Az akkori kultúrpápát Aczél Györgynek hívták, s bár mindenki pontosan tudta, hogy a hatalom embere, aki elkötelezetten suhogtatja a három T (tilt-tűr-támogat) pallosát, mégis jó érzékkel alkalmazta a harmadik T-t. Hasonló a helyzet most is: Andy Vajna filmmogulról tudjuk, hogy uralja a teljes szerencsejáték-piacot, hogy médiabirodalma a kormányzat lakálmédiája, négy évtized tapasztalatával mégis minőségi filmeket támogat, sőt, számos nagy produkciót forgatnak magyar stúdiókban. A tavalyi Oscar után idén Deák Kristóf Mindenki (Sing) című rövidfilmje kapta meg az Amerikai Filmakadémia díját, a Berlini Filmfesztiválon pedig Enyedi Ildikó filmje, a Testről és lélekről nyerte el a fődíjat, az Arany Medvét.
A Mindenki díjának azért örülök nagyon, mert egy viszonylag egyszerű, nem lila ködbe burkolózó művészfilmről van szó. Bár a film végkimenetelét már nagyjából a film közepén sejteni lehet, a katarzis mégis akkorát üt, hogy teljesen letaglóz aztán felemel. Örülök, hogy a Filmakadémia tagjai is így látták. Az Erika nénit alakító Szamosi Zsófia különben mostanában gyakran foglalkoztatott színésznő, a most véget ért Filmhéten is díjat kapott A martfűi rémben nyújtott alakításáért. És természetesen van köze az arany medvés Enyedi Ildikóhoz is, hiszen a Terápia című televíziós sorozatban - aminek számos epizódját Enyedi Ildikó rendezte - az egyik főszereplő volt.
A Berlini Filmfesztiválon szinte minden évben hozunk el valamilyen díjat, de a fődíjat, az Arany Medvét utoljára Mészáros Márta filmje, az Örökbefogadás kapta meg 42 évvel ezelőtt, 1975-ben (a pár napja elhunyt Berek Kati főszereplésével). Berlinben szeretik a magyar női filmrendezőket. Enyedi filmjét tegnap láttuk a
És persze fontos része a filmnek az a misztikus vonal, ami elmaradhatatlan minden Enyedi filmben, jelen volt Az én huszadik századomban is és a Simon mágusban is. Mintha a forgatókönyvet Gabriel Gárcía Márquez vagy Lázár Ervin írta volna. A szerelmesek lelke egy másik dimenzióban, az álomvilágban már réges régen egymásra talált (szarvas képében), miközben a földi világban egymás csigahéját törögetik még. És akinek kétsége lenne, hogy Enyedi Ildikó tényleg egy zseni, nézze meg ezt a rövidfilmjét, melynek címe: Az első szerelem, amiből egyértelműen kiderül, hogy a szerelmesek tényleg nem ezen a földön járnak.
Van még egy kapocs a friss Oscar-díjas és a friss Arany Medve-díjas film között, mégpedig a zeneszerző, Balázs Ádám személye. A filmzenék szerzői a szó szoros értelmében szerzik a zenét, azaz nemcsak komponálnak, de más szerzőktől odaillő zenét választanak. Így került a Mindenki végére Balázs Ádám édesapjának, Balázs Árpádnak a Bodzavirág című kórusműve, a Testről és lélekrőlbe pedig a rejtélyes Laura Marling gyönyörű száma, a What He Wrote.
Beteszem ide a film Máriáját alakító Borbély Alexandra képét, alá az énekes, Laura Marling fotóját:
Ugye szerintetek is hasonlítanak?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése