2024. augusztus 22., csütörtök

Üdülés egy 25 évvel ezelőtti teljes napfogyatkozás emlékére

25 évvel ezelőtt, 1999. augusztus 11-én teljes napfogyatkozás volt Magyarországon. Mivel ez a nap pontosan édesapám 78. születésnapjára esett, hatan bepattantunk a Fiat Tipo-nkba (az öt éves Orsi édesanyja ölében ült), és elutaztunk Velem-be, ahol kivettünk egy házat. A teljes napfogyatkozást a Szent Vid kápolnánál néztük végig. Erről öt évvel ezelőtt már posztoltam.

A7 1999-es napfogyatkozás

Ilyen szemüvegen át néztük.

Mivel 1999-ben Petra még csak futó gondolat sem volt, és azóta nem jártunk az országnak ebben a csücskében, úgy döntöttünk, hogy az ünnepi négy napot Kőszegen és környékén töltjük. Bükön vettünk ki egy apartmant, és innen portyáztuk be a vidéket.

Első nap (szombaton) Cákra mentünk, mert a történelmi pincesor előtt kirakodóvásár volt. Mivel 25 évvel ezelőtt a szüleimmel is voltunk Cákon, ez is jó kis nosztalgiázásra adott alkalmat.

Cák 1999-ben

Cák 2024-ben
Akkor is vásároltunk a híres cáki szelídgesztenyésben gyűjtött gesztenyemézet, meg most is. Idén termelői feketeribizli-bort is vettünk, amit egészséggel fogyasztottunk el a szállásunkon. A délutánba nyúló ebédünket ugyanúgy a Cáki Csikó Csárdában költöttük el, akárcsak 1999-ben édesapám születésnapi ebédjét.
Négy után foglaltuk el a szállásunkat, és némi felfrissülés után a büki Kóczán fagylaltozóban fagylaltoztunk (ezt utána az összes többi napon is megismételtük), de a gyenge zápor visszazavart minket szálláshelyünkre.

Másnap (vasárnap) Kőszeg volt programban. Itt is jártunk 25 éve, sőt, itt készült az egyik legjobban sikerült családi kép abból az időből. Megpróbáltunk most egy hasonlót készíteni ugyanott, a Jurisics-vár feljárójánál.
Családi kép 1999-ben

Ugyanott 25 évvel később

Amennyire lehetett bejártuk Kőszeget: voltunk bent a várban, megtekintettük az Arany Egyszarvú patikamúzeumot, ebédünket a Biego örmény pizzázóban költöttük el. Megnéztük az óriás platánfát, az óriás gesztenyefa maradványait, felcaplattunk a Szulejmán-kilátóba, a kálváriához és a Trianon-kereszthez is.

Kőszeg közismert főtere

A Biego pizzéria

Óriás platán

Kálváriatemplom

Trianon-kereszt

Egy óriás gesztenyefa maradványai

Kőszeget szokták a legbecsületesebb városnak is nevezni, mert úton-útfélen becsületkasszás pultokba botlik az ember, ahol gyümölcsöt és üdítőt lehet vételezni.

Ellátogattunk Ottlik Géza egykori iskolájához, a Hunyadi Mátyás Reáliskolához (ma Egységes Gyógypedagógiai Intézmény). Ez a hely és az itt eltöltött évek inspirálták Ottlikot a 20. század egyik legjelentősebb regényének, az Iskola a határonnak a megírására.

Iskola a határon

Végül kiruccantunk a Hét Vezér-forráshoz is. Ide a rendszerváltás előtt szigorúan csak határsáv-engedéllyel, határőr kíséretében lehetett jönni. Közvetlen szomszédságában állt egy határőr laktanya, ma omladozó rom. 1999-ben is jártunk itt, beszúrom mindkét képet.

1999-ben

2024-ben

A harmadik nap (hétfő) a fürdőzésé volt, annak ellenére, hogy ezúttal enyhébb volt az idő és a szél is fújt. Mielőtt azonban bementünk volna a hatalmas fürdőkomplexumba, egy kicsit bejártuk Bükfürdőt, sétáltunk a Kneipp-park mezítlábas tanösvényén, futottunk a mókuskerékben, meditáltunk a meditációs gömbben, kipróbáltuk a kondigépeket.

A fürdőkomplexum tényleg hatalmas mindenféle medencékkel és csúszdákkal (10 éve nem csúszdáztam, isteni volt!), masszázs-vízsugarakkal. Ebédünket is itt költöttük el, lángost. Idén eddig kimaradt a nyaralási lángos (piacon ettem csak).

Az esti program egy búcsúvacsora volt a Hordó étteremben, utána ingyenes koncert Bükön: egy Omega tribute-zenekar játszott Omega-számokat az együttes összes korszakából. Szegény Petrát kicsit sajnáltam, mert én voltam 13 éves, amikor a Gyöngyhajú lány, a Petróleumlámpa, a Tízezer lépés vagy a Régi csibészek voltak slágerek.

Negyedik nap (augusztus 20., kedd) az összecsomagolás és a szállás elhagyása után még elmentünk országtortát enni, mert ezt ki nem hagynánk augusztus 20.-án! Szerencsére a Villa Rosato Cukrászdában lehetett kapni.

Mákvirág és zöldmálna (cukormentes)

Ezután autóztunk el arra a varázslatos helyre, amely már 25 éve is annyira rabul ejtett bennünket. Egy Velem fölé magasodó dombon áll a Szent Vid kápolna.

Napfogyatkozás-nézők '99-ben...

...és 2024-ben (na jó, most nem fogyott el)

És persze környék is számos kirándulásra ad lehetőséget, pl. ugyanannál a kesze-kusza gyökérzetnél csináltam képet 25 éve is, mint most.

1999

2024

Egykor Velemnél volt az országos kéktúra végpontja is. Még elmentünk a Hörmann-forráshoz, ahonnan már csak 2,2 km lett volna az Írottkő (1999-ben jártunk ott), de a nők leszavaztak, elindultunk hazafelé. Ebédünket már a Bábolna pihenő McDonalds-ában fogyasztottuk, négyre már otthon is voltunk.