Igaz, a Bárány Boldizsárt Kati nézte meg Petrával a Radnótiban, de már egy hete esténként Szabó Magda verses meséjét olvassuk lefekvés előtt. Szép a mese, szép a versezet, olyan fazekasannás-kormosistvános.
Kati a vasárnap délutáni Szabó Magda-színház után egy esti Szabó Magda-mozit is telibe kapott, megnéztük ugyanis Szabó István legújabb filmjét, Az ajtót.
Mindkét Szabót nagyon szeretem, sejtettem, hogy ebből a házasságból is szerelemgyermek születik majd. Szabó Istvánt azért szeretem, mert hűséges a színészeihez. Mint ahogy annak idején egy Sándor Pál-filmről tudtuk, hogy bizonyosan játszik benne Kern András, Garas Dezső, Margittai Ági, egy Szabó István-mozi is elképzelhetetlen Andorrai Péter, Börcsök Enikő vagy Bánsági Ildikó nélkül (igaz, utóbbi csak a hangját kölcsönözte Helen Mirrennek, az Oscar-díjas színésznőnek).
Az is tudható, hogy minden Szabó István-filmben megjelenik egy rövid jelenetben maga a rendező is. Erre a Redl ezredesben vagy A napfény ízében egészen a film végéig várni kellett, itt most viszonylag hamar feltűnik nem mással, mint barátjával, Jiri Menzellel, így elmondhatjuk, hogy három Oscar-díjas is játszott a filmben.
Tetszenek Szabó István finom utalásai is: a filmbéli írónő férjének íróasztalán lévő szobrocskáról egyértelműen A napfény íze jut eszünkbe: egy a talpából tüskét kihúzó lányt ábrázol.
Szabó Magda regényei kemény asszonyokkal vannak benépesítve, gondoljunk csak az Abigélben Zsuzsannára vagy Horn Micire, a Régimódi történetben Rickl Máriára vagy Kislenkére. Ebben a filmben is nők dominálnak: a Helen Mirren által alakított Szeredás Emerenc, a Martina Gedeck által alakított írónő és a Szirtes Ági, Börcsök Enikő illetve Nagy Mari által megformált asszonyok.
Szép film, ajánlom mindenkinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése