Régi vesszőparipám, hogy aki eléri az internetet, annak számára minden információ néhány kattintásnyira van. Mégis nagyon sokan szinte kizárólag a közösségi oldalakról, azonos gondolkodású véleményközösségekből tájékozódnak, egyféle hírportálokat látogatnak, egyféle televíziót vagy rádiót hallgatnak, lényegében információs buborékban élnek. Nem dicsekvésből mondom, de minden reggelt a közszolgál(l)ati híradóval kezdem, és nemcsak 444-et és index-et olvasok, de néha origo-t és 888-at is. De ami a legfontosabb, minden információnak a forrását próbálom megtalálni, mert akár hiszitek akár nem, a neten lényegében minden megtalálható.
Vegyük például a CEU ügy kormányzati narratíváját: Az Oktatási Hivatal elkészítette szokásos ötéves jelentését a külföldi felsőoktatási intézmények magyarországi működéséről, és a megvizsgált 28 intézmény szinte mindegyikénél súlyos szabálytalanságokat tárt fel. A kormány úgy döntött, hogy ezeket a szabálytalanságokat csak a felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény azonnali, sürgősséggel tárgyalt és kihirdetett módosításával lehet orvosolni. Az idő rövidsége nem tette lehetővé az érintettekkel és a Magyar Rektori Konferenciával való egyeztetést sem. A törvénymódosítás minden Magyarországon működő külföldi felsőoktatási intézményre vonatkozik, rágalom, hogy kizárólag a CEU-t szeretnék ellehetetleníteni. A CEU nyugodtan működhet tovább, csak be kell tartania a törvényeket. Egyedül Soros György érdeke az egyetem körüli hisztériakeltés, jellemző Soros hálózatának erejére, hogy képes volt külföldi kormányokat, sőt még számos Nobel-díjast is megtévezteni.
Most vegyük a CEU-ügy ellenzéki narratíváját: Régóta szálka a kormányzat szenében a Soros György által alapított CEU, ezért egy olyan törvénymódosítást fogadtattak el a Parlamenttel, mely kizárólag a CEU ellehetetlenítését szolgálja. Ezzel nemcsak Soroson akarnak bosszút állni, de felszámolják az egyetemi autonómiát, az akadémiai szabadságot, mert nem tudják elviselni, hogy a kormányzatnak nem tetsző nézetrendszert is oktassanak. Nem számít az a kár, amit egy fontos tudományos műhely - többek között a legnagyobb társadalomtudományi gyűjteménnyel rendelkező CEU-könyvtár - megszűnése okoz.
Én magam pedig azt mondtam, hogy mivel az összes dokumentum hozzáférhető a neten, elolvasom és megpróbálom értelmezni, mert bár nem vagyok jogász, magyarul azért tudok egy kicsit. Ezt javaslom azoknak is, akik információikat a mindenaneten.hu-ról vagy a mindenegybenblog.hu-ról szerzik be. Megéri egy kis kutakodással pontosabb képet kapni.
Kezdjük az oktatási hivatal inkriminált jelentésével. A jelentés március 28-án jelent meg a kormany.hu-n, vagyis pontosan azon a napon, amikor a törvénymódosítást benyújtották. Ez már eleve gyanús. Ha pedig belenéztek a jelentésbe, láthatjátok, hogy nem tartalmaz sem aláírást, sem dátumot. A jelentés pontokba szedve tárgyalja a feltárt hiányosságokat, a jelentés végén még egy táblázatos összefoglalást is találunk.
- A Magyarországon működési engedéllyel rendelkező külföldi felsőoktatási intézmény nem a megfelelő jogszabályi keretek között folytatja a képzést. Ebben a CEU nem volt érintett.
- Nincs valós együtt működés, illetve a magyarországi partner nem lelhető fel. Ebben sem volt érintett a CEU.
- A külföldi intézmény a képzés tekintetében nem rendelkezik programakkreditációval. Itt azt említik meg a CEU-ról, hogy " a Middle States Commission on Higher Education követelményrendszere nagyon komplex, komoly feltételeket jelent, amelyeket a CEU-nak korábban is teljesíteni kellett és a jövőben is teljesítenie kell ahhoz, hogy akkreditált felsőoktatási intézmény lehessen az Amerikai Egyesült államokban." A táblázatból kiderül, hogy ez a programakkreditáció jelenleg hiánypótlás alatt áll.
- A külföldi intézmény által kiállított okirat nem államilag elismert (fokozatot adó) oklevél. Ebben a CEU nem érintett.
- A külföldi intézmény nem minősül a származási országban államilag elismert felsőoktatási intézménynek. Ebben a CEU nem érintett.
- A közhiteles nyilvántartásba történő adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása. Ebben a 28 vizsgált intézményből 26 érintett, csak 5 szolgáltat adatot, de ebből három hibásan. Az Oktatási Hivatal szerint a hatóság tűzzön ki határidőt a mulasztás pótlására.
- Nyilvántartásba nem vetetett képzések folytatása. Ebben a CEU érintett, de a jelentés szerint időközben benyújtották a nyilvántartásba vételi kérelmet, amelyek elbírálása folyamatban van.
Most pedig nézzük meg a jelentés nyomán született törvénymódosítást először törvénytervezet formájában, majd pedig a kihirdetett változatot. Főbb pontjai:
- "Megtévesztő, illetve összetéveszthetőnek minősül a felsőoktatási intézmény elnevezése, ha annak magyar vagy idegen nyelven történő megnevezése és valamely más, az oktatási hivatalnál nyilvántartásba vett felsőoktatási intézmény elnevezése megegyezik." - Hát ilyesmiről szó sem esik az Oktatási Hivatal jelentésében, viszont kizárólag a CEU-t érinti, mert a magyarországi partneregyetem neve Közép-európai Egyetem.
- "Magyarország területén külföldi felsőoktatási intézmény akkor folytathat oklevelet adó képzési tevékenységet, ha ... székhelye szerinti országban működő, és ott ténylegesen felsőoktatási képzést folytató államilag elismert felsőoktatási intézménynek minősül" - Ilyesmiről nemcsak szó sincsen az Oktatási Hivatal jelentésében, de nem is világos, hogy miért ne működhetne az az üzleti modell, amit a CEU 25 éve (!) folytat: Amerikában van bejegyezve és akkreditálva, de kizárólag Magyarországon folytat képzést (lásd a Magyarországon gyártott Mercedes-ek). Ez is egy erősen a CEU-ra szabott pontja a törvénynek.
- "Magyarország területén külföldi felsőoktatási intézmény akkor folytathat oklevelet adó képzési tevékenységet, ha magyarországi működésének elvi támogatásáról szóló, Magyarország Kormánya és a külföldi felsőoktatási intézmény székhelye szerinti állam Kormánya által kötött...nemzetközi szerződés kötelező hatályát a szerződő felek elismerték" - Olvastatok ilyesmit az Oktatási Hivatal jelentésében, mert én nem. A CEU-t ez a pont azért érinti, mert EU-n kívüli országban van bejegyezve, EU-s intézményre ez nem vonatkozik.
- "A működési engedély megtagadható, ha a külföldi oklevél végzettségi szintjének a magyarországi elismerésére nincs lehetőség" - A CEU egyes képzései csak Amerikában vannak akkredditálva, más képzései (pl. a Bori által elvégzett szak) csak Magyarországon, bizonyos képzései pedig mindkét országban. Miért probléma ez?
- A törvénymódosítás egyetlen egy pontja sem származtatható az Oktatási Hivatal jelentéséből;
- A törvénymódosítás pontjai értelmetlenek, indokolhatatlanok és ellentétben állnak a 25 éve folyó gyakorlattal;
- A törvénymódosítás összes pontja a CEU-t érinti, és szinte mind teljesíthetetlen a CEU számára.
- A "magyarországi működésének elvi támogatásáról szóló nemzetközi szerződés kötelező hatályát a szerződő felek elismerték" szövegrész helyébe a sokkal komplikáltabb "magyarországi működésének elvi támogatásáról szóló, Magyarország Kormánya és a külföldi felsőoktatási intézmény székhelye szerinti állam Kormánya által kötött – föderatív állam esetében, amennyiben a nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére nem a központi kormányzat jogosult, annak központi kormányzatával létrejött előzetes megállapodáson alapuló – nemzetközi szerződés kötelező hatályát a szerződő felek elismerték" szöveg kerül, mely alapvetően az amerikai egyetemeket érinti, az amerikai szövetségi kormánnyal való megállapodáshoz köti a működési engedélyt.
- A határidők is szorosabbak lettek. A tervezetben: "a meghatározott feltételeket a 2017. szeptember 1-jén magyarországi működési engedéllyel rendelkező külföldi felsőoktatási intézménynek 2018. február 15-éig kell teljesíteni. A feltételeket nem teljesítő külföldi felsőoktatási intézmény működési engedélyét az oktatási hivatal visszavonja és 2018. szeptember 1-jét követően a külföldi felsőoktatási intézmény magyarországi képzésének első évfolyamára hallgató nem vehető fel azzal, hogy a 2018. szeptember 1-jén már megkezdett magyarországi képzések változatlan feltételek mellett kifutó rendszerben – de legfeljebb a 2020/2021-es tanévben – fejezhetők be", és a kihirdetett szövegben: "a meghatározott feltételeket... a 2017. szeptember 1-jén magyarországi működési engedéllyel rendelkező külföldi felsőoktatási intézménynek 2018. január 1-jéig kell teljesíteni. Föderatív állam esetén az ennek alapjául szolgáló előzetes megállapodást a Módtv2. hatálybalépését követő hat hónapon belül kell megkötni. A feltételeket nem teljesítő külföldi felsőoktatási intézmény működési engedélyét az oktatási hivatal visszavonja és 2018. január 1-jét követően a külföldi felsőoktatási intézmény magyarországi képzésének első évfolyamára hallgató nem vehető fel azzal, hogy a 2018. január 1-jén már megkezdett magyarországi képzések változatlan feltételek mellett kifutó rendszerben – de legfeljebb a 2020/2021-es tanévben – fejezhetők be.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése