Egyik kollégám, aki éves rendszerességgel jár Erdélybe, egy alkalommal egy iszonyúan ízléstelen, fehér alapon műmagyaros motívummal matricázott mintás csuporral érkezett. Azt mondta, most vette Korondon. Azt hittem, hogy kitérek a hitemből, hogy hogyan volt képes egy ilyen giccses made-in-china cuccot vásárolni az erdélyi, sőt az egész nagy-magyarországi népi fazekasság fővárosában. Tény, hogy tíz évvel ezelőtti erdélyi utazásunk alkalmával megdöbbentett minket az a perzsavásár, ami a Korondon átvezető országút mellett fogadja az utazót: csupa ócska, giccses termék, a kerámiák matricázottak, a szőttesek gépi hímzésűek. Ahhoz, hogy az ember igazi, hagyományos korondi kerámiát találjon, fel kell keresni a régi mesterek műhelyeit, például elzötykölődni Tószeg felé a Páll-műhelyhez.
|
Nővérem hímzéseivel és az oklevéllel |
Egy héttel ezelőtt volt a budai Várban a Mesterségek Ünnepe vásár. Nagyon megdrágult, 2500 Ft egy belépőjegy, 2000 Ft egy kürtőskalács. Viszont nővérem, aki népi iparművész és a
Fügedi Márta Népművészeti Egyesület tagja, idén is jelen volt a rendezvényen csodálatosabbnál csodálatosabb úri hímzéseivel. Idén el is nyerték
Az Év Műhelye kitüntetést. Végigjártuk a standokat, több korondi kiállító is volt, az egyiken megpillantottam egy könyvet:
Páll Ágoston a korondi fazekas. A kötetet Szathmári Ferenc szerkesztette, és ami megragadott, az az, hogy a fotók egy részét a néhai Bandi Dezső, édesapám kollégista társa és jó barátja készítette, és számtalan helyen említve van a könyvben, mint a korondi mintakincs megújítója. Megvásároltam, és pont Ágoston napjára fejeztem be a könyv olvasását.
A korondi fazekasság a '60-as évekre válságba került. A korábban alapvetően háztartási használatra szánt agyagedények szerepét végképp átvették a nagyüzemben gyártott fémedények és kerámiák. A régi időkben így nézett ki egy áruval megrakott szekér: "10 tejes csupor, 5 tejes fazék, 5 kantáros fazék, 10 mélytányér, 10 lapos tányér, 5 sültes tál, 5 tejforraló lábas, 2 bili, 5 káposztafőző fazék, 5 palakteres, azaz szilvaízes fazék, 5 lúgos fazék, 2 mosdótál, 2 mosogató tál, 5 pacitás, más szóval radinás lábas, 5 cukortartó, 5 vizeskorsó, néhány darab váza...". Ebből az időből származik az alábbi, nagyapámtól hallott történet: Székely atyafi alkuszik a vásárban egy korondi korsóra, megegyeznek, egymás tenyerébe csapnak, kifizeti a portékát. Vinné el a korsót, megemeli a fülénél, de az leszakad, a korsó földre esik és ripityára törik. Mester uram, letört a füle! - méltatlankodik az atyafi. Hát, semmi sem tart örökké. - válaszol a ravasz mester.
|
Bandi Dezső által készített tárgyak szüleim lakásában |
A korondi fazekasok ráálltak a díszkerámiák készítésére, na de milyen színeket, mintákat használjanak? Megjelentek az igénytelen, ízléstelen, giccses és semmiképpen sem hiteles motívumok. Ekkor lépett a színre Bandi Dezső marosvásárhelyi iparművész, aki a múzeumokban illetve Erdély-szerte a padlásokon megtalálható tárgyak mintakincsét összegyűjtötte, és rávette a korondi fazekasok közül az erre fogékonyakat, hogy visszanyúlva a tiszta forráshoz, használják bátran az ősi motívumokat és színeket. Dezső bácsi egész Erdélyben kézműves köröket szervezett, az asszonyokat rávette a hímzésre, rongyszőnyeg-szövésre, megtanítva nekik a hagyományos technikákat és mintákat.
|
Jakabné Mészáros Rozália által készített rongyszőnyeg szüleim lakásában |
Amikor 1973-ban szüleimmel Erdélyben jártunk, Dezső bácsit (Bácsi? Akkor még csak 54 volt, életerős ember, de nekem persze bácsi.) marosvásárhelyi otthonában. Lelkesen mesélt a tevékenységéről, arról, hogy a román hatóságok mennyire nem nézik jó szemmel a nemzetiségi szervezkedést. Bőrkabátos ügynökök figyelték hónapokon át. Egyszer becsöngettek hozzájuk, amikor csak Katalin lánya volt otthon, és megkérdezték: Kikkel szokott találkozni édesapád? Mostanában már csak ilyen bőrkabátosokkal találkozik, mint maguk - válaszolt talpraesetten a székely leány.
|
Népdalok és népi motívumok Bandi Dezső és Bandi Katalin szerkesztésében |
Már nem emlékszem, hogy Bandi Dezső is velünk volt-e, amikor Korondon ellátogattunk a Páll-műhelybe, vagy csak
Jakab Zsiga bácsi, akiről már írtam egy posztot. Arra sem emlékszem, ki ült a korongnál, Páll Antal vagy Páll Ágoston (az öreg Páll Lajos akkor már nem élt), de végignéztük egy edény megformálását. Édesanyám csodálatos kerámiákat vásárolt, megalapozva ezzel egyre gyarapodó korondi kerámia-gyűjteményét, édesapám pedig az ifjabb Páll Lajos két festményét vásárolta meg.
|
Korondi tányérok (alsó sor) anyám gyűjteményéből |
A Páll fazekasdinasztia egészen a 18. század elejéig visszavezethető. Kezdetben Pálok voltak egy l-lel, de a múlt század elejére - valószínűleg egy jegyző hibájából - két l-es Pállokká lettek. Majdnem pont ugyanez történt apámmal is. Halálakor az adminisztrációs ügyeket intéztük a XII. kerületi önkormányzatban, de apám anyakönyvi kivonatában két l-lel szerepelt a neve. Azt mondja az ügyintéző, hogy akkor most két l-re kell módosítani az összes papírját. Hát ez elég vicces lett volna, apám sok tisztséget betöltött, sok könyvet írt, ráadásul mi, a gyerekei is egy l-lel írjuk a nevünket. Szerencsére elektronikusan lekérhető volt az 1921-es nyírábrányi anyakönyv a megyei levéltárból, ahol valóban egy l-lel volt a neve, a kivonat készítésekor hibázott az írnok.
|
Páll Lajos képe szüleim lakásában |
Visszatérve a dinasztiához: az öreg Páll Lajosnak három fia volt. Ifjabb Páll Lajos költő és festőművész lett. A '60-as évek elején politikai okokból kényszermunkára vitték a Duna-deltába, de szerencsésen túlélte a megpróbáltatásokat. Az öreg Páll le is vonta a következtetést, hogy nem szabad taníttatni a gyermekeket, mert akkor börtönbe kerülnek. A második fívér, Páll Antal hamar önálló műhelyt nyitott, és talán ő jutott volna legmesszebb a korondi fazekassággal, ha nem vet véget pályafutásának méltatlanul korai halála. Az ő hagyományait fia, ifjabb Páll Antal viszi tovább.
A legkisebb fiú, akiről a könyv is szól, Páll Ágoston, aki apja műhelyét örökölte meg és vitte tovább. Fontos szerepet játszottak persze a lánytestvérek, főleg Páll Katalin és Páll Magdolna, rájuk ugyanis a "virágozás", vagyis a festés-mintázás szerepe hárult. Akárcsak Páll Ágoston, Páll Magdolna is alkot mind a mai napig.
A fazekasság egyáltalán nem volt könnyű mesterség. Ki kellett bányászni az agyagot, a szürke-kékes palát vagy a vörös agyagot. Pihentették, szeletelték, eltávolították belőle az idegen anyagot, megőrölték majd préselték-taposták. Kezdetben természetes színezéket használtak: réz-oxid volt a zöld, vas-oxid pedig a sárga. A Radnai-havasokból hozott mangán-oxid a Hargitáról hozott kaolinnal keverve adta a barnát és a feketét. A kéket a Németalföldről származó kobalt-oxid adta, amit a szászoktól vásároltak. Az előkészítő munkákon, a katlan megrakásán és fűtésén az egész család apraja-nagyja dolgozott. Szerencsére voltak elegen, Páll Ágostonnak nyolc testvére volt, és hét gyermeke van.
Jó volt elmerülni egy kicsit a magyar népművészetben és a nép fazekasságban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése