2017. július 3., hétfő

Izraeli utazás 1. nap: Jeruzsálem

Idei izraeli utazásunk apropóját Orsi barátjának tisztavatása adta, melyre nemcsak a fiú Magyarországon élő szülei és két testvére utazott ki, hanem Orsiék 7 (!) barátja (négy fiú és három lány) és természetesen mi is.
Hajnali fél háromkor keltünk, hogy négyre kiérjünk a repülőtérre a hatkor induló Tel Aviv-i járathoz.
Ben Gurion repülőtér az ablakból
Orsi várt minket a repülőtéren, aki segített nekünk telefonkártyát intézni és elrendezni az autóbérlést (egy automata váltós Fiat Tipo-t kaptam). Együtt eljött velünk a szállásunkra, ami Rehovot városban a Shiller nevű kibucban volt egy mindössze három helyiségből (nappali-konyha, hálószoba, fürdőszoba) álló házban. Szállásadónkkal egyébként egész kinntartózkodásunk alatt nem találkoztunk, csak telefonon beszéltünk.
Utána együtt autóztunk át a negyedórányira lévő Gederára, ahol a fiú nagyszülei laknak.
Lányaim, a háttérben Orsi autója
A nagyszülők háromszobás lakásában rajtuk kívül már ott volt Orsi hét barátja, a fiú szülei és két testvére, vagyis velünk együtt 18-an (!).  Gyors kávézás után három autóval irány Jeruzsálem, de nem ám a szokásos 1-es úton északnyugat felől, hanem egy festői szerpentinen, a 395-ös úton, fenyőerdőkön és olajligeteken keresztül délnyugatról.
Valahol Bét Semes környékén megálltunk, és Jerách, a fiú apja arról mesélt, hogy ezen a vidéken adományozta Kánaán földjét Jákob a 12 fiának, ez volt a zsidó honfoglalás.
Jerách bibliaórát tart
Jákob, Izsák és Rebeka fia csellel, egy tál lencséért szerezte meg az elsőszülött fiú jogát testvérétől, Ézsautól. Hét évig pásztorkodott anyai nagybátyjánál, Lábánnál, hogy cserébe megkapja feleségül fiatalabb lányát, Ráhelt. Lábán azonban az idősebb lányát, Leát adta hozzá, akitől hat fia született. További hét év szolgálat után vehette feleségül Ráhelt, akinek nem született gyermeke, ezért helyette szolgálója, Bilha szült további két fiút, majd Lea szolgálója, Zilpa is kettőt. Végül Ráhel teherbe esett és megszülte Józsefet, kit testvérei rabszolgának adtak el Egyiptomba, de ott igen magas rangra jutott. Jákobnak Ráheltől született egy 12. fia is, Benjámin. Ez a 12 fiú alapította meg Izrael 12 törzsét.
Ezután megérkeztünk egy keresztény kegyhelyre, Ein Karem-be. Ezt a kis városkát szokták Jeruzsálem Szentendréjének is nevezni. Ezen a helyen került sor a Vizitációra, amikor a Jézussal várandós Mária meglátogatta unokatestvérét, a Keresztelő Szent Jánossal mindenórás Erzsébetet. Ezt az eseményt ünneplik a keresztények július 2-án, Sarlós Boldogasszony ünnepén. Jerách figyelmességére jellemző, hogy keresztény helyekre is elvitt minket.
Mária a városba érve egy forrásnál megpihent, ezt azóta Mária kútjának nevezik.
Orsi Mária kútjánál
Erzsébet és Zakariás háza helyén még a keresztesek emeltek templomot. A templomkert falán a világ számos nyelvén olvasható a keresztények hálaadó éneke, a Magnificat. Ezekkel a szavakkal köszöntötte Mária Erzsébetet.
A Magnificat magyarul (katt a nagyobb képért)

Bori a Magnificat-feliratok előtt
Utunk a jeruzsálemi piachoz vitt tovább, ami egy igazi nyüzsgő, színes és erős fűszeres illatokkal terhes keleti piac. Vettünk datolyát, szőlőt, barackot, édességeket.

Piacozás után falafelt ettünk laffába (laposra sütött pitába) csavarva, majd az óváros Sion-kapuja (Cion-kapu) felé vettük az irányt. Itt este hat után ingyen lehet parkolni, már ha van parkolóhely, fél órát cirkált a három autó, míg végre mind leparkoltunk. A kapun kívül szintén fontos emlékhelyek vannak: itt található az Elszenderedés Temploma, Mária halálának helyszíne, melyről már írtam egy korábbi posztomban. De itt van Dávid király sírja, valamint az Utolsó Vacsora terme is.
Jézus földi életének utolsó húsvéti vacsoráját egy szálláshelyen ünnepelte egy nagy, étkezésre berendezett helyiségben, amely valójában a keresztes lovagok által visszaépített gótikus terem.
A Sion-kapun léptünk be az óvárosba. A bazár ilyenkor már zárva, de a Siratófalnál este is sokan vannak. A falnál ki-ki a maga módján beszélte meg az Örökkévalóval ügyes-bajos dolgait.
Esti Jeruzsálem az óvárosból

Este csendes az utca

Esti Siratófal
A Siratófal 50 évvel ezelőtti visszatéréséről szintén írtam egy nem túl régi posztomban.
Jeruzsálemből már a soksávos, alagutakkal szabdalt 1-es úton hajtottunk vissza szálláshelyünkre, és valamikor fél egy körül kerültünk ágyba, hogy a szoba négy sarkának megszámolása után ájulásszerű álomba zuhanjunk.