A cikk szerényen annyit írt a TESCO-dalról: "Pál József zseni, akkora számot írt, mint egy No roxa ájba oltott Yesterday. Mi lesz a következménye a vasárnapi boltbezárásnak? Hát egy megasláger!"
A két nappal korábban a YouTube-ra feltöltött dalomra addig csak néhányan bukkantak rá, de a cikk után felrobbantotta a netet, első nap 110 000-en nézték meg, pár hét alatt félmillióan. Jelenleg 675 000-en áll a nézettsége. Az a helyzet, hogy sok mindenben különbözöm az "igazi" előadóktól és zenészektől, de egyben egészen biztosan hasonlítok hozzájuk: én sem tudom előre megmondani egy dalról, hogy sikeres lesz-e vagy sem. Minden esetre amikor pár nap múlva anyámnak meg akartam mutatni a felvételt, elég volt csak belépnem a YouTube főoldalára, ez volt az első film, amit feldobott. Én voltam a YouTube nyitóoldalán!
Az elkövetkező hetekben újságírók és politikusok kerestek meg, szerepeltem az ATV híradójában, cikket írt rólam a Népszabadság. Kétségtelen, hogy a boltok vasárnapi zárva tartása sokkolta az embereket és elég nagy volt a felháborodás. A magyar demokráciatörténet fontos eseményei azok a cselekmények, amelyekkel a kormány - a Nemzeti Választási Bizottság segítségével - megpróbálta megakadályozni a vasárnapi boltzár ellen indított népszavazási kezdeményezéseket. A Fidesz akkori - és azóta újraválasztott - alelnöke saját verőembereit küldte annak megakadályozására, hogy egy szocialista képviselő benyújthassa beadványát. A Fidesz zsebében lévő ügyészség nem talált bűncselekményre utaló gyanút. Szerencsére a független bíróság végül szabad utat adott a népszavazásnak, a kormány meghátrált és visszavonta a boltzárat.
Azóta mindenkinek úgy mesélem, hogy azért vásárolhatunk vasárnap, mert egy híres dalnok a dalával elérte a kormány meghátrálását. Innentől lettem tudatos politikai YouTuber. Kicsit meglepett, hogy a többi dalom népszerűsége meg sem közelíti a TESCO-dalt, sőt, amikor a napi kattintásszám először ment ezer alá valamikor március végén, komolyan meg voltam sértődve.
Még 2015 nyarán énekeltem egy dalt a bevándorlók ellen a déli határon épített kerítésről, amelynek népszerűsége - bár a TESCO-dal nézettségének csak tizedét mondhatja magáénak - azóta is töretlen. A főleg Facebook-on terjedő dalt előszeretettel játssza gyűlésein a Kétfarkú Kutyapárt.
100 000 fölötti kattintásszámot (jelenleg 112 000-nél jár) egészen tavaly őszig csak a 2016 nyarán a felcsúti kisvasútról énekelt Felcsúti Csucsú című dalom ért el. Tavaly ősszel aztán "kitört a pesti kipcsak-láz", amikor október közepén a miniszterelnöktől megtudtuk, hogy Magyarországon is élnek kipcsakok, saját önkormányzatuk van, és "törzsfőnökük" az egykori kazah elnök, Nurszultán Nazerbajev. Orbán bejelentése egyszerre volt komikus és szürreális, egyből dalra fakasztott.
A Kipcsak-csacsacsa megszületése már önmagában is nagyon vicces volt: már péntek este elhatároztam, hogy csinálok a témából egy dalt. Szombat reggelre azt is eldöntöttem, hogy ez egy csacsacsa lesz. Szombat délelőtt megboldogult anyósom lakásában voltunk a cserepes növényeket összeszedni, ez alatt nagyjából meglett a dal szerkezete és a szöveg. Ebéd után feljátszottam a kíséretet, de délután el kellett mennünk a Szimpla Kertbe egy növényvásárra, hogy méltó helyet találjunk a szobanövényeknek.
A dal szövege tovább formálódott a fejemben és elnyerte végső formáját. Mikor hazamentünk, felénekeltem a dalt, de este várt még ránk egy program: Hajnóczy Soma bűvészestjét néztük meg a Mom Kultban. Este 10 felé keveredtünk haza, megint gép elé ültem, és azon gondolkodtam, hogyan készíthetnék a dalból filmet. Kipcsak-táncos filmeket kerestem, így bukkantam egy kirgiz videóra. Ezt szerkesztettem a zene alá és még éjfél előtt feltöltöttem a filmet.
A Kipcsak-csacsacsa először Facebook-on kezdett terjedni, olyan hírességek osztották meg, mint pl. Juszt László. Kb. két hónap alatt 26 000-es nézettséget ért el, amikor a TESCO-dal felfedezője és hódító útra indítója, Szily László lehozta a 444 egyik cikkében. Ebben a cikkben szerényen csak ennyit ír: "Kivéve persze a zsáner Elvisét, pápáját és hibázni egyszerűen nem tudó zsenijét, Pál "Csoda" Józsefet". Ezzel a cikkel a dal nézettsége 33 000-re ugrott, és már azt gondoltam, itt a vége, amikor a 444 újra lehozta a Kipcsak-csacsacsát. Ebben "a magyar politikai slágerírás Zerkovitz Bélájának" nevez Szily. Ez nagyott lökött a nézettségen, dalom meghaladta a 110 000-es nézettséget, második legnézettebb dalom lett, de még nem ez volt a vége.
A 444 december 28-án lehozta a 2010-es évtized politikai dalainak listáját, melyen - a nézettségi szám tekintetében - a 12. helyre került a TESCO-dal. Azt írta a cikk, hogy a nézettség tekintetében a Kipcsak-csacsacsa is felfért volna, de egy alkotótól csak egy dal szerepel. Ez megint megdobta a klip nézettségét, jelenleg 137 000-nél jár.
A Kipcsak-csacsacsa nézettségének alakulása (katt a nagyobb képért) |
Az elmúlt csaknem 6 év alatt 109 rövid videót készítettem, csatornám nézettsége éppen ma érte el a 200 000-et. Az alábbi képen hat legnézettebb coub-omat láthatjátok:
Katt a nagyobb képért |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése