Parlament

Parlament

2011. november 12., szombat

40 éves a mikroprocesszor

Míg a tranzisztorral (1948-ban szabadalmaztatták, de 1956-ban kaptak érte Nobel-díjat) és az űrkutatással (1957-ben lőtték fel az első szputnyikot) nagyjából egyidős vagyok, az első mikroprocesszor megjelenésekor már 15 éves voltam: 1971 novemberében mutatta be az Intel a 4004-es processzorát.
Az Szilícium-völgy emblematikus vállalatának alapítói között az '56-ban az USA-ba "disszidált" Gróf Andrást is ott találjuk, vagyis amolyan magyaros csúsztatással azt is mondhatnánk, hogy nélkülünk nem volna mikroprocesszor. Az i4004-et egy zsebszámológéphez fejlesztették ki, 2300 tranzisztorból állt, órafrekvenciája 700 kHz körül volt. Jelenleg az egy lapkán található tranzisztorok száma már meghaladja az egymilliárdot (6 nagyságrenddel több), míg az órafrekvencia a GHz-es tartományban mozog (4 nagyságrenddel több).
Amikor harmadéves koromban (1977-ben) megérintett a mikroprocesszorok világa, a szintén Intel gyártmányú 8080-assal kezdtem foglalkozni. Ez az a processzor, melynek ismertem minden kivezetését (40 lábú DIP tokozás), ismertem az összes utasítását, igen sokat programoztam gépi kódban. A 8080-asnak rokon-processzorai is voltak, a Zilog által kifejlesztett Z80 illetve a szintén Intel által alkotott 8085-ös, mindkettő nagy karriert futott be az iparban. Ezekre is nagyon sok programot fejlesztettem. Jelenleg is működik néhány nyolcbites processzoron alapuló rendszerünk.
Eleinte kizárólag assemblyben (szimbolikus gépi kódban) írtam a programokat, később már alkalmaztam az Intel által definiált PL/M programnyelvet. Érdekes módon a PL/M nyelvi struktúrája, a tömbcim - tömbelem-cím - struktúraelem-cím címzési rendszer alapján alkotta meg az Intel első 16 bites processzorának, a 8086-osnak a belső struktúráját a szegmensregiszterekkel, címregiszterekkel és indexregiszterekkel.
A 8086-os alap-utasításkészlete lényegében változatlan a PC-kben jelenleg tömegesen elterjedt processzorokban. 8086-ost már csak végszükség esetén programoztam assemblyben, bár 6-8 éve egy olyan hibát kellett megkeresnem egy kommunikációs stack-ben, melyet assemblyben írt meg egy olyan programozó, akit a hiba fellépésekor már nem tudtam elérni.
Természetesen már régóta platform- és operációsrendszer-független környezetben fejlesztek, de örülök, hogy volt idő, amikor még pontosan tudtam, hogy mi történik a processzorban.
Ma már nemigen találni olyan eszközt egy háztartásban, amely nem tartalmaz processzort, programozható kontrollert. Lassan már egy mikrohullámú sütő javítását is azzal kezdi a szerelő, hogy szoftvert frissít rajta. Ez a korszak 1971-ben egy magyar ember közreműködésével kezdődött el. Legyünk büszkék rá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése