"Az egész problémakör valamikor 2000-ben, a Magyarok Világszövetsége közgyűlésén kezdődött, amikor a FIDESZ jelöltjét, Boros Pétert leszavazva Patrubány Miklóst választották az MVSZ elnökévé. A már akkor is a magyar állampolgárság nemzetiségi alapon való megadását szorgalmazó Patrubányt Orbán politikai kalandornak tartotta, és az akkori FIDESZ-kormány az MVSZ-től minden anyagi támogatást megvont.
2001 tavaszán az Országgyűlésben sor került a
státustörvény elfogadására (több mint 90 %-os egyetértéssel), a Magyar Igazolvány intézményének
bevezetésére. Az Orbán-kormány a Velencei Bizottságnak 2001. augusztus 21-i
beadványában így érvelt a státustörvény mellett:
„A státustörvény leszámolást jelent a kettős
állampolgárság gondolatával, hiszen megalkotásakor a magyar kormány, valamint
a parlament, amely 92 %-os
többséggel elfogadta a törvényt, minden
olyan törekvést elvetett, amely a szomszédos országokban élő, a magyar
kisebbséghez tartozó egyének számára bármiféle kettős állampolgárságra
irányulna, és ehelyett inkább egy együttműködésen alapuló
kedvezményrendszert részesített előnyben… A státustörvény elismeri azt a
tényt, hogy a külhoni magyarok más államok állampolgárai, és elutasítja azt a gondolatot, hogy a
magyar identitás alapjául a kettős állampolgárság szolgáljon… A
státustörvény egyszer s mindenkorra szakít
bármiféle, a magyarlakta területeket illető állítólagos irredenta
követeléssel és egyben a külhoni
magyarok kettős állampolgárságának gondolatával.”
2001 novemberében a FIDESZ-vezette magyar kormány –
anélkül, hogy ez az EU-hoz való csatlakozás előfeltétele lett volna –
ratifikálta az 1997-es európai állampolgári egyezményt, mely többek között az
alábbiakat mondja ki: „Az
állampolgárság egy egyén és állam közötti jogi kötelék, mely nem utal az
egyén etnikai származására… Egy adott állam polgárai nem rendelkezhetnek az
állampolgárság megszerzésének módjától függően eltérő jogokkal… Honosítás esetén
az állampolgárság elnyerését az illető országban való letelepedéshez kell
kötni.”
Ezt az egyezményt számos EU-tag nem ratifikálta, az Orbán-kormány önként döntött a
ratifikáció mellett.
A státustörvény 2002 január 1-jével való hatályba lépéséhez
azonban szükség volt a szomszédos országokkal történő egyeztetésre is, így
került sor 2001. decemberében az Orbán-Nastase találkozóra. A román
miniszterelnök a tárgyalás során elérte, hogy a státustörvény magyarországi munkavállalási kedvezményét terjesszék
ki valamennyi román állampolgárra is. Ekkor hangzott el a parlamentben
Keller László szájából ez az ominózus, sokat idézett mondat: 23 millió aktív korú munkavállalót, román
munkavállalót engedünk a magyar piacra”.
Orbán Viktor és Adrien Nastase 2001. decemberében |
A 2002-es kormányváltás után az MVSZ továbbra is kitartott
a kettős állampolgárság megadása mellett, és 2004-re elegendő aláírás gyűlt
össze egy ügydöntő népszavazás kiírására. Közben miniszterelnök-váltás is
volt, és a Gyurcsány-vezette MSZP kezdte ledolgozni azt a hátrányt, amit még
az osztogató, de igen rosszul kommunikáló Medgyessy Péter szerzett a
FIDESZ-szel szemben. Orbán gondolt egy
merészet és nagyot, és az addig ellenfélnek tekintett Patrubány mellé állt a
népszavazáson. Vagyis amit még
kormányon nem tartott megvalósíthatónak, azt ellenzékben, kibicként már
támogatott. Úgy okoskodott, hogy a kormány semmiképpen sem támogathatja a
kezdeményezést, hiszen az éppen általa ratifikált európai állampolgársági
egyezmény ezt nem teszi lehetővé. Gondolta, az emberek nemzeti érzelmét így
sikerül majd az MSZP-kormány ellen hangolnia. A FIDESZ kampánya meglehetősen
demagóg volt (Hunyadi Mátyás ma nem volna magyar állampolgár stb.), melyre
Gyurcsány az egzisztenciális bizonytalanságra alapozó kampánnyal válaszolt
(az új állampolgárok a ti kenyereteket veszik majd el).
A népszavazás eredménye ismert: csak minimális többséggel
(51.5 % - 48.5 %)
nyert az MVSZ kezdeményezése, de ez a 37%-os részvétel mellett
eredménytelennek volt tekintendő. A népszavazás eredményét a határon túli
városok főterén népviseletbe öltözve váró magyarok megalázottan, csalódottan
mehettek haza. Ismét csak játékszerek voltak egy politikai játszmában.
Már a népszavazás előtt figyelmeztette Magyarországot az
Európai Unió: „Magyarország az állampolgárság
elnyeréséhez magyar részére nem szabhat rövidebb tartózkodási időt
feltételül, mint nem magyarnak, és a schengeni egyezmény értelmében ún.
nemzeti vízum sem adható kizárólag magyar nemzetiségűeknek”.
És még néhány gondolat: a magyar jogrend csak a
tartózkodási, állandó lakhely alapú magyar állampolgárság intézményét ismeri
etnikai hovatartozástól függetlenül. Ettől a szemlélettől idegen az etnikai
alapú állampolgárság megadása, sőt, közokiratban
a nemzetiségi hovatartozás feltüntetését tiltja az alkotmány! Vagyis az
egykor Magyarországhoz tartozó területek valamennyi lakosának –
nemzetiségétől függetlenül – meg kellene adni a magyar állampolgárságot. A
magyarsághoz való tartozás papírokkal történő igazolása, mint az
állampolgárság megszerzésének lehetősége rossz emlékeket ébreszt és teljesen
ellentétes a magyar közjogi gyakorlattal."
Nos, azóta tudjuk, hogy 2010-ben a második Orbán-kormány előterjesztésére a parlament megszavazta az úgynevezett egyszerűsített honosítási törvényt. A törvény értelmében egyszerűsített honosítási kérelmet az nyújthat be, aki az alábbi feltételeknek megfelel:
- Maga vagy felmenője magyar állampolgár volt, vagy valószínűsíti magyarországi származását,
- magyar nyelvtudását igazolja (ezt a kérelmet átvevő szerv ellenőrzi),
- a magyar jog szerint büntetlen előéletű és büntetőeljárás nincs ellene folyamatban,
- honosítása nem sérti Magyarország közbiztonságát és nemzetbiztonságát.
Az állampolgársági törvényhez hozzá kellett igazítani a választási törvényt is. Korábban a parlamenti választásokon a szavazópolgár egy helyi egyéni képviselőre valamint valamelyik párt megyei listájára adhatta le szavazatát, tehát mindkét szavazata magyarországi állandó lakóhelyhez kötött volt. A módosított választójogi törvény értelmében már nem megyei listára, hanem országos pártlistára lehet leadni a listás szavazatot, és ez már nincs állandó magyarországi lakóhelyhez kötve. Persze a határon túli magyar állampolgároknak így is csak fél szavazatuk van (vagyis egyéni jelöltre nem szavazhatnak), de ez is elegendő volt arra, hogy biztosítsa Orbán kétharmadát, amiről a miniszterelnök tusványosi beszédében is szólt, köszönetet mondva a határon túl élő honfitársainknak, akiknek nem kevesebb, mint 95%-a szavazott a Fidesz-KDNP pártszövetségre:
"Engedjék meg, hogy a mostani mondandómat a legutóbbi parlamenti választás egy méltatlanul kevés figyelmet kapott mozzanatának fölidézésével kezdjem. Ennek a választásnak az eredményeképpen Magyarországon a kormányzó polgári, keresztény és nemzeti erő, tehát a Fidesz és a Kereszténydemokrata Néppárt a parlamenti helyek kétharmadát szerezte meg – éppen hogy, egy mandátummal. Én emlékszem, évekkel ezelőtt arról beszélgettünk, hogy az milyen szép lenne, a bosszúnak milyen nemes formája volna, ha az történne, hogy a 2004 decemberében a mai magyar államhatárokon kívül élő magyarok visszafogadása ellen szavazó politikai erők úgy nyernék el megérdemelt büntetésüket, hogyha egy parlamenti választáson éppen a határon túli magyarok voksaival jönne létre a többség vagy a kétharmad. Jelentem, hogy az a gyanú áll itt fönn, hogy a politikában mégiscsak létezik egy morális egyensúly. Efelől gyakran van kétségünk jó okkal, de időnként megerősítést is kapunk. Most például az történt, hogy a határon túli magyarok szavazata és az abból fakadó mandátum kellett ahhoz, hogy kétharmados többsége legyen a nemzeti erőknek a magyar parlamentben. Köszönjük mindenkinek, akit illet, a Gondviselésnek, a szavazóknak, a magyar törvényalkotóknak és végső soron ilyenkor azoknak is meg kell köszönnünk, akik ellenünk fordultak, és lehetőséget adtak arra, hogy a jó mégiscsak fölülkerekedjék, mert ha nincs a rossz, akkor mégis hogyan tudna fölülkerekedni a jó?"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése