb zökkenőkkel járt, pl. az én postafiókomat valamiért nem konfigurálták fel rendesen, ezért napokig nem működött, a name-szervert elfelejtették ráállítani a weboldalunkra, hasonlóan a MySQL szerverüket is. Mára már úgy tűnik, minden rendben.
Családi bankunkról, a Citibankról már több mint egy éve tudjuk, hogy ki fog vonulni a lakossági üzletágból. Mi mindig is OTP-sek voltunk, de 2000-ben a Westel mobil-előfizetés mellé felajánlottak nekem a egy Citi Gold hitelkártyát. Soha nem volt még korábban hitelkártyám, gondoltam, kipróbálom. A Citi mindig is nagyon nyomulós volt, később egy Citi Silver-re is rábeszéltek, merthogy a Gold az VISA, a Silver pedig MasterCard. 2009-ben aztán a folyószámlánkat is átvittük a Citihez, mert az ún. "négy 0-ás" csomagot ajánlották fel (a számlavezetés, a pénzfelvétel, az utalás és a kártyahasználat is díjtalan). Katinak is lett a bankkártyája mellé egy hitel-társkártyája. Amikor aztán Orbánék bevezették a bankadót és adót szedtek a készpénzfelvétel és az átutalás után, a Citibank ezt elkezdte szépen továbbhárítani az ügyfelekre. A Bankfelügyeletet dicséri, hogy ezért elmarasztalták a Citit, akinek vissza kellett fizetnie az így jogtalanul beszedett díjakat. Szerintem ekkor határozta el a Citibank, hogy kivonul a magyar piacról.
Az ügyfélkört az Erste Banknak adták át, és már hónapok óta szervezték az áttérést, amire végül február 6-án került sor. Három csatornán, levélben, emailben és SMS-ben is támadtak minket, egy csomó információt zúdítva a nyakunkba. Arany, ezüst és világoskék bankkártyám helyett az Erstétől kaptam három egyformán sötétkék kártyát - hát mit mondjak, nem túl ügyfélbarát. Levelükben azt írták, hogy a kártyák aktiválása egyenleg-lekérdezéssel, vagy az első fizetéssel történik. Ehhez képest a VISA-kártyám aktiválása csakis az Erste által üzemeltetett ATM-nél volt lehetséges. Ezt leszámítva az áttérés zökkenőmentes volt.
Akadt egy kis problémám a netbankba való belépéssel is: az ügyfélazonosítót levélben és emailben, az első jelszót pedig SMS-ben küldték el. Én az alábbi SMS-t kaptam:
Mivel szerencsétlen módon a karaktersorozatot indító "!" külön sorba került, e nélkül próbáltam megadni a jelszót kétszer egymás után, ezért a netbank kitiltott, fel kellett hívnom a telefonos ügyfélszolgálatot. Mivel az átállás időszakában mindenki az Erstét hívta, 40 perc várakozás után jutottam ügyintézőhöz, aki készségesen feloldotta a zárlatot.
Végül is az ember attól Ember, hogy előbb-utóbb úrrá lesz a saját maga által teremtett káoszon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése