Parlament

Parlament

2016. január 7., csütörtök

35 éve a volán mögött

Éppen 5 évvel ezelőtt a blogspot.hu oldalon indított blogom harmadik posztja arról szólt, hogy 30 éve van jogosítványom. Nos, eltelt 5 év, újra jogosítványt kellett hosszabbítanom, így büszkén írhatom le, hogy már 35 éve vagyok tagja az autós társadalomnak. (Nem is olcsó egy ilyen hosszabbítás, 4800 Ft az orvosi vizsgálat és 4000 Ft az illeték.)
Akkor ezzel a mondattal fejeztem be a posztomat: "Nem tudom, 20 év múlva ülök-e még volán mögé, de ha igen, nagyon szeretném ezt gazdaságos elktromos vagy hidrogénhajtású autónál tenni...". Hát az a helyzet, hogy még mindig ugyanazt a Nissant hajtom, mint öt éve. Az is igaz, hogy az elmúlt öt évben a villanyautók és az önvezető autók, valamint ezek kombinációi, pl a Tesla Model S verziója gyors fejlődésnek indultak.
Akár hiszitek akár nem, a 20 század elején több elektromos autó járt Budapesten, mint benzines. Sebők Zsigmond korabeli gyermekíró Mackó úr Budapesten című meséjében ezt olvashatjuk:

Amint ballagnak, egyszerre fölkiált Zebulon: - Jaj, nini, elszökött a hintó a lovaktól! - Micsoda? Hol? - Ott ni! Mackó úrnak leesett az álla csodálkozásban. Soha ilyet! Egy hintó robogott feléjük, mely elé nem volt fogva sem ló, sem más igavonó állat. - Csodálatos! - mormogta. - Nem villamos, mert az sinen jár, ez pedig nem. Hát mi húzza, ki húzza? - Talán boszorkány húzza? - suttogta Dorka. - Hallja, bácsi, hogy berreg valaki benne. A kocsiból csakugyan csöndes berregés hallatszott. Zebulon futni kezdett és ezt kiabálta: - Mackó bácsi, fussunk, egyenesen nekünk jön a kocsi! Mackó úr nem mozdult és ezt gondolta: - Azt már láttam, hogy a lovak elragadják a kocsit, eltépik a hámot és megszöknek, de hogy a kocsi szaggassa el a hámot és szökjék meg a lovaktól, azt még soha. Megnézem én ezt a kocsit! A furcsa hintó új találmány volt, melyet mostanában már gyakran lehet látni a főváros utcáin. Automobil, vagyis magától mozgó kocsi a neve. Villamosság hajtja, melynek telepe a kocsi belsejében van elhelyezve. Éppen Mackó úr mellett robogott el. Egy ember ült benne, arra kiáltott a tekintetes úr. - Hé, kocsis, hol hagyta kend a lovait? - A ménesben, - felelt jókedvűen a megszólított. - Hát a rudjához miféle szelet fogott, hogy oly sebesen jár? - A villámot fogtam elébe! 


Villanyautó az 1900-as évek elején
Önvezető Tesla 2015-ből
Ami azt illeti, autóztam már Tesla mögött az Alkotás úton, az tűnt fel nekem, hogy nincs kipufogója. Sőt, egyszer egy Fisker Karma is suhant előttem magyar rendszámmal a Krisztina körúton.
Fisker Karma elektromos autó
Nagyon tetszenek nekem a Nissan Leaf elektromos autók, tényleg a legjobb ceruzájukat vették elő a tervezők, amikor ennek az autónak a formáját megalkották. Egyszer a teremgarázsunkban állt egy ilyen autó, elindultam felé, hogy megnézzem magamnak, akkor láttam, hogy benne ül a vezető. Hogy leplezzem zavaromat, feltartott hüvelykujjammal jeleztem, mennyire tetszik nekem a járgány.
Már az ősszel meghirdették, hogy hamarosan indul az első tisztán elektromos autókat üzemeltető budapesti taxitársaság, a GreenTaxi. Állítólag még engedélyezés alatt áll a cég, vagy pénzügyi nehézségeik vannak, mindenesetre indulásuk még várat magára. Viszont flottájuk teljes egészében Nissan Leaf-ekből fog állni. Nap mint nap a budaörsi Nissan Gamblini mellett autózóm el, láttam az udvarukon a teljes flottát, aztán pár nap múlva szembe autózott velem vagy hat sárga villanyautó. Más taxitársaságok már üzemeltetnek egy-két darabot belőlük.
Elektromos Nissan Leaf taxik
Tavalyelőtt olvastam egy könyvet az izraeli gazdaságról. Szerepelt benne egy üzleti modell arról, hogyan lehetne átállítani a teljes izraeli autóközlekedést elektromos autókra. Az elektromos autóknak sok problémájuk van, ami még visszatartja a fogyasztókat elektromos autók vásárlásától:

  • Egy töltettel viszonylag kis távot lehet megtenni.
  • Sokáig tart a feltöltés.
  • Nincs országosan sűrűn kiépített töltőhálózat.
  • Drágák és rövid életűek az akkumulátorok.
A felsorolt problémákat Izrael az alábbi módon oldaná meg:

  • Kidolgozná és automatizálná az akkumulátorok gyors cseréjét a töltőállomásokon.
  • Az akkumulátorok nem lennének részei az autónak, ezeket a szolgáltató biztosítaná.
  • A szolgáltatás havidíjas lenne hasonlóan egy mobiltelefon-szolgáltatáshoz.
  • A csereállomások pont olyan sűrűn lennének, mint a jelenlegi benzinkutak.
  • Az autó automatikusan jelezné, hogy cserére szorulnak az akkumulátorai, jelezné, hol a legközelebbi csereállomás és ott mennyi a várakozási idő, így optimalizálható a cserére fordított idő.

Mivel az elmúlt öt évben az elektromos autók gyorsabban fejlődtek, mint a hidrogén-üzeműek, ezt a posztomat így fejezem be: Nem tudom, hogy 15 év múlva fogok-e autót vezetni, de ha igen, remélem, hogy az elektromos lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése