Akkor ezzel a mondattal fejeztem be a posztomat: "Nem tudom, 20 év múlva ülök-e még volán mögé, de ha igen, nagyon szeretném ezt gazdaságos elktromos vagy hidrogénhajtású autónál tenni...". Hát az a helyzet, hogy még mindig ugyanazt a Nissant hajtom, mint öt éve. Az is igaz, hogy az elmúlt öt évben a villanyautók és az önvezető autók, valamint ezek kombinációi, pl a Tesla Model S verziója gyors fejlődésnek indultak.
Akár hiszitek akár nem, a 20 század elején több elektromos autó járt Budapesten, mint benzines. Sebők Zsigmond korabeli gyermekíró Mackó úr Budapesten című meséjében ezt olvashatjuk:
Amint ballagnak, egyszerre fölkiált Zebulon: - Jaj, nini, elszökött a hintó a lovaktól! - Micsoda? Hol? - Ott ni! Mackó úrnak leesett az álla csodálkozásban. Soha ilyet! Egy hintó robogott feléjük, mely elé nem volt fogva sem ló, sem más igavonó állat. - Csodálatos! - mormogta. - Nem villamos, mert az sinen jár, ez pedig nem. Hát mi húzza, ki húzza? - Talán boszorkány húzza? - suttogta Dorka. - Hallja, bácsi, hogy berreg valaki benne. A kocsiból csakugyan csöndes berregés hallatszott. Zebulon futni kezdett és ezt kiabálta: - Mackó bácsi, fussunk, egyenesen nekünk jön a kocsi! Mackó úr nem mozdult és ezt gondolta: - Azt már láttam, hogy a lovak elragadják a kocsit, eltépik a hámot és megszöknek, de hogy a kocsi szaggassa el a hámot és szökjék meg a lovaktól, azt még soha. Megnézem én ezt a kocsit! A furcsa hintó új találmány volt, melyet mostanában már gyakran lehet látni a főváros utcáin. Automobil, vagyis magától mozgó kocsi a neve. Villamosság hajtja, melynek telepe a kocsi belsejében van elhelyezve. Éppen Mackó úr mellett robogott el. Egy ember ült benne, arra kiáltott a tekintetes úr. - Hé, kocsis, hol hagyta kend a lovait? - A ménesben, - felelt jókedvűen a megszólított. - Hát a rudjához miféle szelet fogott, hogy oly sebesen jár? - A villámot fogtam elébe!
Villanyautó az 1900-as évek elején |
Önvezető Tesla 2015-ből |
Fisker Karma elektromos autó |
Már az ősszel meghirdették, hogy hamarosan indul az első tisztán elektromos autókat üzemeltető budapesti taxitársaság, a GreenTaxi. Állítólag még engedélyezés alatt áll a cég, vagy pénzügyi nehézségeik vannak, mindenesetre indulásuk még várat magára. Viszont flottájuk teljes egészében Nissan Leaf-ekből fog állni. Nap mint nap a budaörsi Nissan Gamblini mellett autózóm el, láttam az udvarukon a teljes flottát, aztán pár nap múlva szembe autózott velem vagy hat sárga villanyautó. Más taxitársaságok már üzemeltetnek egy-két darabot belőlük.
Elektromos Nissan Leaf taxik |
- Egy töltettel viszonylag kis távot lehet megtenni.
- Sokáig tart a feltöltés.
- Nincs országosan sűrűn kiépített töltőhálózat.
- Drágák és rövid életűek az akkumulátorok.
- Kidolgozná és automatizálná az akkumulátorok gyors cseréjét a töltőállomásokon.
- Az akkumulátorok nem lennének részei az autónak, ezeket a szolgáltató biztosítaná.
- A szolgáltatás havidíjas lenne hasonlóan egy mobiltelefon-szolgáltatáshoz.
- A csereállomások pont olyan sűrűn lennének, mint a jelenlegi benzinkutak.
- Az autó automatikusan jelezné, hogy cserére szorulnak az akkumulátorai, jelezné, hol a legközelebbi csereállomás és ott mennyi a várakozási idő, így optimalizálható a cserére fordított idő.
Mivel az elmúlt öt évben az elektromos autók gyorsabban fejlődtek, mint a hidrogén-üzeműek, ezt a posztomat így fejezem be: Nem tudom, hogy 15 év múlva fogok-e autót vezetni, de ha igen, remélem, hogy az elektromos lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése