2018. június 11., hétfő

45 évvel ezelőtt részese lettem a magyar poptörténelemnek

Ugyanis 1973. június 10-én volt az Első Magyar Popfesztivál. De haladjunk szép sorjában.
Harmadik gimnazisták voltunk, közeledett a tanév vége. A többnapos osztálykirándulások mindig ősszel voltak. Az osztály elhatározta, hogy a tanév végén is közösen elmegyünk valahová. Pár osztálytársammal már évek óta jártunk hétvégenként túrázni, és néha elmentünk több napra is, így ismertük a bükkszentléleki turistaházat is. Menjünk akkor a Bükkbe!
Eleve nagy dolog volt, hogy szinte mindannyiukat elengedtek a szüleik kísérőtanár nélkül. De lehet, hogy nem tudták, hogy lesz egy programpont, amin már az első napon részt veszünk: a magyar Woodstock Diósgyőrben, a DVTK-stadionban. Egy korábbi posztomban már írtam, hogy a '68-as bénultságból, a levert Prágai Tavasz és a megtorpant új gazdasági mechanizmus után valami éledezni kezdett Magyarországon, és elsősorban a popkultúrában. A Budai Ifjúsági Parkban már nemcsak a jólfésült és jól vasalt együttesek léphettek fel, hanem az olyan éppen hogy csak megtűrt zenekarok, mint a Kex. A Vígszínházban bemutatták a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalt, mely a legendás '69-es woodstocki fesztiválon játszódik. És Tolcsvay Béla ötlete nyomán Miskolcon megrendezésre került az Első Magyar Popfesztivál, melyen 14 zenekar és 2 szólista vett részt. A fesztivál sem a várostól, sem az államtól semmiféle támogatást nem kapott, a fellépők ingyen játszottak és a hangosításról is maguk gondoskodtak.
Szombat délelőtti vonattal utaztunk Miskolcra. A vonaton felejtettem egy, a műszaki bizományiban vásárolt fényképezőgépemet ('83-ig nem is volt másik gépem), ezért saját fényképeket nem tudok mutatni a stadionról. A legmegdöbbentőbb az volt, hogy a pálya le volt zárva a közönség elől, kivetítő nem volt még, ezért 60-100 m-ről nézhettük az előadókat.
Fotó: Urbán Tamás
Egész délután váltották egymást az együttesek, és este kilenckor, a legjobb hangulat közepette rekesztették be a fesztivált. Az esemény sem a Magyar Rádiót, sem a Magyar Televíziót nem érdekelte, sőt, a sajtó sem tudósított róla. Viszont annál inkább kitüntetett figyelemmel követte a rendezvényt a rendőrség, mely már előző este begyűjtötte azokat a fesztiválra érkezett fiatalokat, akik nem tudták igazolni, hogy hol fogják tölteni az éjszakát. Ezt az utolsónak fellépő Kitt-Egylet (Koncz Zsuzsa, Illés együttes, Tolcsvay Trió) zenésze, Bródy János meg is köszönte a rend éber őreinek: fél év szilencium lett a "jutalma".
A KITT-Egyleten kívül említsünk még meg néhány legendás zenekart, akik felléptek a fesztiválon:  Neoton, Mini, Syrius, Corvina, P. Mobil, Generál, Bergendy. A záróra közeledtével a bátrabbak átugrálták a korlátot, hogy közelebb jussanak kedvenceikhez, így vad kergetőzés kezdődött a pályán a rendőrség és a közönség között. Hasonló fesztiválra ezután még további hét évet kellett várni: 1980-ban a Hajógyári szigeten a magyar rockzene fekete bárányai (Bizottság, Beatrice, Hobo Blues Band, P. Mobil) adtak egy félnapos koncertet. Akkor még nem sejtettük, hogy valaha a Sziget Fesztivál Európa egyik legjelentősebb, évente megrendezett könnyűzenei fesztiválja lesz.
A fesztivál összefoglalóját, az akkori woodstock-feelinget az alábbi filmen megtekinthetitek:

Jó is, hogy a koncert kilenckor véget ért, mert még el kellett jussunk Bükkszentlélekre. Ha nem tévedek, Ómassáig vitt busz, innen a hátizsákjainkkal gyalog kapaszkodtunk fel a hegyre. Íme a turistaház  a Google felvételén:

A kirándulás többi része tényleg szolidan telt: nem tomboltunk, nem szexeltünk, nem drogoztunk, módjával alkoholizáltunk. Volt tábortűz, közös éneklés, társasozás. Tisztán emlékszem, hogy a Bükk-fennsíkon katonai rádióadók is működtek, az egyikben az unatkozó kiskatona némi piáért megengedte, hogy a luxemburgi rádiót hallgathassuk első osztályú minőségben. Ha jól emlékszem, 12-én utaztunk haza, hogy több osztálytársam még elérje a másnapi magyar-svéd meccset a Népstadionban, ahol eldőlt, hogy nem lehetünk ott az 1974-es foci VB-n.
Ma már a régi DVTK-stadion helyén egy új áll, az DVTK épp csak hogy bennmaradt az NB I-ben, a Népstadion helyén pedig pont az egyik osztálytársam építi az új Puskást.