Parlament

Parlament

2011. december 16., péntek

Úr Isten, ki vezeti a gépet?

Két évvel ezelőtt az Air France 447-es járata az Atlanti Óceánba zuhant, mindenki életét vesztette. Hónapokig keresték a gép fekete dobozát, míg végül egy búvárhajónak sikerült a felszínre hoznia. Kiderült, hogy egy műszaki hiba - a sebességet mérő Pitot-csövek - befagyása és az ezt követő súlyos pilótahiba vezetett a tragédiához.
Az Airbus 330-as gépeken a két oldalsó kar („sidestick”) egymástól függetlenül mozog, ellentétben a régebbi gyártmányú mechanikus gépekkel. A pilótának fogalma sem volt róla, hogy míg ő előrebillentette, addig helyettese továbbra is hátrafelé húzta a magassági kormányt. A gép egyre gyorsabban süllyedt az óceán felé. Ha a helyettes elengedte volna a kart, a gép orra – a pilóta parancsának megfelelően – lefelé billent volna, így gyűjtve elegendő sebességet, amire szükség lett volna az AF477 kormányozhatóvá tételéhez, ezzel elkerülhető lett volna a baleset.
Miért is írtam le mindezt? Már egy korábbi posztomban leírtam, hogy Matolcsy György néhány nappal azután, hogy a Parlamentben kijelentette, az IMF nem kívánatos hazánkban, olyan közleményt adott ki, hogy Magyarország felújítja a tárgyalásokat a Valutaalappal. Aztán a következő hetekben ezek a furcsa, gyors fordulatok megismétlődtek.
Orbán Viktor a brüsszeli csúcson (Nagy-Britanniával együtt) megvétózta az EU fiskális uniójáról hozott döntést, majd ezt néhány órával később úgy módosította, hogy a magyar törvényhozás elé terjeszti a kérdést.
A legutolsó dobás tegnap és ma történt. A Fidesz frakció törvényjavaslatot terjesztett be a jegybank és a PSZÁF szervezeti összevonásáról. Nemcsak az ellenzéki pártok, de egész Európa hevesen tiltakozott, mire a frakció a törvényjavaslat tárgyalásának felgyorsítását terjesztette elő. Ennek - és pl. a jövő évi magánnyugdíj-pénztári befizetések lenyúlásának - hatására a frissen felújított IMF tárgyalások ismét megszakadtak. Mire a Fidesz kijelentette: nem is olyan fontos az új jegybanktörvény.
Namármost két eset lehetséges. Vagy egy személy vezeti a gépet, de az nagyon idegesen rángatja a botkormányt, vagy még öt-hat másodpilóta húzogatja a joysticket, mert azt hiszi, hogy ez csak valami számítógépes játék. Szimulációs gyakorlat. Pedig ez a gép le is zuhanhat! Aki nem ért hozzá, üljön vissza az első osztályra és rendeljen magának még egy whiskey-t.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése