A bhopali vegyi üzem rozsdás tartályai |
"Június 15-én reggel Guy Burckhardt sikoltva ébredt álmából. Ez az álom minden eddiginél valószerűbb volt. Még mindig érezte dobhártyájában és a bőrében az éles fém szaggató robbanását, a heves lökést, mely kipöndörítette ágyából, s az iszonyú hőhullámot." - így kezdődik Frederik Pohl Alagút a világ alatt című sci-fi novellája, mely egy ipari katasztrófával kezdődik. A szerző ezt még valamikor a '60-as években vetette papírra, jóval a bhopaliak iszonyú ébredése előtt. Később Pohl írt Csernobilről is, itt már a valós esemény volt az ihlető.
Igen, Csernobil másfél évvel követte Bhopalt, és mint minden idők legsúlyosabb nukleáris katasztrófája vonult be a történelembe. Csernobilről már írtam ebben a blogban is. Mivel a baleset idején már VEIKI-s voltam, az atomos kollégáktól részletes tájékoztatást kaptunk az okokról és a baleset körülményeiről, de birtokomban is van néhány akkor még kizárólag belső használatra szánt kiadvány, pl. a Szovjetunió Atomenergia-hasznosítási Állami Bizottságának a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség számára készített összefoglaló jelentése, de Frederick Pohl regényét is megvásároltam.
Ma az atomerőmű melletti szellemváros, a robbanás után evakuált Pripjaty a katasztrófaturisták egyik Mekkája.
Pripjaty főtere 28 évvel a kiürítés után |
És ha már ipari katasztrófákról írok, nem mehetek el szó nélkül a legsúlyosabb magyar ipari baleset, a 2010-es vörösiszap-katasztrófa mellett. Máig tisztázatlan, hogy miért szakadt át az Ajkai Timföldgyár vörösiszap-tároló kazettájának gátja. A több mint egymillió köbméter vörösiszap - ami egyébként a kazettában tárolt vörösiszap-mennyiségnek csak egy töredéke volt - Kolontár, Devecser és Somlóvásárhely mélyebben fekvő részeit öntötte el.
Vörösiszappal elöntött házak Kolontáron |
Mivel még mindig folyik a katasztrófával kapcsolatos büntető per és számtalan kártérítési eljárás, még mindig nem tudható, mi okozta a gátszakadást: emberi mulasztás vagy elkerülhetetlen földtani folyamatok: a talajrétegek egymáson való megcsúszása vagy talajtörés. Tény, hogy a baleset előtt két héttel hatósági vizsgálatot végeztek a zagytároló kazettánál és mindent rendben találtak, ami egyúttal felveti a környezetvédelmi hatóságok felelősségét is.
A balesettel kapcsolatban összeesküvés-elméletek is napvilágot láttak, Szaniszló Ferenc majdnem Táncsics-díjas televíziós újságíró méltán hírhedt műsorában még egy esetleges merényletet sem zártak ki.
Komplett utcasorok újjáépítése, az érintett terület teljes talajcseréje, a patakmeder teljes kikotrása után is sokan mondogatják, hogy az adományokból összegyűlt pénzből csak kevés jutott a valódi károsultaknak, és sok ment el olyan presztízsberuházásokra, mint egy, a katasztrófát bemutató tanösvény létesítése, vagy arra, hogy az újjáépített házakat a Makovecz-stúdió tervezte nem kis pénzért.
A jelen állapot: A MAL Zrt-re a vízügy minden idők legmagasabb környezetvédelmi bírságát szabta ki, 135 milliárd forint megfizetésére kötelezve a társaságot. Ennek, és a kártérítési kötelezettségeknek köszönhetően a cég tönkrement, államosították és jelenleg a kiárusítása folyik. Lehet, hogy valakik még nagyon jól fognak járni ebből a szörnyű katasztrófából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése