Parlament

Parlament

2012. április 14., szombat

Titanic 100

A Titanic zenészei
Az a vicc megvan, hogy mi volt XX. század legnagyobb katasztrófája? Hát az, hogy nem az Auróra, hanem a Titanic ütközött jéghegynek :)
Kevés olyan katasztrófa volt az elmúlt száz évben, amelyhez annyi legenda kapcsolódik, mint a Titanic elsüllyedéséhez. Hogy "elsüllyeszthetetlen" volt, hogy több mint két órán át tartó süllyedését látótávolságból nézte végig egy luxusgőzös, de csak a távoli Carpathia indult a mentésre, hogy a hajó zenészei a katasztrófa alatt végig játszottak.
Apropó zenészek. A VEIKI csődje után sokáig kinn volt a faliújságunkon a Titanic 7 zenészének a fényképe, alatta ezzel a szöveggel: Olyanok vagyunk mink, akár a Titanic zenészei. Végül is mi tartottunk ki legtovább a VEIKI mellett. És még egy zenész vonatkozás: alig 100 évvel a Titanic elsüllyedése után, 2012 január 13-án (!) zátonyra futott a Costa Concordia nevű luxushajó, melynek egyik magyar zenésze, Fehér Sándor hegedűművész is a halálos áldozatok között volt. Szemtanúk szerint honfitársunk a gyerekeket igyekezett menteni. A Costa Concordiának kétszer annyi utasa volt, mint a Titanicnak, kb. 40 halálos áldozat volt. A hajót üzemeltető Costa Crociere társaság másik hajóját is baleset érte: a Costa Allegrán tűz ütött ki, utána napokon át hánykódott áramellátás nélkül.
Se szeri, se száma a Titanicról készült filmeknek. Talán az első, amit még gyerekkoromban láttam, A Titanic éjszakája volt (1958), nagyon felkavart. Természetesen a "nagy" Titanic-film James Cameron által rendezett és Leonardo DiCaprio és Kate Winslet által főszerepelt, 1997-ben készült mozi, amit a 100. évfordulón 3D-ben is bemutatnak. Láttam még az 1979-ben készült S.O.S Titanicot és az 1980-ban forgatott A Titanic kincsét. A magyar televízió ma, a katasztrófa éjszakáján levetít egy vadiúj Titanic-filmet is. Szóval a legenda tovább él.
A XX. század legtöbb halálos áldozattal járó hajókatasztrófája a Wilhelm Gustloff megtorpedózása volt. A német hajó 1945 január 30-án Gotenhafenből Kielbe szállított kimenekítendő civileket, de volt hadianyag is a fedélzeten. Egy szovjet tengeralattjáró lőtt rá ki három torpedót. A támadásnak hatszor annyi halálos áldozata (mintegy 7500 lélek) volt, mint a Titanic elsüllyedésének. Egyébként a Titanic egyik testvérhajója, a Britannic is elsüllyedt, 1916-ban az Égei-tengeren, 30 halálos áldozata volt. A harmadik testvérhajót, az 1911-ben épült Olympic-et 1935-ben kiselejtezték és szétbontották. Még egy érdekesség: a Titanic legutolsó túlélője, Millvina Dean 3 évvel ezelőtt, 97 éves korában halt meg, utolsó éveit már amolyan megélhetési túlélőként töltötte.
A Costa Concordia katasztrófája és részben a kolontári vörösiszap-katasztrófa kapcsán eszembe jutott az, amiről már egy korábbi posztomban is írtam: a katasztrófa-vakság. A hírek szerint a Costa Concordia kapitányát szinte megbénították az események és csak jókora késéssel rendelte el a hajó kiürítését. A kolontári iszaptárolónál pedig állítólag már napokkal korábban buzgárok jelentek meg, de az üzemeltetők azt hitték, hogy kezelni tudják a helyzetet. Mindkét esetben olyan emberek mondtak csődöt, akiknek a feladata a katasztrófahelyzetben való gyors döntéshozás. Ezen a helyzeten kétségtelenül a különféle katasztrófák esetére vonatkozó minél részletesebb protokollok segíthetnek, amelyek nem adnak mérlegelési lehetőséget a döntéshozóknak. Ez lehet, hogy túl embertelen és diktatórikus, esetleg sok felesleges intézkedést von maga után, de veszély esetén hatékony lehet. A tűzszerészek, ha meglátnak egy fel nem robbant aknát, első intézkedésként kiürítik a környéket. Ez az esetek többségében teljesen felesleges, mégis szükséges intézkedés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése