Parlament

Parlament

2011. november 29., kedd

Okostelefonok funkciói V. - GPS

A GPS rendszert az amerikai hadügyminisztérium 1973-ban kezdte fejleszteni. A rendszer kezdetben 24 amerikai műholdból állt, melyet folyamatosan kiegészítenek az orosz, az európai és a kínai helymeghatározó rendszerek műholdjai.
A GPS rendszer - mely talán a világ legbonyolultabb szolgáltatása - már a kezdetek kezdetén sugárzott polgári célú és szigorúan kódolt katonai célú jeleket. Kezdetben azonban még a polgári sugárzást is zavaró, módosító jellel látták el, hogy a helymeghatározás ne lehessen túl pontos. Később ez a zavaró hatás szoftverrel csökkenthető volt, így 2000-ben fel is hagytak vele, vagyis a polgári sáv jelenleg teljes pontossággal áll a felhasználók rendelkezésére. Aki szeretne többet tudni a globális helyzetmeghatározásról, hallgassa meg ezt az előadást.
Én 1994-ben láttam először GPS-t: egy Amerikában élő osztálytársam a 20. érettségi találkozóra hozott magával egy ilyen csodamasinát. Kezdetben a GPS-ek csak a földrajzi koordináta meghatározására voltak képesek és csak később kapcsolódtak össze különféle navigációs funkciókkal. Az új évezred elején már a jobb kocsikban volt beépített navigációs rendszer, később az autós navigációs eszközök filléres cikké váltak és ma már természetesen az okostelefonok elmaradhatatlan részét alkotják.
Nekem 2007-ben lett először autós navigátorom, egy MyGuide 3300. Nagyon szerettem volna, hogy az eszköz rendelkezzen TMC-vel, azaz forgalmi információk megjelenítésével és feldolgozásával, valamint BlueTooth-on keresztül telefon-kihangosítóként is működhessen. Nos, a BlueTooth sohasem működött benne tökéletesen (időnként elvesztette a kapcsolatot a telefon és a GPS), TMC szolgáltatás pedig kezdetben nem is volt hazánkban. Aztán, amikor már lett, az nem volt kompatibilis az iGo6 navigációs szoftverrel. A térképek is kezdtek elavulni rajta. Sajnos fizetős térkép- és szoftverfrissítésre sem a MyGuide honlapján, sem pedig a NavnGo honlapján nem volt lehetőség, ezért kénytelen voltam áttérni a sötét oldalra: a készülék szoftverét feltörve sikerült frissebb szoftvereket és frissebb térképeket telepíteni rá.
Négy éve egy navigációs játéknak, a geocachingnak is hódolok, és bizony, négy éven keresztül ezt az autós navigátort használtam a túráink során. Ehhez először az iGo-t használtam, később pedig a Russa-t, mely alá ingyenes turistatérképek is letölthetőek. Istenem, mennyit szenvedtem azzal, hogy a navigátor lemerült, lefagyott, a napsütésben nem látszott a kijelzője, vigyázni kellett rá, nehogy odaütődjön. Szegény pára négy és fél év után kilehelte lelkét.
2009 óta van GPS-szes okostelefonom, most már elég tűrhető autós navigációval, úgyhogy eljött az ideje, hogy beszerezzek egy igazi túra-GPS-t, egy Garmin Oregon 450-et. Robusztus darab, ütésálló, vízhatlan, a kijelzője annál jobban látszik, minél jobban süt a nap (transzflektív kijelző), bekapcsolás után gyorsan meghatározza a pozíciót és azt fixen tartja, háromtengelyes iránytűjének köszönhetően álló helyzetben is mindig jó irányba áll a térkép. Erre is tölthetők turistatérképek.
Munkahelyem környéke a turistatérképen
Hivatalosan a Télapótól fogom megkapni, de tegnap már birtokba vettem.
Természetesen ipari célra is használunk GPS-eket, mégpedig pontos és garantáltan szinkronizált óraként már legalább 10 éve a különböző adatgyűjtőinkben. És hogy mennyire jelen van életünk minden területén a globális helymeghatározás, már a MÁV járatinformációt is a mozdonyokon elhelyezett GPS-ek segítségével kaphatjuk meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése