2020. augusztus 23., vasárnap

Egy nyár - sok titok

Posztom címével Bartucz Ilona 1961-ben kiadott ifjúsági regényét idéztem meg, amely a legelső olvasmányom volt evőr, '63-'64 táján olvashattam el. Egy testvérpár nyári balatoni kalandjairól szól és egy mai gyerek számára valószínűleg nagyon poros és unalmas lenne. Számunkra is sok titkot rejtegetett a nyár: a tomboló COVID-járvány ellenére fogunk-e tudni nyaralni egyáltalán?

Végül is Angyali szigetet leszámítva nekünk idén megint a balatonszemesi Vadvirág kempingben eltöltött hat nap volt a nyaralás. Megint Petra osztálytársának szüleivel és azok barátaival valamint gyermekeivel faházaztunk, akárcsak 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben. Ezúttal Bori is velünk jött, de nem igazán találta a helyét: a fiatalokhoz túl öreg, az öregekhez pedig túl fiatal volt.

Petra nagyon beilleszkedett a gyerekcsapatba, szinte minden percet együtt töltött a 11 gyerek, nappal fürödtek, röpiztek, este pedig társasoztak vagy csak egyszerűen kifeküdtek a partra csillagokat nézni. Rendre hajnalban kerültek ágyba.

A Rudolf étteremben

A három osztálytárs biciklivel

Fürdés előtt egy kis dinnye

Búcsúfotó

Ami a gasztronómiát illeti, a nyaralás alatt sikerült kitörnünk a Rudolf étterem - András büfé - Hal-álom gasztronómiai háromszögből. Ebédeltünk a legendás Halas Sanyika büféjében, voltunk borkóstoláson a Konyári Pincében, ebédeltünk a páratlan panorámájú Majtényi présházban. Azért a kollektív gofrisütés idén sem maradhatott el.

Borkóstolás utáni hangulatban

A Majtényi panorámája

Halas Sanyika így tálalja a harcsapaprikást kapros túróscsuszával

Mivel szinte végig szép időnk volt, csak kisebb kirándulásokat tettünk geoládázás céljából. Még az odafelé úton felkerestük a pákozdi óriás ólomkatonát, vagyis Miska huszárt. Szó, ami szó, zavarba ejtő alkotás a 150 tonnányi betonból és 120 tonna betonacélból készült 13 m magas alkotás.

Másnap délután a lellei Kis-hegyre kirándultunk. Az erdei pihenő már szinte romokban, de mindenhol újabb és újabb présházak, szőlőbirtokok létesülnek. Még kétszer jártunk a Kis-hegyen: még aznap a Korányi pincészetben és három nap múlva a Majtényi présházban.
Kilátás a Kis-hegyről

Büfé a Magasparton a '60-as években (Fortepan)
Egyik délután átautóztunk a balatonföldvári hajózási kiállításhoz, mely egyben múzeum is. A földvári Magasparton mindig is volt kilátó, meg büfé, közvetlen az ÁFOR-benzinkút mögött (a 7-es út mindkét oldalán volt kútoszlop, az egyetlen kútkezelő rohangált az út egyik oldaláról a másikra).
A pár éve létesített kilátó a balatoni hajózásnak és Bujtor Istvánnak állít emléket. Megtekinthető Bujtor hajója, a Pogány Madonnában is szereplő Star hajóosztályba tartozó versenyhajó, de virtuálisan vitorlást is vezethetünk, régi, legendás balatoni hajók modelljeit nézegethetjük, és persze a kilátóban gyönyörködhetünk a lélegzetelállító panorámában.

Soha rosszabb nyaralást ragály idején!