Most a kulturális kormányzat hozzáférhetővé tett egy olyan változatot, melyet a Magyar Honvédség Férfikara énekel az eredeti Esz-dúr hangnem helyett B-dúrban, ami egy kvarttal lejjebb van, így az átlagember számára állítólag könnyebben énekelhető.
Sokan kígyót-békát kezdtek kiabálni, hogy a kulturális államtitkárnak nem ilyen kérdésekkel kellene foglalkozni, meg micsoda dolog megváltoztatni egy zenemű eredeti hangnemét. Gondoltam, kicsit utána nézek a dolognak, van ugyanis egy régi Hungaroton lemezem (bakelitről játszottam át CD-re), melyen a Himnusz és a Szózat több felvétele található. Csináltam egy statisztikát:
- Magyar Állami Hangversenyzenekar (Ferencsik): Esz-dúr (eredeti hangnem)
- Magyar Néphadsereg Férfikara: Szintén Esz-dúr, tudnak a férfiak is magasan énekelni, ha akarnak
- Magyar Néphadsereg Fúvószenekara: Desz-dúr, vagyis egy egész hanggal lejjebb, ez a hangnem jobban fekszik a rezeseknek
- Férfikar + vegyeskar + gyermekkar: D-dúr, arany középút
- MRT Gyermekkara: ismét az eredeti Esz-dúr, hiába, a csengő gyerekhang
Na de ki emlékszik az éppen 10 éve az MLSZ 100 éves évfordulóján a magyar-német válogatott mérkőzésre? No nem az eredményre, az felejthető, 5:2-re kikaptunk ugyanis, hanem előtte a Vikidál Gyula által elénekelt Himnuszra?
Szegény Gyula már a "...hozz rá víg esztendőt"-nél érezte, hogy baj lesz, a "...megbűnhődte" kiéneklésére már alig futotta. Pedig ellenőrizhető: H-dúrban énekelt, ez csak egy fél hanggal magasabb a most javasolt új hangnemnél.
Volt még Király Lindának is egy felejthető Himnusz-éneklése egy kosárlabda-mérkőzés előtt. Nála nem az ének-, hanem a szövegtudással volt baj.
Az a helyzet, hogy nem az a fontos, milyen hangnemben énekeljük a Himnuszt, hanem hogy a szívünkből énekeljük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése