Parlament

Parlament

2020. január 14., kedd

Fiatal színészek halálára

Még csak két hét telt el az évből, mégis már két jeles színészünk haláláról értesültünk: Felföldi Anikó és Gesztesi Károly távozott. Felföldi Anikó tisztes öregkort ért meg (81 éves volt), de az 56 éves Gesztesi halála - és általában mindenkinek a halála, aki nem éri meg a 60 évet - a mai világban már méltatlannak számít. Ezért ezt a posztomat a fiatalon, de nem balesetben vagy öngyilkosságban, hanem betegségben elhunyt színészeinkről írom.
Pécsi Sándor, mint Quendel
Felföldi Anikót nemrég említettem egy posztomban, amelyben többek között a Fedezzük fel Budapestet című darabról írtam, és a szexbomba Felföldi Anikó mellett megemlítettem a szintén fiatalon, 50 évesen elhunyt Pécsi Sándort is. Mivel Pécsi Sándor gyermek- és ifjúkorom nagy színésze volt, érdekes módon 1972-ben (16 évesen) nem éreztem azt, hogy milyen fiatalon ment el. Számomra Quendel apó maradt A fekete városból. A Zendülés a Caine hajón című színdarabot sajnos már csak pár héttel halála után láttam, így szerepét már más vette át.
Őze Lajos mint Virág elvtárs
Hasonlóan éreztem a 49 évesen elhunyt Őze Lajossal kapcsolatban is: a '84-ben eltávozott színészt legalább 60 évesnek gondoltam. A tanú Virág elvtársa beírta magát a magyar filmtörténelembe. Bacsó Péter a Hány az óra Vekker úr című film címszerepét is neki szánta, de közbeszólt a korai halál.
Kalocsay Miklós
Kalocsay Miklóst gyönyörű barna bariton hangjáért szerettem, nem véletlen, hogy méltatlanul rövid életében (41 évet élt) annyi filmet szinkronizált, például ő kölcsönözte a hangját Tonynak a West Side Story-ban. Érdekes, hogy nekem mégis Lőrinc barátként maradt meg egy, az Almási Téri Szabadidő Központban (az is hol van már?) előadott Rómeó és Júliából, pedig játszott ő Rómeót is.
Kaszás Attila
47 évesen, agyvérzésben halt meg Kaszás Attila, aki leginkább Petra lányomhoz kapcsolódik: 2004. március 28-án néztük meg Borival és Orsival A holdbéli csónakost Kaszás Attila címszereplésével, és pont aznap este született meg Petra lányom is. Évek múlva, amikor esténként meséltem neki, Kaszás Attila Kit ringat a bölcső, Janikát című zenés meséiből hallgattunk a rádióból, melyet az előadó saját hegedűjátékával kísért.

Juhász Jácint a K.O.-ban
Juhász Jácint 55 évesen halt meg. Már az 1963-ban forgatott tévésorozatban, A Tenkes kapitányában is játszott, de legnagyobb ismertséget a Vivát Benyovszky című sorozat (1975) hozott neki, melyben Benyovszky gróf riválisát, Omachel Tamást játszotta. Nagyot alakított a K.O. című filmben (1978), melyben igazi hárommenetes bokszmeccset vív Cserhalmi Imrével (ezt a filmet Szegeden láttam egyetemi tankörtársaimmal). Halála évében, 1999-ben már betegen játszott A napfény íze című Szabó István-filmben.
Szakácsy a Hatásvadászokban

Szakácsy Sándor 54 évesen hunyt el. Szintén sok szinkronban hallhattuk jellegzetes hangját, például ő volt Doktor House magyar hangja is. A Hatásvadászok című magyar filmben - mely nagyon érzékletesen mutatja be egy vidéki színház viszonyait - egy színházrendezőt alakít, aki miután értesül arról, hogy egy haldokló színpadi szerző a városba érkezik, viharos sebességgel próbálni kezdi annak betiltott darabját. Tudja, hogy a darabot sohasem fogják bemutatni, de így tiszteleg a nagy író előtt. Ez '83-ban még bátor filmnek számított.
Szerencsi Éva, mint Vitay Georgina
Az 52 évesen elhunyt Szerencsi Éva egy darabig Szakácsy Sándor felesége is volt. Szerencsit az ország az 1972-ben forgatott Bob herceg Annie-jeként ismerte meg, hogy aztán az 1978-ban forgatott, Szabó Magda regényéből készült Abigél Vitay Georginájaként végleg megszeressük. Nem tagadom, hogy húszévesen szerelmes voltam Szerencsi Évába, aztán szem elől tévesztettem, és csak korai haláláról értesültem.
Az Angi Vera plakátja
Pap Vera (élt 59 évet) halála azért indított meg, mert nemsokkal előtte még láttuk játszani az Augusztus Oklahomában című darabban, melyről posztoltam is, és megállapítottam, hogy milyen csodálatos átlényegülésen ment keresztül a velem egykorú színésznő a darabban. Pap Verát az ország Angi Veraként ismerte meg Gábor Pál 1979-ben forgatott filmjéből. Angi Vera, az árva lány bekerül a Rákosi-rendszer kádergyártó gépezetébe, és a film végére hű pártkatona válik belőle. A korabeli méltatók felhívták a figyelmet arra, hogy az 50-es évek Angi Verái még mint személyzetisek jelen vannak a magyar közéletben.
Gesztesi Károly mint Shrek
Az 56 éves Gesztesi Károly halála nagy visszhangot vert, és ver a mai napig a médiában. Hirtelen mindenkinek lett egy sztorija Gesztesivel, a legkarakteresebb hangú magyar színésszel, hirtelen mindenki ellenség lett, aki egy rossz szót mert szólni a korábban léha életet élő, utolsó éveiben a Hit gyülekezete kebelébe megtért színészről. Az RTL II tévécsatornát bocsánatkérésre szólították fel, mert Gesztesi halálának másnapján felvételről lement egy olyan kabaréműsor, melyben Gesztesi kicsapongásait parodizálták, Egerfai József MSZP-s politikusnak pedig egyenesen le kellett mondania, mert Facebook-posztjában túlzottnak találta a Gesztesi Károly halálát övező dicshimnuszokat. Gesztesi Károly igazi karakterszínész volt, leginkább a seggfej újgazdagok megformálása volt az erőssége, így már halálának estéjén megnézhettük alakítását az Üvegtigris 2-ben. Hangja felejthetetlen, állítólag külön engedélyt kellett kérni a DreamWokrs-től, hogy ő legyen Shrek szinkronhangja, hangszíne annyira eltér a figurának eredetileg hangot kölcsönző Mike Myers-étől. És persze rengeteg reklámfilmben hallhatjuk mind a mai napig a hangját, senki sem tudja például szebben mondani, hogy "Prostamol uno - megkönnyíti folyó ügyeit".
Gesztesi Károlyhoz egy furcsa pavlovi reflexem is kapcsolódik. Jó pár évvel ezelőtt, valamikor adventi időszakban a rádió egy beszélgetést sugárzott vele, én a kocsiban hallgattam, miközben az Allee plázába igyekeztem. Ez még a megtérése előtti időszakban volt, de talán már a Liptai Claudiától való válása után, és azt ecsetelte, hogy mennyire szeret bulizni. Ha hiszitek, ha nem, azóta ha az Allee-ba autózom, mindig eszembe jut Gesztesi Károly.
Emlékezzünk minden méltatlanul fiatalon eltávozott színészre Presser Gábor dalával: Fényév távolság. Előadja Kaszás Attila és Rúzsa Magdi.

---

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése