Parlament

Parlament

2018. október 21., vasárnap

Isten nem zsidó, Isten nem katolikus

Még mindig Orsi esküvőjéről egy történet, egy igazi pozitív, toleráns, multikulti eset.
Talán már írtam arról, hogy nővérem népi iparművész, és fő tématerülete az úri hímzés, a 17. században főleg Erdélyben, török hatásra elterjedt dús, indamotívumos díszítés. Szerencsére nemcsak saját passzióból hímez, hanem a Fügedi Márta Népművészeti Egyesület tagjaként gyakran kapnak megbízást a Református Egyháztól úrasztala terítő és egyéb díszítő textíliák készítésére.
Egy díjnyertes alkotás, úrasztala terítő (katt a nagyobb képért)
Nővérem tette családi hagyománnyá, hogy unokái születésére keresztelő kendőt hímez, melyre egy életre szóló bibliai idézetet is elhelyez.
Keresztelő kendő részlete "a Reformáció 500 éve" kiállításról
Elhatározta, hogy Orsi és Sahar esküvőjére is készít egy terítőt. Először egy újszövetségi idézetet választott rá, de én azt javasoltam, ha már az Ószövetség a zsidóság és a kereszténység közös része, talán inkább ebből kéne választani egy megfelelő szövegrészt. Végül a lelkészük tanácsára az Énekek Énekéből választotta az alábbi sort: Tégy engem mint pecsétet a szívedre, mint pecsétet a karodra; Bizony erős a szeretet, mint a halál, legyőzhetetlen a szenvedély, akár a sír. (Én 8.6.)
Az esküvő után nővérem odament nászuramhoz, és azt mondta neki: Bár mi nem vagyunk zsidók, hanem reformátusok, de mi is istenhívők vagyunk, ezért választottam erre az esküvői kendőre az Ószövetségből egy szép idézetet.
Orsiék esküvői terítője
Nászom, Jerah egy kicsit értetlenül nézett, majd teljes természetességgel mondta ki azt az igazságot, amit még mindig nagyon sokan nem értenek: Isten nem zsidó, Isten nem református, Isten nem katolikus. Isten az ISTEN. Mindegy, milyen módon hiszel benne.
Volt egy ismert jezsuita, az indiai születésű Anthony de Mello, aki Kalkuttában volt misszióban, sok hindu el is járt a miséire, de aztán rajtakapta őket, hogy hindu szertartásokon is részt vesznek. Amikor szemrehányást tett nekik, a hinduk ugyanolyan értetlenül néztek rá, mint Jerah az én nővéremre: Isten csak egy van, mi másképp dicsőítjük, mint ti, de ha a ti szertartásotok szerint is magasztaljuk, azzal többek leszünk.
De Mello atya számtalan könyvet írt, négyet-ötöt én is olvastam közülük. Példázatai közül sokat megjegyeztem, szoktam is idézni őket. De Mello a történeteiben egyaránt leír hindu, buddhista, muszlim, zsidó és keresztény példázatokat.
Ha megismersz egy új kultúrát vagy vallást, nem szegényedsz, hanem gazdagodsz általa.

1 megjegyzés: